Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
Propuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingeniería
2011 | |
Innovación educativa POM Lean Manufacturing TPM Educational Innovation POM Lean Manufacturing |
|
Español | |
Universidad de Montevideo | |
REDUM | |
http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464 |
|
Acceso abierto | |
Atribución 4.0 Internacional |
_version_ | 1807356687890251776 |
---|---|
author | Santos García, Javier |
author2 | Tanco, Martín Errasti, Ander Arcelas, Mikel |
author2_role | author author author |
author_facet | Santos García, Javier Tanco, Martín Errasti, Ander Arcelas, Mikel |
author_role | author |
collection | REDUM |
dc.creator.none.fl_str_mv | Santos García, Javier Tanco, Martín Errasti, Ander Arcelas, Mikel |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2024-07-12T12:56:16Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2024-07-12T12:56:16Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2011-09-01 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La materia Dirección de Producción y Operaciones está presente en todos los planes de estudio de Ingeniería. Las reformas en los planes docentes de los distintos países han ampliado la oferta de asignaturas enmarcadas en esta disciplina, que deben coordinar y repartir suscontenidos. Por otro lado, las empresas necesitan ingenieros formados en técnicas de mejora sistemática de procesos y con un enfoque práctico de resolución de problemas centrado en la eliminación sistemática de despilfarros. En este artículo se presenta una propuesta docente centrada en la explicación de herramientas de Lean Manufacturing, e incluye modos de evaluación cuantitativa de su contenido, lo que permite que los alumnos adquieran, de forma práctica, competencias y habilidades específicas de la Dirección de Producción y Operaciones. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad de Montevideo |
dc.relation.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288/348 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelas |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Atribución 4.0 Internacional |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingeniería; No. 9 (2011); 33-43 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 9 (2011); 33-43 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1106 2301-1092 reponame:REDUM instname:Universidad de Montevideo instacron:Universidad de Montevideo |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 9 (2011); 33-43 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Educational Innovation POM Lean Manufacturing |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Innovación educativa POM Lean Manufacturing TPM |
dc.title.none.fl_str_mv | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs Propuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingeniería |
dc.type.en-US.fl_str_mv | Peer reviewed articles |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos evaluados por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-BR.fl_str_mv | Artigos revistos por pares |
dc.type.version.none.fl_str_mv | publishedVersion info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | REDUM_c99bdb80b63725c6c6d8ecae2335957b |
instacron_str | Universidad de Montevideo |
institution | Universidad de Montevideo |
instname_str | Universidad de Montevideo |
language | spa |
network_acronym_str | REDUM |
network_name_str | REDUM |
oai_identifier_str | oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2464 |
publishDate | 2011 |
reponame_str | REDUM |
repository.mail.fl_str_mv | nolascoaga@um.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | REDUM - Universidad de Montevideo |
repository_id_str | 10501 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelas Atribución 4.0 Internacional |
spelling | Santos García, JavierTanco, MartínErrasti, AnderArcelas, Mikel2011-09-012024-07-12T12:56:16Z2024-07-12T12:56:16Zhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management.La materia Dirección de Producción y Operaciones está presente en todos los planes de estudio de Ingeniería. Las reformas en los planes docentes de los distintos países han ampliado la oferta de asignaturas enmarcadas en esta disciplina, que deben coordinar y repartir suscontenidos. Por otro lado, las empresas necesitan ingenieros formados en técnicas de mejora sistemática de procesos y con un enfoque práctico de resolución de problemas centrado en la eliminación sistemática de despilfarros. En este artículo se presenta una propuesta docente centrada en la explicación de herramientas de Lean Manufacturing, e incluye modos de evaluación cuantitativa de su contenido, lo que permite que los alumnos adquieran, de forma práctica, competencias y habilidades específicas de la Dirección de Producción y Operaciones.application/pdfspaUniversidad de Montevideohttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288/348Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalMemoria Investigaciones en Ingeniería; No. 9 (2011); 33-43Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 9 (2011); 33-43Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 9 (2011); 33-432301-11062301-1092reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoInnovación educativaPOMLean ManufacturingTPMEducational InnovationPOMLean ManufacturingInnovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programsPropuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingenieríainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed articlesArtículos evaluados por paresArtigos revistos por parespublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/24642024-07-12 09:56:16.502oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2464Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-07-12T12:56:16REDUM - Universidad de Montevideofalse |
spellingShingle | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs Santos García, Javier Innovación educativa POM Lean Manufacturing TPM Educational Innovation POM Lean Manufacturing |
status_str | publishedVersion |
title | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
title_full | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
title_fullStr | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
title_full_unstemmed | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
title_short | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
title_sort | Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs |
topic | Innovación educativa POM Lean Manufacturing TPM Educational Innovation POM Lean Manufacturing |
url | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288 https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464 |