Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
Tres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitarios
2019 | |
Engagement Higher Education Innovation Flipped classroom Information and communication technologies Compromiso Educación superior Innovación Tecnologías de la información y comunicación Clase invertida |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836
https://hdl.handle.net/10895/3964 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714107871232 |
---|---|
author | Rigo, Daiana Yamila |
author2 | Riccetti, Ana Elisa Siracusa, Marcela Paolini, Paola |
author2_role | author author author |
author_facet | Rigo, Daiana Yamila Riccetti, Ana Elisa Siracusa, Marcela Paolini, Paola |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Rigo, Daiana Yamila Riccetti, Ana Elisa Siracusa, Marcela Paolini, Paola |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:13Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-07-03 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El artículo presenta los resultados de tres experiencias del modelo de clase invertida llevadas a cabo con estudiantes universitarios, con el objetivo de promover el compromiso de los alumnos con el aprendizaje y, a su vez, de conocer sus valoraciones respecto a la propuesta. Del estudio, realizado en 2017, participaron 124 sujetos inscriptos en diversos profesorados de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Cada experiencia se desarrolló usando Facebook como plataforma virtual. Para la recolección de datos se usó un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas, administrado al finalizar cada experiencia. Entre los resultados se destaca la dinámica de participación, el interés y la autonomía como indicadores del compromiso percibido por los estudiantes hacia la nueva modalidad de enseñanza-aprendizaje. Asimismo, los alumnos remarcaron como interesante la propuesta, al sugerir más clases invertidas y que se extrapolen a otras materias. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836 10.22235/pe.v12i2.1836 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3964 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836/1798 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Engagement Higher Education Innovation Flipped classroom Information and communication technologies |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Compromiso Educación superior Innovación Tecnologías de la información y comunicación Clase invertida |
dc.title.none.fl_str_mv | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students Tres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitarios |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_fe869224917fe10574c3823f610c3185 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i2.1836 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3964 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Rigo, Daiana YamilaRiccetti, Ana ElisaSiracusa, MarcelaPaolini, Paola2019-07-032023-09-13T12:57:13Z2023-09-13T12:57:13Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183610.22235/pe.v12i2.1836https://hdl.handle.net/10895/3964This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects.El artículo presenta los resultados de tres experiencias del modelo de clase invertida llevadas a cabo con estudiantes universitarios, con el objetivo de promover el compromiso de los alumnos con el aprendizaje y, a su vez, de conocer sus valoraciones respecto a la propuesta. Del estudio, realizado en 2017, participaron 124 sujetos inscriptos en diversos profesorados de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Cada experiencia se desarrolló usando Facebook como plataforma virtual. Para la recolección de datos se usó un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas, administrado al finalizar cada experiencia. Entre los resultados se destaca la dinámica de participación, el interés y la autonomía como indicadores del compromiso percibido por los estudiantes hacia la nueva modalidad de enseñanza-aprendizaje. Asimismo, los alumnos remarcaron como interesante la propuesta, al sugerir más clases invertidas y que se extrapolen a otras materias.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836/1798Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 43-581688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayEngagementHigher EducationInnovationFlipped classroomInformation and communication technologiesCompromisoEducación superiorInnovaciónTecnologías de la información y comunicaciónClase invertidaThree experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university studentsTres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitariosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39642023-09-13 09:57:13.713oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3964Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:13LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students Rigo, Daiana Yamila Engagement Higher Education Innovation Flipped classroom Information and communication technologies Compromiso Educación superior Innovación Tecnologías de la información y comunicación Clase invertida |
status_str | publishedVersion |
title | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
title_full | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
title_fullStr | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
title_full_unstemmed | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
title_short | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
title_sort | Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students |
topic | Engagement Higher Education Innovation Flipped classroom Information and communication technologies Compromiso Educación superior Innovación Tecnologías de la información y comunicación Clase invertida |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836 https://hdl.handle.net/10895/3964 |