Can School Reduce Achievement Inequities?
¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ?
2009 | |
desigualdad educativa rendimiento académico investigación educativa repetición de grado educational inequality learning achievement educational research grade retention |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701
https://hdl.handle.net/10895/3878 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716257452032 |
---|---|
author | Martínez Rizo, Felipe |
author_facet | Martínez Rizo, Felipe |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Martínez Rizo, Felipe |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:23Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:23Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2009-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Los sistemas de educación básica pretenden llegar a toda la población, pero hasta hace poco aceptaban que no todos los niños tenían capacidad para acceder al nivel superior y que muchos sólo llegarían hasta el final de un primer tramo, definido como obligatorio. Hoy se juzga necesario y posible que todos alcancen niveles más altos de competencia, pero las diferencias de rendimiento entre grupos sociales siguen presentes haciendo más acuciante la pregunta sobre la viabilidad de esas metas y la posibilidad real de que la escuela consiga que todos los niños las alcancen, por encima de las diferencias sociales. A partir de una revisión de los avances de la investigación, en especial en relación con el caso de México, se presenta una reflexión sobre las posibilidades de la escuela. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701 10.22235/pe.v2i1.701 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3878 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701/692 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v2i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | educational inequality learning achievement educational research grade retention |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | desigualdad educativa rendimiento académico investigación educativa repetición de grado |
dc.title.none.fl_str_mv | Can School Reduce Achievement Inequities? ¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ? |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_68150de348bad4f95acf9e5a18277f3c |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v2i1.701 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3878 |
publishDate | 2009 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2009 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Martínez Rizo, Felipe2009-11-302023-09-13T12:56:23Z2023-09-13T12:56:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70110.22235/pe.v2i1.701https://hdl.handle.net/10895/3878Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience.Resumen. Los sistemas de educación básica pretenden llegar a toda la población, pero hasta hace poco aceptaban que no todos los niños tenían capacidad para acceder al nivel superior y que muchos sólo llegarían hasta el final de un primer tramo, definido como obligatorio. Hoy se juzga necesario y posible que todos alcancen niveles más altos de competencia, pero las diferencias de rendimiento entre grupos sociales siguen presentes haciendo más acuciante la pregunta sobre la viabilidad de esas metas y la posibilidad real de que la escuela consiga que todos los niños las alcancen, por encima de las diferencias sociales. A partir de una revisión de los avances de la investigación, en especial en relación con el caso de México, se presenta una reflexión sobre las posibilidades de la escuela.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701/692Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 7-271688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesigualdad educativarendimiento académicoinvestigación educativarepetición de gradoeducational inequalitylearning achievementeducational researchgrade retentionCan School Reduce Achievement Inequities?¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38782023-09-13 09:56:23.145oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3878Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Can School Reduce Achievement Inequities? Martínez Rizo, Felipe desigualdad educativa rendimiento académico investigación educativa repetición de grado educational inequality learning achievement educational research grade retention |
status_str | publishedVersion |
title | Can School Reduce Achievement Inequities? |
title_full | Can School Reduce Achievement Inequities? |
title_fullStr | Can School Reduce Achievement Inequities? |
title_full_unstemmed | Can School Reduce Achievement Inequities? |
title_short | Can School Reduce Achievement Inequities? |
title_sort | Can School Reduce Achievement Inequities? |
topic | desigualdad educativa rendimiento académico investigación educativa repetición de grado educational inequality learning achievement educational research grade retention |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701 https://hdl.handle.net/10895/3878 |