Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile

PRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILE

LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO - SALGADO ROA, JORGE - ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG - VEGA TORRES, MARÍA - VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL
Detalles Bibliográficos
2016
Integración escolar
necesidades educativas especiales
discapacidad
prácticas inclusivas y déficit sensorial
School integration
special educational needs
disability
inclusive practices and sensory deficits
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180
https://hdl.handle.net/10895/3901
Acceso abierto
_version_ 1815178713603506176
author LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO
author2 SALGADO ROA, JORGE
ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG
VEGA TORRES, MARÍA
VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL
author2_role author
author
author
author
author_facet LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO
SALGADO ROA, JORGE
ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG
VEGA TORRES, MARÍA
VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO
SALGADO ROA, JORGE
SALGADO ROA, JORGE
ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG
ALMONTE OSSANDÓN, INGEBORG
VEGA TORRES, MARÍA
VEGA TORRES, MARÍA
VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL
VÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:42Z
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-29
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo del estudio es describir las prácticas sociales que el Estado, las escuelas y familias elaboran para abordar la inclusión de la discapacidad sensorial visual y auditiva en el contexto educativo de la ciudad de Copiapó. Participaron expertos en temáticas de inclusión sensorial, profesores y familias de niños y jóvenes con alguna discapacidad sensorial. Se realizó desde un enfoque cualitativo de tipo descriptivo, incorporando algunas de las fases analíticas propuestas por el método de la Teoría Fundamentada, utilizando entrevistas, observaciones participantes y análisis de documentos. Se concluyó que los informantes claves consideran la inclusión educativa deficiente en lo que respecta a los recursos materiales, acceso físico al establecimiento, recursos técnicos, humanos e infraestructura de los dispositivos educacionales. De esta manera existiría una distancia entre lo que declara el Estado chileno (leyes y decretos) y sus planes y programas, así como también entre lo que realiza la unidad educativa del establecimiento y lo que entienden las familias por inclusión al sistema educativo.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180
10.22235/pe.v9i1.1180
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3901
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180/1146
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v9i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136
dc.subject.en-US.fl_str_mv School integration
special educational needs
disability
inclusive practices and sensory deficits
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Integración escolar
necesidades educativas especiales
discapacidad
prácticas inclusivas y déficit sensorial
dc.title.none.fl_str_mv Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
PRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILE
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_62112177ff9b272c29752b228dbf1542
identifier_str_mv 10.22235/pe.v9i1.1180
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3901
publishDate 2016
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Páginas de Educación
spelling LERÍA DULČIĆ, FRANCISCOSALGADO ROA, JORGESALGADO ROA, JORGEALMONTE OSSANDÓN, INGEBORGALMONTE OSSANDÓN, INGEBORGVEGA TORRES, MARÍAVEGA TORRES, MARÍAVÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOLVÉLIZ GONZÁLEZ, MARISOL2016-06-292023-09-13T12:56:42Z2023-09-13T12:56:42Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/118010.22235/pe.v9i1.1180https://hdl.handle.net/10895/3901The aim of the study is to describe the social practices that the state, schools and families elaborate to address the inclusion of visual and auditory sensory disabilities in the educational context of the city of Copiapó. Participants included experts on topics of sensory inclusion, teachers and families of children and young people with a sensory impairment. The study was conducted from a qualitative descriptive approach that incorporate some of the elements proposed by the method of the Grounded Theory, through interviews, participant observation and document analysis. The key informants considered the educational inclusion to be poor with regard to the material resources, physical access to the school facilities, technical, human and infrastructure resources of the educational devices. By this information it was concluded there is a gap between what the Chilean State had declared about sensorial inclusion by their laws and decrees, and what the educational institution and the experts and the families actually understand and finally do for inclusion in the educational system.El objetivo del estudio es describir las prácticas sociales que el Estado, las escuelas y familias elaboran para abordar la inclusión de la discapacidad sensorial visual y auditiva en el contexto educativo de la ciudad de Copiapó. Participaron expertos en temáticas de inclusión sensorial, profesores y familias de niños y jóvenes con alguna discapacidad sensorial. Se realizó desde un enfoque cualitativo de tipo descriptivo, incorporando algunas de las fases analíticas propuestas por el método de la Teoría Fundamentada, utilizando entrevistas, observaciones participantes y análisis de documentos. Se concluyó que los informantes claves consideran la inclusión educativa deficiente en lo que respecta a los recursos materiales, acceso físico al establecimiento, recursos técnicos, humanos e infraestructura de los dispositivos educacionales. De esta manera existiría una distancia entre lo que declara el Estado chileno (leyes y decretos) y sus planes y programas, así como también entre lo que realiza la unidad educativa del establecimiento y lo que entienden las familias por inclusión al sistema educativo.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180/1146Derechos de autor 2016 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 9 No. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136Páginas de Educación; Vol. 9 Núm. 1 (2016): Páginas de Educación; 107-136Páginas de Educación ; Vol. 9 N.º 1 (2016): Páginas de Educación; 107-1361688-74681688-528710.22235/pe.v9i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayIntegración escolarnecesidades educativas especialesdiscapacidadprácticas inclusivas y déficit sensorialSchool integrationspecial educational needsdisabilityinclusive practices and sensory deficitsSocial practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó ChilePRÁCTICAS SOCIALES EN TORNO A LA INCLUSIÓN DE LA DISCAPACIDAD SENSORIAL EN ESCUELAS PÚBLICAS DE COPIAPÓ DE CHILEinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39012023-09-13 09:56:43.015oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3901Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:43LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
LERÍA DULČIĆ, FRANCISCO
Integración escolar
necesidades educativas especiales
discapacidad
prácticas inclusivas y déficit sensorial
School integration
special educational needs
disability
inclusive practices and sensory deficits
status_str publishedVersion
title Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
title_full Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
title_fullStr Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
title_full_unstemmed Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
title_short Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
title_sort Social practices in the context of sensorial disabilities inclusion in the public schools of Copiapó Chile
topic Integración escolar
necesidades educativas especiales
discapacidad
prácticas inclusivas y déficit sensorial
School integration
special educational needs
disability
inclusive practices and sensory deficits
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1180
https://hdl.handle.net/10895/3901