In a neutral universe: dolls or electronic toys?
En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos?
2008 | |
educación género informática mixidad education gender computing mixity |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714
https://hdl.handle.net/10895/3890 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713940099072 |
---|---|
author | Cafferatta, Graciela |
author_facet | Cafferatta, Graciela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Cafferatta, Graciela |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:35Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:35Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2008-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Las sociedades democráticas garantizan igualdad de oportunidades escolares para todos sus integrantes, quienes deberían distribuirse aleatoriamente en carreras u oficios; esto se verifica en el sistema educativo en general, variando en áreas técnicas y tecnológicas, donde sorprende la escasa presencia femenina.Intentaremos dilucidar qué provoca ese alejamiento, el cual puede implicar mecanismos invisibles que conducen a las mujeres hacia otros destinos educativos. Estudiaremos un sector de la educación tecnológica, en la ex Universidad del Trabajo del Uruguay, analizando si la escuela, y otras instituciones socializantes, actúan como elemento reproductor de desigualdades, y cuáles factores inciden en esa reproducción. Desde una perspectiva cualitativa, arribamos a resultados útiles en la elaboración de mecanismos dirigidos a erradicar procesos reproductivos de diferenciaciones lesivas para un sector social, y cuyo resultado es el perjuicio de la sociedad toda. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714 10.22235/pe.v1i1.714 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3890 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714/704 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v1i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | education gender computing mixity |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | educación género informática mixidad |
dc.title.none.fl_str_mv | In a neutral universe: dolls or electronic toys? En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos? |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_0aa723528cfd8438b33ce73b53a324e2 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v1i1.714 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3890 |
publishDate | 2008 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Cafferatta, Graciela2008-11-302023-09-13T12:56:35Z2023-09-13T12:56:35Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71410.22235/pe.v1i1.714https://hdl.handle.net/10895/3890Abstract. Democratic societies guarantee equal school opportunities for all its members, who should be distributed at random in degree courses and occupational courses. This comes true in theeducation system in general, except in technical and technological areas, where a low female attendance is surprising. We will try to explain the causes for this moving away, which can involve invisible mechanisms that lead women to other education destinations. We will study a sector of technological education, in the former Universidad del Trabajo del Uruguay [Uruguayan Labor University], analyzing whether school, as well as other socializing institutions, act as a reproducer of inequalities and which are the elements that have influence in such a reproduction. From a qualitative point of view, we reach results that are useful in the elaboration of mechanisms meant to eradicate reproductive processes of differentiations detrimental to a social sector and the result of which is the prejudice of the whole society.Resumen. Las sociedades democráticas garantizan igualdad de oportunidades escolares para todos sus integrantes, quienes deberían distribuirse aleatoriamente en carreras u oficios; esto se verifica en el sistema educativo en general, variando en áreas técnicas y tecnológicas, donde sorprende la escasa presencia femenina.Intentaremos dilucidar qué provoca ese alejamiento, el cual puede implicar mecanismos invisibles que conducen a las mujeres hacia otros destinos educativos. Estudiaremos un sector de la educación tecnológica, en la ex Universidad del Trabajo del Uruguay, analizando si la escuela, y otras instituciones socializantes, actúan como elemento reproductor de desigualdades, y cuáles factores inciden en esa reproducción. Desde una perspectiva cualitativa, arribamos a resultados útiles en la elaboración de mecanismos dirigidos a erradicar procesos reproductivos de diferenciaciones lesivas para un sector social, y cuyo resultado es el perjuicio de la sociedad toda.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714/704Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 91-108Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 91-1081688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayeducacióngéneroinformáticamixidadeducationgendercomputingmixityIn a neutral universe: dolls or electronic toys?En un universo neutro: ¿muñecas o juegos electrónicos?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38902023-09-13 09:56:35.163oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3890Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:35LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | In a neutral universe: dolls or electronic toys? Cafferatta, Graciela educación género informática mixidad education gender computing mixity |
status_str | publishedVersion |
title | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
title_full | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
title_fullStr | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
title_full_unstemmed | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
title_short | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
title_sort | In a neutral universe: dolls or electronic toys? |
topic | educación género informática mixidad education gender computing mixity |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/714 https://hdl.handle.net/10895/3890 |