Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs

Propuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingeniería

Santos García, Javier - Tanco, Martín - Errasti, Ander - Arcelas, Mikel
Detalles Bibliográficos
2011
Innovación educativa
POM
Lean Manufacturing
TPM
Educational Innovation
POM
Lean Manufacturing
Español
Universidad de Montevideo
REDUM
http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464
Acceso abierto
Atribución 4.0 Internacional
_version_ 1807356687890251776
author Santos García, Javier
author2 Tanco, Martín
Errasti, Ander
Arcelas, Mikel
author2_role author
author
author
author_facet Santos García, Javier
Tanco, Martín
Errasti, Ander
Arcelas, Mikel
author_role author
collection REDUM
dc.creator.none.fl_str_mv Santos García, Javier
Tanco, Martín
Errasti, Ander
Arcelas, Mikel
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-12T12:56:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-12T12:56:16Z
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-01
dc.description.en-US.fl_txt_mv The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La materia Dirección de Producción y Operaciones está presente en todos los planes de estudio de Ingeniería. Las reformas en los planes docentes de los distintos países han ampliado la oferta de asignaturas enmarcadas en esta disciplina, que deben coordinar y repartir suscontenidos. Por otro lado, las empresas necesitan ingenieros formados en técnicas de mejora sistemática de procesos y con un enfoque práctico de resolución de problemas centrado en la eliminación sistemática de despilfarros. En este artículo se presenta una propuesta docente centrada en la explicación de herramientas de Lean Manufacturing, e incluye modos de evaluación cuantitativa de su contenido, lo que permite que los alumnos adquieran, de forma práctica, competencias y habilidades específicas de la Dirección de Producción y Operaciones.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad de Montevideo
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288/348
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelas
dc.rights.license.none.fl_str_mv Atribución 4.0 Internacional
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingeniería; No. 9 (2011); 33-43
dc.source.es-ES.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 9 (2011); 33-43
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1106
2301-1092
reponame:REDUM
instname:Universidad de Montevideo
instacron:Universidad de Montevideo
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 9 (2011); 33-43
dc.subject.en-US.fl_str_mv Educational Innovation
POM
Lean Manufacturing
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Innovación educativa
POM
Lean Manufacturing
TPM
dc.title.none.fl_str_mv Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
Propuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingeniería
dc.type.en-US.fl_str_mv Peer reviewed articles
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos evaluados por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv Artigos revistos por pares
dc.type.version.none.fl_str_mv publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id REDUM_c99bdb80b63725c6c6d8ecae2335957b
instacron_str Universidad de Montevideo
institution Universidad de Montevideo
instname_str Universidad de Montevideo
language spa
network_acronym_str REDUM
network_name_str REDUM
oai_identifier_str oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2464
publishDate 2011
reponame_str REDUM
repository.mail.fl_str_mv nolascoaga@um.edu.uy
repository.name.fl_str_mv REDUM - Universidad de Montevideo
repository_id_str 10501
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelas
Atribución 4.0 Internacional
spelling Santos García, JavierTanco, MartínErrasti, AnderArcelas, Mikel2011-09-012024-07-12T12:56:16Z2024-07-12T12:56:16Zhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464The Production and Operations Management topic is a part of all engineering curricula. Reforms in the teaching plans of various countries have extended the range of subjects framed in this discipline, which must coordinate and split the content. On the other hand, companies require engineers trained in systematic processes improvement methodologies and also in a practical approach to problem solving focused on the systematic elimination of waste. This paper presents a teaching proposal focused on the explanation of Lean Manufacturing tools, including quantitative evaluation methods, allowing students to acquire, in a practical way, specific abilities and skills in Production and Operations Management.La materia Dirección de Producción y Operaciones está presente en todos los planes de estudio de Ingeniería. Las reformas en los planes docentes de los distintos países han ampliado la oferta de asignaturas enmarcadas en esta disciplina, que deben coordinar y repartir suscontenidos. Por otro lado, las empresas necesitan ingenieros formados en técnicas de mejora sistemática de procesos y con un enfoque práctico de resolución de problemas centrado en la eliminación sistemática de despilfarros. En este artículo se presenta una propuesta docente centrada en la explicación de herramientas de Lean Manufacturing, e incluye modos de evaluación cuantitativa de su contenido, lo que permite que los alumnos adquieran, de forma práctica, competencias y habilidades específicas de la Dirección de Producción y Operaciones.application/pdfspaUniversidad de Montevideohttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288/348Derechos de autor 2019 Javier Santos García, Martín Tanco, Ander Errasti, Mikel Arcelasinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalMemoria Investigaciones en Ingeniería; No. 9 (2011); 33-43Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 9 (2011); 33-43Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 9 (2011); 33-432301-11062301-1092reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoInnovación educativaPOMLean ManufacturingTPMEducational InnovationPOMLean ManufacturingInnovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programsPropuesta de innovación docente para la materia Dirección de Producción y Operaciones en los programas de ingenieríainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed articlesArtículos evaluados por paresArtigos revistos por parespublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/24642024-07-12 09:56:16.502oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2464Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-07-12T12:56:16REDUM - Universidad de Montevideofalse
spellingShingle Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
Santos García, Javier
Innovación educativa
POM
Lean Manufacturing
TPM
Educational Innovation
POM
Lean Manufacturing
status_str publishedVersion
title Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
title_full Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
title_fullStr Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
title_full_unstemmed Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
title_short Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
title_sort Innovative proposal for teaching Production and Operations Management in Engineering programs
topic Innovación educativa
POM
Lean Manufacturing
TPM
Educational Innovation
POM
Lean Manufacturing
url http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/288
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2464