Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation
Análisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académica
2019 | |
education academic evaluation pedagogical formation evaluative perception curriculum educación formación pedagógica evaluación académica percepción evaluativa curriculum |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781
https://hdl.handle.net/10895/3958 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178716279472128 |
---|---|
author | Rodríguez Garcés, Carlos |
author2 | Padilla Fuentes, Geraldo Valenzuela Orrego, Mónica |
author2_role | author author |
author_facet | Rodríguez Garcés, Carlos Padilla Fuentes, Geraldo Valenzuela Orrego, Mónica |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Rodríguez Garcés, Carlos Padilla Fuentes, Geraldo Valenzuela Orrego, Mónica |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:11Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:11Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-03-04 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Atendiendo la importancia del fenómeno evaluativo y la relevancia de las percepciones estudiantiles, este trabajo explora las valoraciones de estudiantes en Formación Pedagógica respecto del proceso evaluativo del que son objeto. Para tal efecto se confeccionó una escala de actitudes reducida mediante análisis factorial exploratorio. El análisis de los resultados da cuenta de sentimientos de disconformidad y algunas debilidades métricas que, a juicio de los futuros profesores, ponen en cuestión el rol de la evaluación como proveedora de insumos e información de calidad para la toma de decisiones pedagógicas. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781 10.22235/pe.v12i1.1781 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3958 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781/1712 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | education academic evaluation pedagogical formation evaluative perception curriculum |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | educación formación pedagógica evaluación académica percepción evaluativa curriculum |
dc.title.none.fl_str_mv | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation Análisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académica |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_5c330997b9c23a37ac30a324bd5cb3da |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i1.1781 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3958 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Rodríguez Garcés, CarlosPadilla Fuentes, GeraldoValenzuela Orrego, Mónica2019-03-042023-09-13T12:57:11Z2023-09-13T12:57:11Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/178110.22235/pe.v12i1.1781https://hdl.handle.net/10895/3958Taking into account the importance of the evaluative phenomenon and the relevance of student perceptions, this work explores the assessments of students in Pedagogical Training with respect to the evaluative process to which they are subject. For this purpose, a reduced scale of attitudes was made through exploratory factorial analysis. The analysis of the results reveals feelings of disagreement and some metric weaknesses that, in the opinion of future teachers, call into question the role of evaluation as a provider of quality inputs and information for pedagogical decision-making.Atendiendo la importancia del fenómeno evaluativo y la relevancia de las percepciones estudiantiles, este trabajo explora las valoraciones de estudiantes en Formación Pedagógica respecto del proceso evaluativo del que son objeto. Para tal efecto se confeccionó una escala de actitudes reducida mediante análisis factorial exploratorio. El análisis de los resultados da cuenta de sentimientos de disconformidad y algunas debilidades métricas que, a juicio de los futuros profesores, ponen en cuestión el rol de la evaluación como proveedora de insumos e información de calidad para la toma de decisiones pedagógicas.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781/1712Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 150-163Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 150-1631688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducationacademic evaluationpedagogical formationevaluative perceptioncurriculumeducaciónformación pedagógicaevaluación académicapercepción evaluativacurriculumExploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluationAnálisis factorial exploratorio para las percepciones estudiantiles en torno a la evaluación académicainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39582023-09-13 09:57:11.869oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3958Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:11LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation Rodríguez Garcés, Carlos education academic evaluation pedagogical formation evaluative perception curriculum educación formación pedagógica evaluación académica percepción evaluativa curriculum |
status_str | publishedVersion |
title | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
title_full | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
title_fullStr | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
title_full_unstemmed | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
title_short | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
title_sort | Exploratory Factor Analysis for student perceptions about academic evaluation |
topic | education academic evaluation pedagogical formation evaluative perception curriculum educación formación pedagógica evaluación académica percepción evaluativa curriculum |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1781 https://hdl.handle.net/10895/3958 |