Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources

Evaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicos

Fernández-Menor, Isabel
Detalles Bibliográficos
2021
TDAH
TIC
intervención educativa
software educativo
estudio de caso
ADHD
ICT
educational intervention
educational software
case study
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2565
https://hdl.handle.net/10895/3991
Acceso abierto
_version_ 1815178716362309632
author Fernández-Menor, Isabel
author_facet Fernández-Menor, Isabel
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández-Menor, Isabel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:27Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:27Z
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv This research analyzes the importance of interventions carried out with information and communication technologies (ICT) or diversity support technologies in the improvement of students with specific educational support needs. Thus, an intervention is carried out with different types of educational software to improve attention, memory, concentration, organization, relaxation and social skills of a twelve-year-old student with ADHD. For this purpose, an intervention has been designed based on a single case study of A1-B-A2 type and mixed paradigm, during nineteen sessions. The data collection instruments were D.N: CAS, d2, MFF-20, field diary and observation scale. Likewise, the intervention used different types of software and technological devices to work on the mentioned aspects. The results show improvement in all areas, except for memory.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Esta investigación analiza la importancia de las intervenciones realizadas con tecnologías de información y comunicación (TIC) o tecnologías de apoyo a la diversidad (TAD) en la mejora de alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo (NEAE). Así, se realiza una intervención con diferentes tipologías de software educativo para mejorar la atención, la memoria, la concentración, la organización, la relajación y las habilidades sociales de un alumno con TDAH de doce años. Para ello, se ha diseñado una intervención basada en un estudio de caso único de tipo A1-B-A2 y paradigma mixto, durante diecinueve sesiones. Los instrumentos de recogida de información han sido D.N: CAS, d2, MFF-20, diario de campo y escala de observación. Asimismo, la intervención utiliza diferentes tipologías de software y dispositivos tecnológicos para trabajar los aspectos antes citados. Los resultados muestran la mejora en todas las áreas, a excepción de la memoria.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2565
10.22235/pe.v14i2.2565
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3991
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2565/2400
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 No. 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-131
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-131
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v14i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-131
dc.subject.en-US.fl_str_mv ADHD
ICT
educational intervention
educational software
case study
dc.subject.es-ES.fl_str_mv TDAH
TIC
intervención educativa
software educativo
estudio de caso
dc.title.none.fl_str_mv Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
Evaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This research analyzes the importance of interventions carried out with information and communication technologies (ICT) or diversity support technologies in the improvement of students with specific educational support needs. Thus, an intervention is carried out with different types of educational software to improve attention, memory, concentration, organization, relaxation and social skills of a twelve-year-old student with ADHD. For this purpose, an intervention has been designed based on a single case study of A1-B-A2 type and mixed paradigm, during nineteen sessions. The data collection instruments were D.N: CAS, d2, MFF-20, field diary and observation scale. Likewise, the intervention used different types of software and technological devices to work on the mentioned aspects. The results show improvement in all areas, except for memory.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_86c3390795340cc612fa38afd41925e7
identifier_str_mv 10.22235/pe.v14i2.2565
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3991
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Fernández-Menor, Isabel2021-11-172023-09-13T12:57:27Z2023-09-13T12:57:27Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/256510.22235/pe.v14i2.2565https://hdl.handle.net/10895/3991This research analyzes the importance of interventions carried out with information and communication technologies (ICT) or diversity support technologies in the improvement of students with specific educational support needs. Thus, an intervention is carried out with different types of educational software to improve attention, memory, concentration, organization, relaxation and social skills of a twelve-year-old student with ADHD. For this purpose, an intervention has been designed based on a single case study of A1-B-A2 type and mixed paradigm, during nineteen sessions. The data collection instruments were D.N: CAS, d2, MFF-20, field diary and observation scale. Likewise, the intervention used different types of software and technological devices to work on the mentioned aspects. The results show improvement in all areas, except for memory.Esta investigación analiza la importancia de las intervenciones realizadas con tecnologías de información y comunicación (TIC) o tecnologías de apoyo a la diversidad (TAD) en la mejora de alumnado con necesidades específicas de apoyo educativo (NEAE). Así, se realiza una intervención con diferentes tipologías de software educativo para mejorar la atención, la memoria, la concentración, la organización, la relajación y las habilidades sociales de un alumno con TDAH de doce años. Para ello, se ha diseñado una intervención basada en un estudio de caso único de tipo A1-B-A2 y paradigma mixto, durante diecinueve sesiones. Los instrumentos de recogida de información han sido D.N: CAS, d2, MFF-20, diario de campo y escala de observación. Asimismo, la intervención utiliza diferentes tipologías de software y dispositivos tecnológicos para trabajar los aspectos antes citados. Los resultados muestran la mejora en todas las áreas, a excepción de la memoria.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2565/2400Derechos de autor 2021 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 14 No. 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-131Páginas de Educación; Vol. 14 Núm. 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-131Páginas de Educación ; Vol. 14 N.º 2 (2021): Páginas de Educación ; 121-1311688-74681688-528710.22235/pe.v14i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayTDAHTICintervención educativasoftware educativoestudio de casoADHDICTeducational interventioneducational softwarecase studyAssessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological ResourcesEvaluación de un estudiante con TDAH tras una intervención con recursos tecnológicosinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39912023-09-13 09:57:27.649oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3991Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:27LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
Fernández-Menor, Isabel
TDAH
TIC
intervención educativa
software educativo
estudio de caso
ADHD
ICT
educational intervention
educational software
case study
status_str publishedVersion
title Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
title_full Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
title_fullStr Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
title_full_unstemmed Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
title_short Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
title_sort Assessment of a Student with ADHD after an Intervention with Technological Resources
topic TDAH
TIC
intervención educativa
software educativo
estudio de caso
ADHD
ICT
educational intervention
educational software
case study
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/2565
https://hdl.handle.net/10895/3991