In a neutral universe: dolls or electronic toys?

En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos?

Cafferatta, Graciela
Detalles Bibliográficos
2008
educación
género
informática
mixidad
education
gender
computing
mixity
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714
https://hdl.handle.net/10895/3890
Acceso abierto
_version_ 1815178713940099072
author Cafferatta, Graciela
author_facet Cafferatta, Graciela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Cafferatta, Graciela
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:35Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Las sociedades democráticas garantizan igualdad de oportunidades escolares para todos sus integrantes, quienes deberían distribuirse aleatoriamente en carreras u oficios; esto se verifica en el sistema educativo en general, variando en áreas técnicas y tecnológicas, donde sorprende la escasa presencia femenina.Intentaremos dilucidar qué provoca ese alejamiento, el cual puede implicar mecanismos invisibles que conducen a las mujeres hacia otros destinos educativos. Estudiaremos un sector de la educación tecnológica, en la ex Universidad del Trabajo del Uruguay, analizando si la escuela, y otras instituciones socializantes, actúan como elemento reproductor de desigualdades, y cuáles factores inciden en esa reproducción. Desde una perspectiva cualitativa, arribamos a resultados útiles en la elaboración de mecanismos dirigidos a erradicar procesos reproductivos de diferenciaciones lesivas para un sector social, y cuyo resultado es el perjuicio de la sociedad toda.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714
10.22235/pe.v1i1.714
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3890
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714/704
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108
dc.subject.en-US.fl_str_mv education
gender
computing
mixity
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación
género
informática
mixidad
dc.title.none.fl_str_mv In a neutral universe: dolls or electronic toys?
En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos?
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_0aa723528cfd8438b33ce73b53a324e2
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.714
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3890
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Cafferatta, Graciela2008-11-302023-09-13T12:56:35Z2023-09-13T12:56:35Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71410.22235/pe.v1i1.714https://hdl.handle.net/10895/3890Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society.Resumen. Las sociedades democráticas garantizan igualdad de oportunidades escolares para todos sus integrantes, quienes deberían distribuirse aleatoriamente en carreras u oficios; esto se verifica en el sistema educativo en general, variando en áreas técnicas y tecnológicas, donde sorprende la escasa presencia femenina.Intentaremos dilucidar qué provoca ese alejamiento, el cual puede implicar mecanismos invisibles que conducen a las mujeres hacia otros destinos educativos. Estudiaremos un sector de la educación tecnológica, en la ex Universidad del Trabajo del Uruguay, analizando si la escuela, y otras instituciones socializantes, actúan como elemento reproductor de desigualdades, y cuáles factores inciden en esa reproducción. Desde una perspectiva cualitativa, arribamos a resultados útiles en la elaboración de mecanismos dirigidos a erradicar procesos reproductivos de diferenciaciones lesivas para un sector social, y cuyo resultado es el perjuicio de la sociedad toda.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714/704Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 91-1081688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayeducacióngéneroinformáticamixidadeducationgendercomputingmixityIn a neutral universe: dolls or electronic toys?En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38902023-09-13 09:56:35.163oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3890Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:35LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle In a neutral universe: dolls or electronic toys?
Cafferatta, Graciela
educación
género
informática
mixidad
education
gender
computing
mixity
status_str publishedVersion
title In a neutral universe: dolls or electronic toys?
title_full In a neutral universe: dolls or electronic toys?
title_fullStr In a neutral universe: dolls or electronic toys?
title_full_unstemmed In a neutral universe: dolls or electronic toys?
title_short In a neutral universe: dolls or electronic toys?
title_sort In a neutral universe: dolls or electronic toys?
topic educación
género
informática
mixidad
education
gender
computing
mixity
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714
https://hdl.handle.net/10895/3890