Dynamics of the parenting practices and child development

Perazzo, Ivone - Salas, Gonzalo - Sena, Eliana

Resumen:

This paper analyses the link between parenting practices and child development. It seeks to identify feedback mechanisms between these two dimensions, and introduces personality traits of the mother that can mediate between parenting and child development. The last of these is a novel element in the literature, as no previous papers that consider the three dimensions simultaneously. Additionally, there is little evidence of this type of dynamic for a country with relatively low development. It also seeks to contribute to the literature by identifying heterogeneous in relationships between parenting practices and child development. A strong link was found between the externalized problems of children and authoritarian parenting styles, with indications that this link is bidirectional. Was also found that the link usually reported in the literature, between personality traits and parenting practices, may have some biases if the child’s problems are not considered, mainly due to the role of neuroticism and conscientiousness. Finally, it was found that feedback between externalized problems and authoritarian style is mostly observed when the mother has a high score in agreeableness, conscientiousness, and openness to experience. In cases where the mother has a high scoring of neuroticism, the inertia of authoritarian style plays a central role.


Este artículo analiza el vínculo entre el desarrollo infantil y las prácticas de crianza. Se busca identificar los mecanismos de retroalimentación entre estas dos dimensiones, y se introducen los rasgos de personalidad de la madre que pueden mediar entre la crianza y el desarrollo de los niños. Este último aspecto constituye una novedad en la literatura, en tanto no existen antecedentes que consideren las tres dimensiones de forma simultánea. Por otro lado, es escasa la evidencia de este tipo de dinámica para un país con bajo desarrollo relativo. También se busca contribuir a la literatura al identificar relaciones heterogéneas entre las prácticas de crianza y el desarrollo infantil. Se encuentra un fuerte vínculo entre los problemas externalizados de los niños y los estilos de crianza autoritarios, existiendo indicios de que dicho vínculo es bidireccional. Se encuentra también que el vínculo habitualmente reportado en la literatura, entre rasgos de personalidad y prácticas de crianza, puede presentar algunos sesgos si no se consideran los problemas del niño, fundamentalmente al considerar el papel del neuroticismo y de la perseverancia. Por último, se encuentra que la retroalimentación entre problemas externalizados y estilo autoritario se observa mayoritariamente cuando la madre tiene alto puntaje en amabilidad, perseverancia, y apertura. En los casos donde la madre presenta altos niveles de neuroticismo, la inercia del estilo autoritario juega un rol central.


Detalles Bibliográficos
2019
Child development
Parenting practice
Personality traits
Prácticas de crianza
DESARROLLO INFANTIL
RASGOS DE LA PERSONALIDAD
Inglés
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/22186
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)