An assessment of pupil and school performance in public primary education in Uruguay

Azar, Paola - Sicilia, Gabriela

Resumen:

This paper discusses the potential improvements in pupil’s academic results at public primary schools in Uruguay. Using student level data from the first national assessment of educational achievements, we decompose education attainments into pupil’s own effort and school value added following a multilevel metafrontier approach originally introduced by Silva-Portela and Thannassoulis (2002). We find that on average, pupils miss 19.2% of their potential achievement, mainly driven by their own under-performance. The extent of output students cannot obtain because of school effects is mainly explained by suboptimal resource availability at the school level rather than schools’ own managerial ability. The shortfall in the school’s contribution to efficiency affects those students in the least advantaged socioeconomic contexts and those with lower test scores.


Este trabajo evalúa las potencialidades de mejora en los resultados académicos de alumnos de escuelas públicas primarias de Uruguay. Utilizando datos a nivel de estudiante generados por la primera evaluación nacional de logros educativos propone un análisis de meta-fronteras multinivel siguiendo a Silva-Portela y Thannassoulis (2002). Se encuentra que, en promedio, los resultados académicos podrían mejorar 19.2% y que ello depende, principalmente de las condiciones individuales de los estudiantes. La incapacidad de las escuelas para transformar el potencial de sus estudiantes en resultados concretos se debe a una inadecuada dotación de recursos y no a problemas de gestión. Las restricciones a nivel de centro impactan sobre todo a los alumnos de contextos socioeconómicos más deprimidos y a aquellos que tienen resultados académicos más bajos.


Detalles Bibliográficos
2021
Educational performance
Primary education
Multilevel metafrontier approach
Desempeño educativo
Enfoque metafrontera multinivel
Educación primaria
ECONOMIA PUBLICA
ECONOMIA DE LA EDUCACION
GASTO PUBLICO
Inglés
Universidad de la República
COLIBRI
https://hdl.handle.net/20.500.12008/30217
Acceso abierto
Licencia Creative Commons Atribución - No Comercial - Sin Derivadas (CC - By-NC-ND 4.0)