Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning
Migrantes en la escuela: Propuesta de un modelo de evaluación intercultural de los aprendizajes
2019 | |
migrants evaluation learning critical interculturality migrantes escuela evaluación aprendizaje interculturalidad crítica |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1769
https://hdl.handle.net/10895/3954 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713717800960 |
---|---|
author | Mora Olate, María Loreto |
author_facet | Mora Olate, María Loreto |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Mora Olate, María Loreto |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-02-25 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The schooling of migrant children and young people is a challenge that has not yet been faced by the Chilean educational policy, facing such students to a monocultural curriculum and forms of evaluation derived from a technical paradigm, which make the diversity of knowledge, invisible. The article describes the first phase of the design of a model of intercultural evaluation of learning from a critical reflexive paradigm, using an emancipatory conception of evaluation as a dialogue of knowledge for the improvement and educational equity in migrant education contexts. In the design of the intercultural evaluative model, we considered the theoretical support of the formative evaluation, continuous regulation of learning, teacher meta-evaluation processes and a broader concept of interculturality. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La escolarización de niños y jóvenes migrantes constituye un desafío que aún no ha sido afrontado por la política educativa chilena. Dicho alumnado se enfrenta a un currículum monocultural y a formas de evaluación derivadas de un paradigma técnico que invisibilizan la diversidad de saberes. El presente artículo describe la primera fase de diseño de un modelo de evaluación intercultural de los aprendizajes, a partir de un paradigma crítico reflexivo, que opera una concepción emancipadora de la evaluación como diálogo de saberes para la mejora y equidad educativa en contextos de escolarización de migrantes. En el diseño del modelo evaluativo intercultural se consideran como sustentos teóricos la evaluación formadora, la regulación continua de los aprendizajes, los procesos de metaevaluación de los docentes y un concepto más amplio de interculturalidad. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1769 10.22235/pe.v12i1.1769 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3954 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1769/1704 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 75-97 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 75-97 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 75-97 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | migrants evaluation learning critical interculturality |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | migrantes escuela evaluación aprendizaje interculturalidad crítica |
dc.title.none.fl_str_mv | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning Migrantes en la escuela: Propuesta de un modelo de evaluación intercultural de los aprendizajes |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The schooling of migrant children and young people is a challenge that has not yet been faced by the Chilean educational policy, facing such students to a monocultural curriculum and forms of evaluation derived from a technical paradigm, which make the diversity of knowledge, invisible. The article describes the first phase of the design of a model of intercultural evaluation of learning from a critical reflexive paradigm, using an emancipatory conception of evaluation as a dialogue of knowledge for the improvement and educational equity in migrant education contexts. In the design of the intercultural evaluative model, we considered the theoretical support of the formative evaluation, continuous regulation of learning, teacher meta-evaluation processes and a broader concept of interculturality. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_626feeb89504fc98ee449842a54c40f3 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i1.1769 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3954 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Mora Olate, María Loreto2019-02-252023-09-13T12:57:10Z2023-09-13T12:57:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/176910.22235/pe.v12i1.1769https://hdl.handle.net/10895/3954The schooling of migrant children and young people is a challenge that has not yet been faced by the Chilean educational policy, facing such students to a monocultural curriculum and forms of evaluation derived from a technical paradigm, which make the diversity of knowledge, invisible. The article describes the first phase of the design of a model of intercultural evaluation of learning from a critical reflexive paradigm, using an emancipatory conception of evaluation as a dialogue of knowledge for the improvement and educational equity in migrant education contexts. In the design of the intercultural evaluative model, we considered the theoretical support of the formative evaluation, continuous regulation of learning, teacher meta-evaluation processes and a broader concept of interculturality.La escolarización de niños y jóvenes migrantes constituye un desafío que aún no ha sido afrontado por la política educativa chilena. Dicho alumnado se enfrenta a un currículum monocultural y a formas de evaluación derivadas de un paradigma técnico que invisibilizan la diversidad de saberes. El presente artículo describe la primera fase de diseño de un modelo de evaluación intercultural de los aprendizajes, a partir de un paradigma crítico reflexivo, que opera una concepción emancipadora de la evaluación como diálogo de saberes para la mejora y equidad educativa en contextos de escolarización de migrantes. En el diseño del modelo evaluativo intercultural se consideran como sustentos teóricos la evaluación formadora, la regulación continua de los aprendizajes, los procesos de metaevaluación de los docentes y un concepto más amplio de interculturalidad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1769/1704Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 75-97Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 75-97Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 75-971688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaymigrantsevaluationlearningcritical interculturalitymigrantesescuelaevaluaciónaprendizajeinterculturalidad críticaMigrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of LearningMigrantes en la escuela: Propuesta de un modelo de evaluación intercultural de los aprendizajesinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39542023-09-13 09:57:10.699oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3954Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning Mora Olate, María Loreto migrants evaluation learning critical interculturality migrantes escuela evaluación aprendizaje interculturalidad crítica |
status_str | publishedVersion |
title | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
title_full | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
title_fullStr | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
title_full_unstemmed | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
title_short | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
title_sort | Migrants in the School: A Proposal of an Intercultural Evaluation Model of Learning |
topic | migrants evaluation learning critical interculturality migrantes escuela evaluación aprendizaje interculturalidad crítica |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1769 https://hdl.handle.net/10895/3954 |