Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.
Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social.
2018 | |
educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648
https://hdl.handle.net/10895/3950 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178715726872576 |
---|---|
author | Mayer, Liliana |
author2 | Cerezo, Leticia |
author2_role | author |
author_facet | Mayer, Liliana Cerezo, Leticia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Mayer, Liliana Cerezo, Leticia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:09Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:09Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-07-25 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo tiene como propósito exponer algunos de los resultados de la evaluación de un programa, implementado en Argentina, que busca promover la inclusión y permanencia universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social mediante el despliegue de dos recursos: estipendio mensual y tutorías universitarias. Para ello, se analizan las percepciones de los estudiantes respecto de las principales implicancias del programa en sus trayectorias universitarias, con foco en los factores que habilitan su permanencia y continuidad en las instituciones. La investigación es principalmente cualitativa; combina grupos focales con entrevistas en profundidad y se complementa con encuestas autoadministradas. Se observa que el programa y los recursos que pone en juego realizan interesantes aportes para la inclusión y permanencia de los jóvenes en el sistema de educación superior. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648 10.22235/pe.v11i2.1648 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3950 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648/1621 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v11i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio |
dc.title.none.fl_str_mv | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_438826cd19ef32d0f67494f0f4c7f054 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v11i2.1648 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3950 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
spelling | Mayer, LilianaCerezo, Leticia2018-07-252023-09-13T12:57:09Z2023-09-13T12:57:09Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/164810.22235/pe.v11i2.1648https://hdl.handle.net/10895/3950The purpose of this article is to present some of the results of the evaluation of a program, implemented in Argentina, that seeks to promote the inclusion and permanence of young people in a situation of social vulnerability through the deployment of two resources: monthly stipend and university tutoring. To this end, the perceptions of students regarding the main implications of the program are analysed, focusing on the factors that enable them to remain and continue in the institutions. The research is mainly qualitative; it combines focus groups with in-depth interviews and is complemented by self-administered surveys. The program and its resources make interesting contributions to the inclusion and retention of young people in the higher education system.Este artículo tiene como propósito exponer algunos de los resultados de la evaluación de un programa, implementado en Argentina, que busca promover la inclusión y permanencia universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social mediante el despliegue de dos recursos: estipendio mensual y tutorías universitarias. Para ello, se analizan las percepciones de los estudiantes respecto de las principales implicancias del programa en sus trayectorias universitarias, con foco en los factores que habilitan su permanencia y continuidad en las instituciones. La investigación es principalmente cualitativa; combina grupos focales con entrevistas en profundidad y se complementa con encuestas autoadministradas. Se observa que el programa y los recursos que pone en juego realizan interesantes aportes para la inclusión y permanencia de los jóvenes en el sistema de educación superior.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648/1621Páginas de Educación; Vol. 11 No. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152Páginas de Educación; Vol. 11 Núm. 2 (2018): Páginas de Educación; 130-152Páginas de Educación ; Vol. 11 N.º 2 (2018): Páginas de Educación; 130-1521688-74681688-528710.22235/pe.v11i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipendsinclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendioAnalysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people.Análisis de las contribuciones de un programa social a la trayectoria universitaria de jóvenes en situación de vulnerabilidad social.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/39502023-09-13 09:57:09.54oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3950Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:09LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. Mayer, Liliana educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio |
status_str | publishedVersion |
title | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
title_full | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
title_fullStr | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
title_full_unstemmed | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
title_short | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
title_sort | Analysis of the contributions of a social program to the university path of socially disadvantaged young people. |
topic | educational inclusion; university education; educational path; tutoring; stipends inclusión educativa; educación superior universitaria; trayectoria educativa; tutorías; estipendio |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1648 https://hdl.handle.net/10895/3950 |