Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.
Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática).
2015 | |
aprendizaje constructivo autorregulación competencia adaptativa matemáticas educación primaria constructive learning self regulation adaptative competency mathematics primary |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690
https://hdl.handle.net/10895/3871 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713798541312 |
---|---|
author | De Corte, Erik |
author_facet | De Corte, Erik |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | De Corte, Erik |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:15Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:15Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2015-12-18 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Actualmente, en una sociedad de aprendizaje, la educación debe centrarse en fomentar la Competencia Adaptativa (AC por sus siglas en inglés: Adaptative Competence) que se define como la habilidad de aplicar de manera flexible conocimientos y destrezas en diferentes contextos. En este artículo se discuten tres preguntas: ¿Qué deben aprender los estudiantes a fin de adquirir la AC en un campo particular? ¿Cuáles son las características que se requieren en un proceso de aprendizaje productivo para obtener la competencia adaptativa? ¿Cómo se puede estimular y prolongar este aprendizaje a través de la instrucción? Este artículo presenta un estudio ilustrativo enfocado en el diseño de un ambiente de aprendizaje para mejorar la competencia de resolución de problemas en estudiantes de educación primaria. Las acotaciones finales indican los retos de la implementación de ambientes de aprendizaje innovadores. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690 10.22235/pe.v8i2.690 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3871 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690/678 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v8i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | constructive learning self regulation adaptative competency mathematics primary |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | aprendizaje constructivo autorregulación competencia adaptativa matemáticas educación primaria |
dc.title.none.fl_str_mv | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática). |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e32c200993345b4b13aa07a42bd9d9a3 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v8i2.690 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3871 |
publishDate | 2015 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
spelling | De Corte, Erik2015-12-182023-09-13T12:56:15Z2023-09-13T12:56:15Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/69010.22235/pe.v8i2.690https://hdl.handle.net/10895/3871Abstract. Currently, in a learning society, education should focus on promoting Adaptive Competition (AC) which is defined as the ability to flexibly apply knowledge and skills in different contexts. This article discusses three questions: What should students learn to acquire the AC in a particular field? What are the features that are required in a productive learning process for AC? How can stimulate and extend this learning through instruction? This paper presents an illustrative study focused on the design of a learning environment to improve the competence of problem solving in primary school students. The final dimensions indicate the challenges of implementing innovative learning environments.Resumen. Actualmente, en una sociedad de aprendizaje, la educación debe centrarse en fomentar la Competencia Adaptativa (AC por sus siglas en inglés: Adaptative Competence) que se define como la habilidad de aplicar de manera flexible conocimientos y destrezas en diferentes contextos. En este artículo se discuten tres preguntas: ¿Qué deben aprender los estudiantes a fin de adquirir la AC en un campo particular? ¿Cuáles son las características que se requieren en un proceso de aprendizaje productivo para obtener la competencia adaptativa? ¿Cómo se puede estimular y prolongar este aprendizaje a través de la instrucción? Este artículo presenta un estudio ilustrativo enfocado en el diseño de un ambiente de aprendizaje para mejorar la competencia de resolución de problemas en estudiantes de educación primaria. Las acotaciones finales indican los retos de la implementación de ambientes de aprendizaje innovadores.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690/678Derechos de autor 2015 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 177-200Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 177-2001688-74681688-528710.22235/pe.v8i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayaprendizaje constructivoautorregulacióncompetencia adaptativamatemáticaseducación primariaconstructive learningself regulationadaptative competencymathematicsprimaryConstructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics.Aprendizaje constructivo, autorregulado, situado y colaborativo: un acercamiento a la adquisición de la competencia adaptativa (matemática).info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38712023-09-13 09:56:16.53oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3871Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:16LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. De Corte, Erik aprendizaje constructivo autorregulación competencia adaptativa matemáticas educación primaria constructive learning self regulation adaptative competency mathematics primary |
status_str | publishedVersion |
title | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
title_full | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
title_fullStr | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
title_full_unstemmed | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
title_short | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
title_sort | Constructive, self-regulatory, situated and collaborative learning: an approach to the acquisition of the adaptative competency in mathematics. |
topic | aprendizaje constructivo autorregulación competencia adaptativa matemáticas educación primaria constructive learning self regulation adaptative competency mathematics primary |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/690 https://hdl.handle.net/10895/3871 |