Can School Reduce Achievement Inequities?

¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ?

Martínez Rizo, Felipe
Detalles Bibliográficos
2009
desigualdad educativa
rendimiento académico
investigación educativa
repetición de grado
educational inequality
learning achievement
educational research
grade retention
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701
https://hdl.handle.net/10895/3878
Acceso abierto
_version_ 1815178716257452032
author Martínez Rizo, Felipe
author_facet Martínez Rizo, Felipe
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Martínez Rizo, Felipe
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2009-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Los sistemas de educación básica pretenden llegar a toda la población, pero hasta hace poco aceptaban que no todos los niños tenían capacidad para acceder al nivel superior y que muchos sólo llegarían hasta el final de un primer tramo, definido como obligatorio. Hoy se juzga necesario y posible que todos alcancen niveles más altos de competencia, pero las diferencias de rendimiento entre grupos sociales siguen presentes haciendo más acuciante la pregunta sobre la viabilidad de esas metas y la posibilidad real de que la escuela consiga que todos los niños las alcancen, por encima de las diferencias sociales. A partir de una revisión de los avances de la investigación, en especial en relación con el caso de México, se presenta una reflexión sobre las posibilidades de la escuela.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701
10.22235/pe.v2i1.701
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3878
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701/692
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v2i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational inequality
learning achievement
educational research
grade retention
dc.subject.es-ES.fl_str_mv desigualdad educativa
rendimiento académico
investigación educativa
repetición de grado
dc.title.none.fl_str_mv Can School Reduce Achievement Inequities?
¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ?
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_68150de348bad4f95acf9e5a18277f3c
identifier_str_mv 10.22235/pe.v2i1.701
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3878
publishDate 2009
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2009 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Martínez Rizo, Felipe2009-11-302023-09-13T12:56:23Z2023-09-13T12:56:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/70110.22235/pe.v2i1.701https://hdl.handle.net/10895/3878Abstract. Modern education systems aim at reaching all the population, but until very recently they accepted that not all children have capacity to access to higher education and that many of them would only finish a first stage, defined as compulsory. Today it is deemed as necessary and possible that all children attain higher competence levels, but achievement differences between social groups persist, giving more relevance to the question about the real possibility of the school system to reach those ambitious goals for every child, beyond social differences. This article reflects on school possibilities, looking at the results of recent research, in special from the Mexican experience.Resumen. Los sistemas de educación básica pretenden llegar a toda la población, pero hasta hace poco aceptaban que no todos los niños tenían capacidad para acceder al nivel superior y que muchos sólo llegarían hasta el final de un primer tramo, definido como obligatorio. Hoy se juzga necesario y posible que todos alcancen niveles más altos de competencia, pero las diferencias de rendimiento entre grupos sociales siguen presentes haciendo más acuciante la pregunta sobre la viabilidad de esas metas y la posibilidad real de que la escuela consiga que todos los niños las alcancen, por encima de las diferencias sociales. A partir de una revisión de los avances de la investigación, en especial en relación con el caso de México, se presenta una reflexión sobre las posibilidades de la escuela.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701/692Derechos de autor 2009 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 2 No. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27Páginas de Educación; Vol. 2 Núm. 1 (2009): Páginas de Educación; 7-27Páginas de Educación ; Vol. 2 N.º 1 (2009): Páginas de Educación; 7-271688-74681688-528710.22235/pe.v2i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesigualdad educativarendimiento académicoinvestigación educativarepetición de gradoeducational inequalitylearning achievementeducational researchgrade retentionCan School Reduce Achievement Inequities?¿Puede la escuela reducir las desigualdades del rendimiento ?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38782023-09-13 09:56:23.145oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3878Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Can School Reduce Achievement Inequities?
Martínez Rizo, Felipe
desigualdad educativa
rendimiento académico
investigación educativa
repetición de grado
educational inequality
learning achievement
educational research
grade retention
status_str publishedVersion
title Can School Reduce Achievement Inequities?
title_full Can School Reduce Achievement Inequities?
title_fullStr Can School Reduce Achievement Inequities?
title_full_unstemmed Can School Reduce Achievement Inequities?
title_short Can School Reduce Achievement Inequities?
title_sort Can School Reduce Achievement Inequities?
topic desigualdad educativa
rendimiento académico
investigación educativa
repetición de grado
educational inequality
learning achievement
educational research
grade retention
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/701
https://hdl.handle.net/10895/3878