Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation
Evaluación de motores open rotor contra rotativos con caja de reducción para vuelos de corta distancia
2010 | |
Motores de Avión Simulación 0D Open rotor contra rotativo Aircraft engines 0D simulation Counter-rotating open rotor |
|
Español | |
Universidad de Montevideo | |
REDUM | |
http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2425 |
|
Acceso abierto | |
Atribución 4.0 Internacional |
_version_ | 1807356689548050432 |
---|---|
author | Bellocq, Pablo |
author2 | Pilidis, Percides Sethi, Vishal |
author2_role | author author |
author_facet | Bellocq, Pablo Pilidis, Percides Sethi, Vishal |
author_role | author |
collection | REDUM |
dc.creator.none.fl_str_mv | Bellocq, Pablo Pilidis, Percides Sethi, Vishal |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2024-02-08T02:53:56Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2024-02-08T02:53:56Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2010-10-01 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | As a consequence of increased stringent environmental regulations in a highly competitive market, airlines require radically more efficient and environmentally friendly aircraft.Engine manufacturers propose four different alternatives for the replacement of the A320: the geared turbofan, the advanced turbofan, the counter-rotating geared open rotor and the counterrotating direct drive open rotor. The open rotor technology offers the more potential fuel saves than the other options but there are major challenges associated with the development of this technology such as: the design of reliable counter-rotating components, the design of silent propellers, the design of a pitch changing mechanism capable of safely operating in hot sections of the engine and the stable operation in reverse thrust setting. In order to design the most efficient engine that meets the certification requirements, a multidisciplinary simulation tool is required to quantify the implication of different design and operation choices. This article focuses on the performance module of this simulation tool and on the performance assessment of the geared open rotor architecture. The simulation results suggest that the geared open rotor has the potential to reduce the fuel consumption by approximately 21% compared to a current turbofan. This is directly translated into a 21% reduction of gaseous emissions and approximately a 7.7% reduction of the average European airline total operating cost. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Como resultado de la presente situación económica, la continua subida en el precio del combustible y las normativas ambientales cada día más exigentes, las aerolíneas requieren aviones radicalmente más eficientes y amigables con el medio ambiente. Los fabricantes de motores proponen actualmente cuatro alternativas para la reposición del A320: el turbofan con caja de reducción, turbofan avanzado, el open rotor contra rotativo con caja de reducción y el open rotor contra rotativo a transmisión directa. El open rotor contra rotativo es la tecnología que ofrece un mayor potencial de ahorro de combustible pero presenta mayores desafíos técnicos como son: el diseño de componentes contra rotativos fiables, el diseño de hélices silenciosas, el diseño de un mecanismo de cambio de ángulo de hélices capaz de funcionar en la parte caliente del motor, la operación estable en modalidad de frenado, etc. Para diseñar un motor lo más eficiente posible y que a su vez cumpla con los requisitos de certificación para la aviación civil es necesaria una plataforma de simulación multidisciplinar que ayude a cuantificar el impacto de las decisiones de diseño y operación. Este artículo describe el módulo de performance del motor de esta herramienta y propone como caso deestudio la evaluación del open rotor con caja de reducción. Los resultados de este estudio muestran que el open rotor con caja de reducción podría reducir cerca de un 21% el consumo de combustible frente a un turbofan actual. Esto significa aproximadamente una ventaja del 21% de emisiones gaseosas y un 7.7% del costo operativo de una aerolínea europea promedio. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/20.500.12806/2425 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad de Montevideo |
dc.relation.none.fl_str_mv | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279/338 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Pablo Bellocq, Percides Pilidis, Vishal Sethi |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Atribución 4.0 Internacional |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingeniería; No. 8 (2010); 41-55 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 8 (2010); 41-55 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1106 2301-1092 reponame:REDUM instname:Universidad de Montevideo instacron:Universidad de Montevideo |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 8 (2010); 41-55 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Aircraft engines 0D simulation Counter-rotating open rotor |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Motores de Avión Simulación 0D Open rotor contra rotativo |
dc.title.none.fl_str_mv | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation Evaluación de motores open rotor contra rotativos con caja de reducción para vuelos de corta distancia |
dc.type.en-US.fl_str_mv | Peer reviewed articles |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos evaluados por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-BR.fl_str_mv | Artigos revistos por pares |
dc.type.version.none.fl_str_mv | publishedVersion info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | As a consequence of increased stringent environmental regulations in a highly competitive market, airlines require radically more efficient and environmentally friendly aircraft.Engine manufacturers propose four different alternatives for the replacement of the A320: the geared turbofan, the advanced turbofan, the counter-rotating geared open rotor and the counterrotating direct drive open rotor. The open rotor technology offers the more potential fuel saves than the other options but there are major challenges associated with the development of this technology such as: the design of reliable counter-rotating components, the design of silent propellers, the design of a pitch changing mechanism capable of safely operating in hot sections of the engine and the stable operation in reverse thrust setting. In order to design the most efficient engine that meets the certification requirements, a multidisciplinary simulation tool is required to quantify the implication of different design and operation choices. This article focuses on the performance module of this simulation tool and on the performance assessment of the geared open rotor architecture. The simulation results suggest that the geared open rotor has the potential to reduce the fuel consumption by approximately 21% compared to a current turbofan. This is directly translated into a 21% reduction of gaseous emissions and approximately a 7.7% reduction of the average European airline total operating cost. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | REDUM_3cd32e857aa8fcd097d57d1ad922c8c9 |
