Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.

Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática).

De Corte, Erik
Detalles Bibliográficos
2015
aprendizaje constructivo
autorregulación
competencia adaptativa
matemáticas
educación primaria
constructive learning
self regulation
adaptative competency
mathematics
primary
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690
https://hdl.handle.net/10895/3871
Acceso abierto
_version_ 1815178713798541312
author De Corte, Erik
author_facet De Corte, Erik
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv De Corte, Erik
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:15Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:15Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-12-18
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Actualmente, en una sociedad de aprendizaje, la educación debe centrarse en fomentar la Competencia Adaptativa (AC por sus siglas en inglés: Adaptative Competence) que se define como la habilidad de aplicar de manera flexible conocimientos y destrezas en diferentes contextos. En este artículo se discuten tres preguntas: ¿Qué deben aprender los estudiantes a fin de adquirir la AC en un campo particular? ¿Cuáles son las características que se requieren en un proceso de aprendizaje productivo para obtener la competencia adaptativa? ¿Cómo se puede estimular y prolongar este aprendizaje a través de la instrucción? Este artículo presenta un estudio ilustrativo enfocado en el diseño de un ambiente de aprendizaje para mejorar la competencia de resolución de problemas en estudiantes de educación primaria. Las acotaciones finales indican los retos de la implementación de ambientes de aprendizaje innovadores.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690
10.22235/pe.v8i2.690
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3871
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690/678
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v8i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200
dc.subject.en-US.fl_str_mv constructive learning
self regulation
adaptative competency
mathematics
primary
dc.subject.es-ES.fl_str_mv aprendizaje constructivo
autorregulación
competencia adaptativa
matemáticas
educación primaria
dc.title.none.fl_str_mv Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática).
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e32c200993345b4b13aa07a42bd9d9a3
identifier_str_mv 10.22235/pe.v8i2.690
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3871
publishDate 2015
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Páginas de Educación
spelling De Corte, Erik2015-12-182023-09-13T12:56:15Z2023-09-13T12:56:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/69010.22235/pe.v8i2.690https://hdl.handle.net/10895/3871Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments.Resumen. Actualmente, en una sociedad de aprendizaje, la educación debe centrarse en fomentar la Competencia Adaptativa (AC por sus siglas en inglés: Adaptative Competence) que se define como la habilidad de aplicar de manera flexible conocimientos y destrezas en diferentes contextos. En este artículo se discuten tres preguntas: ¿Qué deben aprender los estudiantes a fin de adquirir la AC en un campo particular? ¿Cuáles son las características que se requieren en un proceso de aprendizaje productivo para obtener la competencia adaptativa? ¿Cómo se puede estimular y prolongar este aprendizaje a través de la instrucción? Este artículo presenta un estudio ilustrativo enfocado en el diseño de un ambiente de aprendizaje para mejorar la competencia de resolución de problemas en estudiantes de educación primaria. Las acotaciones finales indican los retos de la implementación de ambientes de aprendizaje innovadores.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690/678Derechos de autor 2015 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 177-2001688-74681688-528710.22235/pe.v8i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayaprendizaje constructivoautorregulacióncompetencia adaptativamatemáticaseducación primariaconstructive learningself regulationadaptative competencymathematicsprimaryConstructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática).info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38712023-09-13 09:56:16.53oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3871Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:16LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
De Corte, Erik
aprendizaje constructivo
autorregulación
competencia adaptativa
matemáticas
educación primaria
constructive learning
self regulation
adaptative competency
mathematics
primary
status_str publishedVersion
title Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
title_full Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
title_fullStr Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
title_full_unstemmed Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
title_short Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
title_sort Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
topic aprendizaje constructivo
autorregulación
competencia adaptativa
matemáticas
educación primaria
constructive learning
self regulation
adaptative competency
mathematics
primary
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690
https://hdl.handle.net/10895/3871