John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature
La trilogía científica de John Banville: un mapeado del cambio de episteme a través de la literatura
A trilogia cientifica de John Banville: A mapeamento da mudança episteme através da literatura
2019 | |
Revolución científica Literatura John Banville Epistemología Episteme Innatismo Scientific revolution Literature John Banville Epistemology Episteme Innatism Revoluçao científica Literatura John Banville Epistemologia Episteme Inatismo |
|
Español | |
Universidad de Montevideo | |
REDUM | |
http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380 | |
Acceso abierto | |
Atribución 4.0 Internacional |
_version_ | 1807356687773859840 |
---|---|
author | Gámez Pérez, Carlos |
author2 | Campo Echevarría, Juan Francisco |
author2_role | author |
author_facet | Gámez Pérez, Carlos Campo Echevarría, Juan Francisco |
author_role | author |
collection | REDUM |
dc.creator.none.fl_str_mv | Gámez Pérez, Carlos Campo Echevarría, Juan Francisco |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-12-02 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The paper shows the power of John Banville’s trilogy, Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, focused on the scientific revolution, to analyze epistemologic processes. It is especially interested in some samples of famous epistomologic complex processes in the histoty of ideas: a) the epistemic transition from the Early Modern Period to Enlightnment; b) the epistemologic issues of historiography to rebuild the past with confidence, becoming a hard science; c) the controversy around innatism, which involved sir Isaac Newton and Thomas Hobbes. All reasoning developed in the paper is based on Banville’s trilogy. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El artículo muestra el poder de la trilogía de John Banville: Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, dedicada a la revolución científica, para analizar procesos epistemológicos complejos en la historia de las ideas, como son el paso de la episteme renacentista a la ilustrada, las dificultades epistemológicas de la historiografía para reconstruir el pasado de forma fiable y convertirse en una ciencia dura, o el problema del innatismo, que enfrentó a Isaac Newton con Thomas Hobbes. Todos los razonamientos aquí expuestos se sustentan en los textos literarios del escritor irlandés. |
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv | O artigo mostra o poder da trilogia de John Banville: Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, dedicada a revolução científica, para analisar processos epistemológicos complexos na história das ideias, como são o passo da episteme renascentista à ilustrada, as dificuldades epistemológicas da historiografia para reconstruir o passado de forma fiável y converter-se em uma ciência consistente, ou o problema do inatismo, que enfrentou Isaac Newton com Thomas Hobbes. Todos os raciocínios aqui expostos sustentam-se nos textos literários do escritor irlandês. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf text/html |
dc.identifier.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380 10.25185/6.10 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad de Montevideo. Facultad de Humanidades y Educación |
dc.relation.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380/457 http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380/458 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Carlos Gámez Pérez, Juan Francisco Campo Echevarría http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Atribución 4.0 Internacional |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; No. 6 (2019): Narrate and know: poetics from science; 245-264 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; Núm. 6 (2019): Narrar y conocer: poéticas desde la ciencia; 245-264 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1629 1510-5024 10.25185/6 reponame:REDUM instname:Universidad de Montevideo instacron:Universidad de Montevideo |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; n. 6 (2019): Narrar e conhecer: poéticas da ciência; 245-264 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Scientific revolution Literature John Banville Epistemology Episteme Innatism |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Revolución científica Literatura John Banville Epistemología Episteme Innatismo |
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv | Revoluçao científica Literatura John Banville Epistemologia Episteme Inatismo |
dc.title.none.fl_str_mv | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature La trilogía científica de John Banville: un mapeado del cambio de episteme a través de la literatura A trilogia cientifica de John Banville: A mapeamento da mudança episteme através da literatura |
dc.type.en-US.fl_str_mv | Peer reviewed article. |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículo evaluado por pares. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-BR.fl_str_mv | Artigo revisto por pares. |
dc.type.version.none.fl_str_mv | publishedVersion info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The paper shows the power of John Banville’s trilogy, Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, focused on the scientific revolution, to analyze epistemologic processes. It is especially interested in some samples of famous epistomologic complex processes in the histoty of ideas: a) the epistemic transition from the Early Modern Period to Enlightnment; b) the epistemologic issues of historiography to rebuild the past with confidence, becoming a hard science; c) the controversy around innatism, which involved sir Isaac Newton and Thomas Hobbes. All reasoning developed in the paper is based on Banville’s trilogy. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | REDUM_70cc524367d5faf233348b358be1c36b |
