Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
PRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILE
2016 | |
Integración escolar necesidades educativas especiales discapacidad prácticas inclusivas y déficit sensorial School integration special educational needs disability inclusive practices and sensory deficits |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180
https://hdl.handle.net/10895/3901 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713603506176 |
---|---|
author | LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO |
author2 | SALGADO ROA, JORGE ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG VEGA TORRES, MARÍA VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL |
author2_role | author author author author |
author_facet | LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO SALGADO ROA, JORGE ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG VEGA TORRES, MARÍA VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO SALGADO ROA, JORGE SALGADO ROA, JORGE ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG VEGA TORRES, MARÍA VEGA TORRES, MARÍA VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:42Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-06-29 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El objetivo del estudio es describir las prácticas sociales que el Estado, las escuelas y familias elaboran para abordar la inclusión de la discapacidad sensorial visual y auditiva en el contexto educativo de la ciudad de Copiapó. Participaron expertos en temáticas de inclusión sensorial, profesores y familias de niños y jóvenes con alguna discapacidad sensorial. Se realizó desde un enfoque cualitativo de tipo descriptivo, incorporando algunas de las fases analíticas propuestas por el método de la Teoría Fundamentada, utilizando entrevistas, observaciones participantes y análisis de documentos. Se concluyó que los informantes claves consideran la inclusión educativa deficiente en lo que respecta a los recursos materiales, acceso físico al establecimiento, recursos técnicos, humanos e infraestructura de los dispositivos educacionales. De esta manera existiría una distancia entre lo que declara el Estado chileno (leyes y decretos) y sus planes y programas, así como también entre lo que realiza la unidad educativa del establecimiento y lo que entienden las familias por inclusión al sistema educativo. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180 10.22235/pe.v9i1.1180 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3901 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180/1146 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v9i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | School integration special educational needs disability inclusive practices and sensory deficits |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Integración escolar necesidades educativas especiales discapacidad prácticas inclusivas y déficit sensorial |
dc.title.none.fl_str_mv | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile PRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILE |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_62112177ff9b272c29752b228dbf1542 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v9i1.1180 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3901 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2016 Páginas de Educación |
spelling | LERÍA DULČIĆ, FRANCISCOSALGADO ROA, JORGESALGADO ROA, JORGEALMONTE OSSANDÓN, INGEBORGALMONTE OSSANDÓN, INGEBORGVEGA TORRES, MARÍAVEGA TORRES, MARÍAVÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOLVÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL2016-06-292023-09-13T12:56:42Z2023-09-13T12:56:42Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/118010.22235/pe.v9i1.1180https://hdl.handle.net/10895/3901The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system.El objetivo del estudio es describir las prácticas sociales que el Estado, las escuelas y familias elaboran para abordar la inclusión de la discapacidad sensorial visual y auditiva en el contexto educativo de la ciudad de Copiapó. Participaron expertos en temáticas de inclusión sensorial, profesores y familias de niños y jóvenes con alguna discapacidad sensorial. Se realizó desde un enfoque cualitativo de tipo descriptivo, incorporando algunas de las fases analíticas propuestas por el método de la Teoría Fundamentada, utilizando entrevistas, observaciones participantes y análisis de documentos. Se concluyó que los informantes claves consideran la inclusión educativa deficiente en lo que respecta a los recursos materiales, acceso físico al establecimiento, recursos técnicos, humanos e infraestructura de los dispositivos educacionales. De esta manera existiría una distancia entre lo que declara el Estado chileno (leyes y decretos) y sus planes y programas, así como también entre lo que realiza la unidad educativa del establecimiento y lo que entienden las familias por inclusión al sistema educativo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180/1146Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 107-1361688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayIntegración escolarnecesidades educativas especialesdiscapacidadprácticas inclusivas y déficit sensorialSchool integrationspecial educational needsdisabilityinclusive practices and sensory deficitsSocial practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó ChilePRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILEinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39012023-09-13 09:56:43.015oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3901Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:43LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO Integración escolar necesidades educativas especiales discapacidad prácticas inclusivas y déficit sensorial School integration special educational needs disability inclusive practices and sensory deficits |
status_str | publishedVersion |
title | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
title_full | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
title_fullStr | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
title_full_unstemmed | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
title_short | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
title_sort | Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile |
topic | Integración escolar necesidades educativas especiales discapacidad prácticas inclusivas y déficit sensorial School integration special educational needs disability inclusive practices and sensory deficits |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180 https://hdl.handle.net/10895/3901 |