Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation

Análisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académica

Rodríguez Garcés, Carlos - Padilla Fuentes, Geraldo - Valenzuela Orrego, Mónica
Detalles Bibliográficos
2019
education
academic evaluation
pedagogical formation
evaluative perception
curriculum
educación
formación pedagógica
evaluación académica
percepción evaluativa
curriculum
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781
https://hdl.handle.net/10895/3958
Acceso abierto
_version_ 1815178716279472128
author Rodríguez Garcés, Carlos
author2 Padilla Fuentes, Geraldo
Valenzuela Orrego, Mónica
author2_role author
author
author_facet Rodríguez Garcés, Carlos
Padilla Fuentes, Geraldo
Valenzuela Orrego, Mónica
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez Garcés, Carlos
Padilla Fuentes, Geraldo
Valenzuela Orrego, Mónica
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:11Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:11Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Atendiendo la importancia del fenómeno evaluativo y la relevancia de las percepciones estudiantiles, este trabajo explora las valoraciones de estudiantes en Formación Pedagógica respecto del proceso evaluativo del que son objeto. Para tal efecto se confeccionó una escala de actitudes reducida mediante análisis factorial exploratorio. El análisis de los resultados da cuenta de sentimientos de disconformidad y algunas debilidades métricas que, a juicio de los futuros profesores, ponen en cuestión el rol de la evaluación como proveedora de insumos e información de calidad para la toma de decisiones pedagógicas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781
10.22235/pe.v12i1.1781
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3958
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781/1712
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163
dc.subject.en-US.fl_str_mv education
academic evaluation
pedagogical formation
evaluative perception
curriculum
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación
formación pedagógica
evaluación académica
percepción evaluativa
curriculum
dc.title.none.fl_str_mv Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
Análisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académica
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_5c330997b9c23a37ac30a324bd5cb3da
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i1.1781
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3958
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Rodríguez Garcés, CarlosPadilla Fuentes, GeraldoValenzuela Orrego, Mónica2019-03-042023-09-13T12:57:11Z2023-09-13T12:57:11Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/178110.22235/pe.v12i1.1781https://hdl.handle.net/10895/3958Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making.Atendiendo la importancia del fenómeno evaluativo y la relevancia de las percepciones estudiantiles, este trabajo explora las valoraciones de estudiantes en Formación Pedagógica respecto del proceso evaluativo del que son objeto. Para tal efecto se confeccionó una escala de actitudes reducida mediante análisis factorial exploratorio. El análisis de los resultados da cuenta de sentimientos de disconformidad y algunas debilidades métricas que, a juicio de los futuros profesores, ponen en cuestión el rol de la evaluación como proveedora de insumos e información de calidad para la toma de decisiones pedagógicas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781/1712Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 150-1631688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducationacademic evaluationpedagogical formationevaluative perceptioncurriculumeducaciónformación pedagógicaevaluación académicapercepción evaluativacurriculumExploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluationAnálisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académicainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39582023-09-13 09:57:11.869oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3958Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:11LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
Rodríguez Garcés, Carlos
education
academic evaluation
pedagogical formation
evaluative perception
curriculum
educación
formación pedagógica
evaluación académica
percepción evaluativa
curriculum
status_str publishedVersion
title Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
title_full Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
title_fullStr Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
title_full_unstemmed Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
title_short Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
title_sort Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
topic education
academic evaluation
pedagogical formation
evaluative perception
curriculum
educación
formación pedagógica
evaluación académica
percepción evaluativa
curriculum
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781
https://hdl.handle.net/10895/3958