Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students

Tres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitarios

Rigo, Daiana Yamila - Riccetti, Ana Elisa - Siracusa, Marcela - Paolini, Paola
Detalles Bibliográficos
2019
Engagement
Higher Education
Innovation
Flipped classroom
Information and communication technologies
Compromiso
Educación superior
Innovación
Tecnologías de la información y comunicación
Clase invertida
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836
https://hdl.handle.net/10895/3964
Acceso abierto
_version_ 1815178714107871232
author Rigo, Daiana Yamila
author2 Riccetti, Ana Elisa
Siracusa, Marcela
Paolini, Paola
author2_role author
author
author
author_facet Rigo, Daiana Yamila
Riccetti, Ana Elisa
Siracusa, Marcela
Paolini, Paola
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Rigo, Daiana Yamila
Riccetti, Ana Elisa
Siracusa, Marcela
Paolini, Paola
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:13Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:13Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-03
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El artículo presenta los resultados de tres experiencias del modelo de clase invertida llevadas a cabo con estudiantes universitarios, con el objetivo de promover el compromiso de los alumnos con el aprendizaje y, a su vez, de conocer sus valoraciones respecto a la propuesta. Del estudio, realizado en 2017, participaron 124 sujetos inscriptos en diversos profesorados de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Cada experiencia se desarrolló usando Facebook como plataforma virtual. Para la recolección de datos se usó un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas, administrado al finalizar cada experiencia. Entre los resultados se destaca la dinámica de participación, el interés y la autonomía como indicadores del compromiso percibido por los estudiantes hacia la nueva modalidad de enseñanza-aprendizaje. Asimismo, los alumnos remarcaron como interesante la propuesta, al sugerir más clases invertidas y que se extrapolen a otras materias.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836
10.22235/pe.v12i2.1836
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3964
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836/1798
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58
dc.subject.en-US.fl_str_mv Engagement
Higher Education
Innovation
Flipped classroom
Information and communication technologies
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Compromiso
Educación superior
Innovación
Tecnologías de la información y comunicación
Clase invertida
dc.title.none.fl_str_mv Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
Tres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitarios
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_fe869224917fe10574c3823f610c3185
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i2.1836
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3964
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Rigo, Daiana YamilaRiccetti, Ana ElisaSiracusa, MarcelaPaolini, Paola2019-07-032023-09-13T12:57:13Z2023-09-13T12:57:13Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183610.22235/pe.v12i2.1836https://hdl.handle.net/10895/3964This article presents the results of three flipped classroom experiences carried out with university students, with the aim of promoting students' commitment to learning and, at the same time, knowing their assessments of the proposal. The study, conducted in 2017, involved 124 subjects enrolled in various professorships at the Universidad Nacional de Río Cuarto. Each experience was developed using Facebook as a virtual platform. For data collection, a questionnaire of open and closed questions was used, administered at the end of each experience. Among the results, the participation dynamics, interest and autonomy were highlighted as indicators of the commitment perceived by the students towards the new teaching-learning modality. Likewise, the students remarked that the proposal was interesting, suggesting more inverted classes and extrapolating them to other subjects.El artículo presenta los resultados de tres experiencias del modelo de clase invertida llevadas a cabo con estudiantes universitarios, con el objetivo de promover el compromiso de los alumnos con el aprendizaje y, a su vez, de conocer sus valoraciones respecto a la propuesta. Del estudio, realizado en 2017, participaron 124 sujetos inscriptos en diversos profesorados de la Universidad Nacional de Río Cuarto. Cada experiencia se desarrolló usando Facebook como plataforma virtual. Para la recolección de datos se usó un cuestionario de preguntas abiertas y cerradas, administrado al finalizar cada experiencia. Entre los resultados se destaca la dinámica de participación, el interés y la autonomía como indicadores del compromiso percibido por los estudiantes hacia la nueva modalidad de enseñanza-aprendizaje. Asimismo, los alumnos remarcaron como interesante la propuesta, al sugerir más clases invertidas y que se extrapolen a otras materias.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836/1798Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 43-58Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 43-581688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayEngagementHigher EducationInnovationFlipped classroomInformation and communication technologiesCompromisoEducación superiorInnovaciónTecnologías de la información y comunicaciónClase invertidaThree experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university studentsTres experiencias sobre clases invertidas para promover el compromiso por el aprendizaje. Percepciones de estudiantes universitariosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39642023-09-13 09:57:13.713oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3964Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:13LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
Rigo, Daiana Yamila
Engagement
Higher Education
Innovation
Flipped classroom
Information and communication technologies
Compromiso
Educación superior
Innovación
Tecnologías de la información y comunicación
Clase invertida
status_str publishedVersion
title Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
title_full Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
title_fullStr Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
title_full_unstemmed Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
title_short Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
title_sort Three experiences on flipped classroom to promote the engagement for learning Perceptions of university students
topic Engagement
Higher Education
Innovation
Flipped classroom
Information and communication technologies
Compromiso
Educación superior
Innovación
Tecnologías de la información y comunicación
Clase invertida
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1836
https://hdl.handle.net/10895/3964