Comunicación y respuestas al desafío climático en Uruguay
Resumen:
Uruguay aprobó su Política Nacional de Cambio Climático en 2017. El mismo año se publicó la Primera Contribución Determinada a Nivel Nacional al Acuerdo de París, que traza objetivos específicos para la reducción o gestión de emisiones de gases de efecto invernadero en diversos sectores, así como medidas a tomar en torno a la mitigación y a la adaptación ante el cambio climático. Cinco años después, el proyecto de investigación “Comunicación y respuestas al desafío climático” se propuso analizar distintas manifestaciones de la conversación pública ambiental para evaluar en qué medida dialoga con la respuesta institucional elaborada por Uruguay ante el problema. El análisis estadístico de la relación entre consumo de medios y actitudes climáticas con datos de encuestas de opinión pública descubre una asociación significativa entre el uso de YouTube y la aceptación de la importancia del cambio climático, así como entre la autopercepción de estar informado sobre el tema y la conciencia del problema. En el segmento de los adultos jóvenes -activistas y no activistas-, estudiado con la técnica cualitativa del grupo de discusión, el cambio climático no es el problema ambiental más preocupante y su plataforma de referencia para estos temas es principalmente Instagram, aunque consumen medios periodísticos incluso en sus formatos tradicionales, donde reportan información suficiente sobre la problemática ambiental. El análisis de la prensa digital uruguaya revela el predominio de un encuadre político del cambio climático, seguido de cerca por el económico, y la ausencia en la cobertura de más de la mitad de las medidas establecidas por Uruguay para cumplir con el Acuerdo de París. Energía y agro son los sectores más asociados al cambio climático. El discurso de influenciadores no tradicionales -influencers- uruguayos en Instagram refiere marginalmente al cambio climático y las medidas que encuentran lugar son las referidas a la protección de fauna y bosques nativos.
Uruguay approved its National Climate Change Policy in 2017. That same year, the First Nationally Determined Contribution to the Paris Agreement was published, which outlines specific objectives for reducing or managing greenhouse gas emissions in various sectors, as well as measures to be taken regarding mitigation and adaptation to climate change. Five years later, the research project "Communication and responses to the climate challenge" set out to analyze different manifestations of the environmental public conversation to assess to what extent it links with the institutional response developed by Uruguay to the problem. Statistical analysis of the relationship between media consumption and climate attitudes, with data from public opinion surveys, reveals a significant association between the use of YouTube and the acceptance of the importance of climate change. Also, between the self-perception of being informed about the subject and awareness of the problem. In the segment of young adults -activists and non-activists- studied with the qualitative method of the focus group, climate change is not the most worrying environmental problem, and their reference platform for these issues is mainly Instagram. However, they consume journalistic media even in traditional formats, where they find insufficient information on environmental problems. The analysis of the Uruguayan digital press reveals the predominance of a political framing of climate change, closely followed by the economic one, and the absence in the coverage of more than half of the measures established by Uruguay to comply with the Paris Agreement. In press coverage, energy and agriculture are the sectors most associated with climate change. The discourse of non-traditional Uruguayan influencers -influencers- on Instagram marginally refers to climate change, and the measures that find a place are those referring to the protection of fauna and native forests.
2022 | |
Cambio climático Comunicación ambiental Medios de comunicación Política climática Redes sociales Climate change Environmental communication Media Climate policy Social media |
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Español | |
Universidad de Montevideo | |
REDUM | |
https://hdl.handle.net/20.500.12806/1396 | |
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En el segmento de los adultos jóvenes -activistas y no activistas-, estudiado con la técnica cualitativa del grupo de discusión, el cambio climático no es el problema ambiental más preocupante y su plataforma de referencia para estos temas es principalmente Instagram, aunque consumen medios periodísticos incluso en sus formatos tradicionales, donde reportan información suficiente sobre la problemática ambiental. El análisis de la prensa digital uruguaya revela el predominio de un encuadre político del cambio climático, seguido de cerca por el económico, y la ausencia en la cobertura de más de la mitad de las medidas establecidas por Uruguay para cumplir con el Acuerdo de París. Energía y agro son los sectores más asociados al cambio climático. El discurso de influenciadores no tradicionales -influencers- uruguayos en Instagram refiere marginalmente al cambio climático y las medidas que encuentran lugar son las referidas a la protección de fauna y bosques nativos.Uruguay approved its National Climate Change Policy in 2017. That same year, the First Nationally Determined Contribution to the Paris Agreement was published, which outlines specific objectives for reducing or managing greenhouse gas emissions in various sectors, as well as measures to be taken regarding mitigation and adaptation to climate change. Five years later, the research project "Communication and responses to the climate challenge" set out to analyze different manifestations of the environmental public conversation to assess to what extent it links with the institutional response developed by Uruguay to the problem. Statistical analysis of the relationship between media consumption and climate attitudes, with data from public opinion surveys, reveals a significant association between the use of YouTube and the acceptance of the importance of climate change. Also, between the self-perception of being informed about the subject and awareness of the problem. In the segment of young adults -activists and non-activists- studied with the qualitative method of the focus group, climate change is not the most worrying environmental problem, and their reference platform for these issues is mainly Instagram. However, they consume journalistic media even in traditional formats, where they find insufficient information on environmental problems. The analysis of the Uruguayan digital press reveals the predominance of a political framing of climate change, closely followed by the economic one, and the absence in the coverage of more than half of the measures established by Uruguay to comply with the Paris Agreement. In press coverage, energy and agriculture are the sectors most associated with climate change. The discourse of non-traditional Uruguayan influencers -influencers- on Instagram marginally refers to climate change, and the measures that find a place are those referring to the protection of fauna and native forests.application/pdfspaUniversidad de Montevideo. 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