Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices
Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio
2019 | |
Service-Learning Educational Practice School-Community relationship Student participation Educational Innovation Aprendizaje-Servicio Práctica pedagógica Relación escuela-comunidad Participación de los estudiantes Innovación Pedagógica |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1834
https://hdl.handle.net/10895/3962 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713929613312 |
---|---|
author | Paredes, Domingo Mayor |
author_facet | Paredes, Domingo Mayor |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Paredes, Domingo Mayor |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:13Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:13Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-07-03 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The purpose of this article is to focus on the various pedagogical and social dimensions that vertebrate service-learning projects, a multidimensional and interdisciplinary subject of study. From the dissection of the approaches of recognized authors in the Ibero-American field, a panoramic vision of each of the regularities is offered: learning, service, participation, reflection, educational intentionality, among other dimensions that are woven together by the projects. These regularities serve to identify the signs of identity of these practices, as well as the similarities and differences they maintain with other experiential practices and with other educational methods. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo tiene como propósito enfocar en las diversas dimensiones pedagógicas y sociales que vertebran los proyectos de aprendizaje-servicio, un objeto de estudio de naturaleza multidimensional e interdisciplinar. A partir de la disección de los planteamientos de autores reconocidos en el ámbito iberoamericano, se ofrece una visión panorámica de cada una de las regularidades: aprendizaje, servicio, participación, reflexión, intencionalidad educativa, entre otras dimensiones que van tejiendo los proyectos. Estas regularidades sirven para identificar las señas de identidad de dichas prácticas, así como las similitudes y diferencias que mantienen con otras prácticas experienciales y con otros métodos educativos. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1834 10.22235/pe.v12i2.1834 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3962 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1834/1795 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 23-42 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 23-42 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 23-42 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Service-Learning Educational Practice School-Community relationship Student participation Educational Innovation |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Aprendizaje-Servicio Práctica pedagógica Relación escuela-comunidad Participación de los estudiantes Innovación Pedagógica |
dc.title.none.fl_str_mv | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices Dimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicio |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The purpose of this article is to focus on the various pedagogical and social dimensions that vertebrate service-learning projects, a multidimensional and interdisciplinary subject of study. From the dissection of the approaches of recognized authors in the Ibero-American field, a panoramic vision of each of the regularities is offered: learning, service, participation, reflection, educational intentionality, among other dimensions that are woven together by the projects. These regularities serve to identify the signs of identity of these practices, as well as the similarities and differences they maintain with other experiential practices and with other educational methods. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_1469aabe5cf4ae67227f101b10430206 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i2.1834 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3962 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Paredes, Domingo Mayor2019-07-032023-09-13T12:57:13Z2023-09-13T12:57:13Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/183410.22235/pe.v12i2.1834https://hdl.handle.net/10895/3962The purpose of this article is to focus on the various pedagogical and social dimensions that vertebrate service-learning projects, a multidimensional and interdisciplinary subject of study. From the dissection of the approaches of recognized authors in the Ibero-American field, a panoramic vision of each of the regularities is offered: learning, service, participation, reflection, educational intentionality, among other dimensions that are woven together by the projects. These regularities serve to identify the signs of identity of these practices, as well as the similarities and differences they maintain with other experiential practices and with other educational methods.Este artículo tiene como propósito enfocar en las diversas dimensiones pedagógicas y sociales que vertebran los proyectos de aprendizaje-servicio, un objeto de estudio de naturaleza multidimensional e interdisciplinar. A partir de la disección de los planteamientos de autores reconocidos en el ámbito iberoamericano, se ofrece una visión panorámica de cada una de las regularidades: aprendizaje, servicio, participación, reflexión, intencionalidad educativa, entre otras dimensiones que van tejiendo los proyectos. Estas regularidades sirven para identificar las señas de identidad de dichas prácticas, así como las similitudes y diferencias que mantienen con otras prácticas experienciales y con otros métodos educativos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1834/1795Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 2 (2019): Páginas de Educación; 23-42Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 2 (2019): Páginas de Educación; 23-42Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 2 (2019): Páginas de Educación; 23-421688-74681688-528710.22235/pe.v12i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayService-LearningEducational PracticeSchool-Community relationshipStudent participationEducational InnovationAprendizaje-ServicioPráctica pedagógicaRelación escuela-comunidadParticipación de los estudiantesInnovación PedagógicaPedagogical Dimensions that Configure Service-Learning PracticesDimensiones pedagógicas que configuran las prácticas de aprendizaje-servicioinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39622023-09-13 09:57:13.112oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3962Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:13LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices Paredes, Domingo Mayor Service-Learning Educational Practice School-Community relationship Student participation Educational Innovation Aprendizaje-Servicio Práctica pedagógica Relación escuela-comunidad Participación de los estudiantes Innovación Pedagógica |
status_str | publishedVersion |
title | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
title_full | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
title_fullStr | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
title_full_unstemmed | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
title_short | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
title_sort | Pedagogical Dimensions that Configure Service-Learning Practices |
topic | Service-Learning Educational Practice School-Community relationship Student participation Educational Innovation Aprendizaje-Servicio Práctica pedagógica Relación escuela-comunidad Participación de los estudiantes Innovación Pedagógica |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1834 https://hdl.handle.net/10895/3962 |