identifier_str_mv | 10.25185/6.10 |
instacron_str | Universidad de Montevideo |
institution | Universidad de Montevideo |
instname_str | Universidad de Montevideo |
language | spa |
network_acronym_str | REDUM |
network_name_str | REDUM |
oai_identifier_str | oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2231 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | REDUM |
repository.mail.fl_str_mv | nolascoaga@um.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | REDUM - Universidad de Montevideo |
repository_id_str | 10501 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Carlos Gámez Pérez, Juan Francisco Campo Echevarría http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 Atribución 4.0 Internacional |
spelling | Gámez Pérez, CarlosCampo Echevarría, Juan Francisco2019-12-02http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/38010.25185/6.10The paper shows the power of John Banville’s trilogy, Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, focused on the scientific revolution, to analyze epistemologic processes. It is especially interested in some samples of famous epistomologic complex processes in the histoty of ideas: a) the epistemic transition from the Early Modern Period to Enlightnment; b) the epistemologic issues of historiography to rebuild the past with confidence, becoming a hard science; c) the controversy around innatism, which involved sir Isaac Newton and Thomas Hobbes. All reasoning developed in the paper is based on Banville’s trilogy.El artículo muestra el poder de la trilogía de John Banville: Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, dedicada a la revolución científica, para analizar procesos epistemológicos complejos en la historia de las ideas, como son el paso de la episteme renacentista a la ilustrada, las dificultades epistemológicas de la historiografía para reconstruir el pasado de forma fiable y convertirse en una ciencia dura, o el problema del innatismo, que enfrentó a Isaac Newton con Thomas Hobbes. Todos los razonamientos aquí expuestos se sustentan en los textos literarios del escritor irlandés.O artigo mostra o poder da trilogia de John Banville: Doctor Copernicus, Kepler y The Newton Letter, dedicada a revolução científica, para analisar processos epistemológicos complexos na história das ideias, como são o passo da episteme renascentista à ilustrada, as dificuldades epistemológicas da historiografia para reconstruir o passado de forma fiável y converter-se em uma ciência consistente, ou o problema do inatismo, que enfrentou Isaac Newton com Thomas Hobbes. Todos os raciocínios aqui expostos sustentam-se nos textos literários do escritor irlandês.application/pdftext/htmlspaUniversidad de Montevideo. Facultad de Humanidades y Educaciónhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380/457http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380/458Derechos de autor 2019 Carlos Gámez Pérez, Juan Francisco Campo Echevarríahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalHumanidades: revista de la Universidad de Montevideo; No. 6 (2019): Narrate and know: poetics from science; 245-264Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; Núm. 6 (2019): Narrar y conocer: poéticas desde la ciencia; 245-264Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; n. 6 (2019): Narrar e conhecer: poéticas da ciência; 245-2642301-16291510-502410.25185/6reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoRevolución científicaLiteraturaJohn BanvilleEpistemologíaEpistemeInnatismoScientific revolutionLiteratureJohn BanvilleEpistemologyEpistemeInnatismRevoluçao científicaLiteraturaJohn BanvilleEpistemologiaEpistemeInatismoJohn Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through LiteratureLa trilogía científica de John Banville: un mapeado del cambio de episteme a través de la literaturaA trilogia cientifica de John Banville: A mapeamento da mudança episteme através da literaturainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed article.Artículo evaluado por pares.Artigo revisto por pares.publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/22312024-07-12 09:53:30.015oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2231Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-07-12T12:53:30REDUM - Universidad de Montevideofalse |
spellingShingle | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature Gámez Pérez, Carlos Revolución científica Literatura John Banville Epistemología Episteme Innatismo Scientific revolution Literature John Banville Epistemology Episteme Innatism Revoluçao científica Literatura John Banville Epistemologia Episteme Inatismo |
status_str | publishedVersion |
title | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
title_full | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
title_fullStr | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
title_full_unstemmed | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
title_short | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
title_sort | John Banville’s Scientific Trilogy: An Mapping of Episteme Change through Literature |
topic | Revolución científica Literatura John Banville Epistemología Episteme Innatismo Scientific revolution Literature John Banville Epistemology Episteme Innatism Revoluçao científica Literatura John Banville Epistemologia Episteme Inatismo |
url | http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/380 |