Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.

Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social.

Mayer, Liliana - Cerezo, Leticia
Detalles Bibliográficos
2018
educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends
inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648
https://hdl.handle.net/10895/3950
Acceso abierto
_version_ 1815178715726872576
author Mayer, Liliana
author2 Cerezo, Leticia
author2_role author
author_facet Mayer, Liliana
Cerezo, Leticia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Mayer, Liliana
Cerezo, Leticia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:09Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-25
dc.description.en-US.fl_txt_mv The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo tiene como propósito exponer algunos de los resultados de la evaluación de un programa, implementado en Argentina, que busca promover la inclusión y permanencia universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social mediante el despliegue de dos recursos: estipendio mensual y tutorías universitarias. Para ello, se analizan las percepciones de los estudiantes respecto de las principales implicancias del programa en sus trayectorias universitarias, con foco en los factores que habilitan su permanencia y continuidad en las instituciones. La investigación es principalmente cualitativa; combina grupos focales con entrevistas en profundidad y se complementa con encuestas autoadministradas. Se observa que el programa y los recursos que pone en juego realizan interesantes aportes para la inclusión y permanencia de los jóvenes en el sistema de educación superior.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648
10.22235/pe.v11i2.1648
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3950
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648/1621
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v11i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends
dc.subject.es-ES.fl_str_mv inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_438826cd19ef32d0f67494f0f4c7f054
identifier_str_mv 10.22235/pe.v11i2.1648
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3950
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Mayer, LilianaCerezo, Leticia2018-07-252023-09-13T12:57:09Z2023-09-13T12:57:09Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/164810.22235/pe.v11i2.1648https://hdl.handle.net/10895/3950The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system.Este artículo tiene como propósito exponer algunos de los resultados de la evaluación de un programa, implementado en Argentina, que busca promover la inclusión y permanencia universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social mediante el despliegue de dos recursos: estipendio mensual y tutorías universitarias. Para ello, se analizan las percepciones de los estudiantes respecto de las principales implicancias del programa en sus trayectorias universitarias, con foco en los factores que habilitan su permanencia y continuidad en las instituciones. La investigación es principalmente cualitativa; combina grupos focales con entrevistas en profundidad y se complementa con encuestas autoadministradas. Se observa que el programa y los recursos que pone en juego realizan interesantes aportes para la inclusión y permanencia de los jóvenes en el sistema de educación superior.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648/1621Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 130-1521688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipendsinclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendioAnalysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/39502023-09-13 09:57:09.54oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3950Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:09LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
Mayer, Liliana
educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends
inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio
status_str publishedVersion
title Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
title_full Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
title_fullStr Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
title_full_unstemmed Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
title_short Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
title_sort Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
topic educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends
inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648
https://hdl.handle.net/10895/3950