instacron_str | Universidad de Montevideo |
institution | Universidad de Montevideo |
instname_str | Universidad de Montevideo |
language | spa |
network_acronym_str | REDUM |
network_name_str | REDUM |
oai_identifier_str | oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2425 |
publishDate | 2010 |
reponame_str | REDUM |
repository.mail.fl_str_mv | nolascoaga@um.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | REDUM - Universidad de Montevideo |
repository_id_str | 10501 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Pablo Bellocq, Percides Pilidis, Vishal Sethi Atribución 4.0 Internacional |
spelling | Bellocq, PabloPilidis, PercidesSethi, Vishal2010-10-012024-02-08T02:53:56Z2024-02-08T02:53:56Zhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279https://hdl.handle.net/20.500.12806/2425As a consequence of increased stringent environmental regulations in a highly competitive market, airlines require radically more efficient and environmentally friendly aircraft.Engine manufacturers propose four different alternatives for the replacement of the A320: the geared turbofan, the advanced turbofan, the counter-rotating geared open rotor and the counterrotating direct drive open rotor. The open rotor technology offers the more potential fuel saves than the other options but there are major challenges associated with the development of this technology such as: the design of reliable counter-rotating components, the design of silent propellers, the design of a pitch changing mechanism capable of safely operating in hot sections of the engine and the stable operation in reverse thrust setting. In order to design the most efficient engine that meets the certification requirements, a multidisciplinary simulation tool is required to quantify the implication of different design and operation choices. This article focuses on the performance module of this simulation tool and on the performance assessment of the geared open rotor architecture. The simulation results suggest that the geared open rotor has the potential to reduce the fuel consumption by approximately 21% compared to a current turbofan. This is directly translated into a 21% reduction of gaseous emissions and approximately a 7.7% reduction of the average European airline total operating cost.Como resultado de la presente situación económica, la continua subida en el precio del combustible y las normativas ambientales cada día más exigentes, las aerolíneas requieren aviones radicalmente más eficientes y amigables con el medio ambiente. Los fabricantes de motores proponen actualmente cuatro alternativas para la reposición del A320: el turbofan con caja de reducción, turbofan avanzado, el open rotor contra rotativo con caja de reducción y el open rotor contra rotativo a transmisión directa. El open rotor contra rotativo es la tecnología que ofrece un mayor potencial de ahorro de combustible pero presenta mayores desafíos técnicos como son: el diseño de componentes contra rotativos fiables, el diseño de hélices silenciosas, el diseño de un mecanismo de cambio de ángulo de hélices capaz de funcionar en la parte caliente del motor, la operación estable en modalidad de frenado, etc. Para diseñar un motor lo más eficiente posible y que a su vez cumpla con los requisitos de certificación para la aviación civil es necesaria una plataforma de simulación multidisciplinar que ayude a cuantificar el impacto de las decisiones de diseño y operación. Este artículo describe el módulo de performance del motor de esta herramienta y propone como caso deestudio la evaluación del open rotor con caja de reducción. Los resultados de este estudio muestran que el open rotor con caja de reducción podría reducir cerca de un 21% el consumo de combustible frente a un turbofan actual. Esto significa aproximadamente una ventaja del 21% de emisiones gaseosas y un 7.7% del costo operativo de una aerolínea europea promedio.application/pdfspaUniversidad de Montevideohttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279/338Derechos de autor 2019 Pablo Bellocq, Percides Pilidis, Vishal Sethiinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalMemoria Investigaciones en Ingeniería; No. 8 (2010); 41-55Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 8 (2010); 41-55Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 8 (2010); 41-552301-11062301-1092reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoMotores de AviónSimulación 0DOpen rotor contra rotativoAircraft engines0D simulationCounter-rotating open rotorGeared open rotor performance assessment for short range civil aviationEvaluación de motores open rotor contra rotativos con caja de reducción para vuelos de corta distanciainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed articlesArtículos evaluados por paresArtigos revistos por parespublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/24252024-02-07 23:53:56.973oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2425Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-02-08T02:53:56REDUM - Universidad de Montevideofalse |
spellingShingle | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation Bellocq, Pablo Motores de Avión Simulación 0D Open rotor contra rotativo Aircraft engines 0D simulation Counter-rotating open rotor |
status_str | publishedVersion |
title | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
title_full | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
title_fullStr | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
title_full_unstemmed | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
title_short | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
title_sort | Geared open rotor performance assessment for short range civil aviation |
topic | Motores de Avión Simulación 0D Open rotor contra rotativo Aircraft engines 0D simulation Counter-rotating open rotor |
url | http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/279 https://hdl.handle.net/20.500.12806/2425 |