Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices

Aumentar la participación de estudiantes de ingeniería en prácticas de economía circular

Ormazabal, Marta - Jaca, Carmen - Prieto-Sandoval, Vanessa - Lleó, Alvaro
Detalles Bibliográficos
2018
Economía circular
Estudiantes de ingeniería
Caso de estudio exploratorio
Sostenibilidad
Innovación educativa
Circular economy
Engineering students
Exploratory case study
Sustainability
Educational innovation
Español
Universidad de Montevideo
REDUM
http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2476
Acceso abierto
Atribución 4.0 Internacional
_version_ 1807356689456824320
author Ormazabal, Marta
author2 Jaca, Carmen
Prieto-Sandoval, Vanessa
Lleó, Alvaro
author2_role author
author
author
author_facet Ormazabal, Marta
Jaca, Carmen
Prieto-Sandoval, Vanessa
Lleó, Alvaro
author_role author
collection REDUM
dc.creator.none.fl_str_mv Ormazabal, Marta
Jaca, Carmen
Prieto-Sandoval, Vanessa
Lleó, Alvaro
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2024-07-12T12:56:17Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2024-07-12T12:56:17Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-03
dc.description.en-US.fl_txt_mv The circular economy has become a topic of intense interest for policymakers, scholars and business managers because it has proven to be a new paradigm to achieve the sustainability of our society. However, the main efforts made in the circular economy cannot be limited to the actions of professional or experts. We believe that if we intend to meet current needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs, we must teach present generations the principles for achieving economic, social and environmental sustainability in the short, medium and long-term. This paper highlights the use of participatory guided activities instead of traditional courses to teach and engage engineering students with circular economy practices.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La Economía Circular se ha convertido en un tema de gran interés para los legisladores, académicos y empresarios, ya que se muestra como un nuevo paradigma para lograr la sostenibilidad de nuestra sociedad. Sin embargo, los principales esfuerzos en la Economía Circular no pueden reducirse a actos de profesionales o de expertos. Consideramos que, si pretendemos satisfacer las necesidades actuales sin comprometer la capacidad de las generaciones futuras para satisfacer sus propias necesidades, tenemos que enseñar a las generaciones actuales los principios para lograr la sostenibilidad económica, social y ambiental a corto, medio y largo plazo. Este artículo destaca el uso de actividades participativas en lugar de cursos tradicionales para enseñar e involucrar a estudiantes de ingeniería con las prácticas de economía circular.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/20.500.12806/2476
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad de Montevideo
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300/358
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Marta Ormazabal, Carmen Jaca, Vanessa Prieto-Sandoval, Alvaro Lleó
dc.rights.license.none.fl_str_mv Atribución 4.0 Internacional
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingeniería; No. 16 (2018); 99-107
dc.source.es-ES.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 16 (2018); 99-107
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1106
2301-1092
reponame:REDUM
instname:Universidad de Montevideo
instacron:Universidad de Montevideo
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 16 (2018); 99-107
dc.subject.en-US.fl_str_mv Circular economy
Engineering students
Exploratory case study
Sustainability
Educational innovation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Economía circular
Estudiantes de ingeniería
Caso de estudio exploratorio
Sostenibilidad
Innovación educativa
dc.title.none.fl_str_mv Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
Aumentar la participación de estudiantes de ingeniería en prácticas de economía circular
dc.type.en-US.fl_str_mv Peer reviewed articles
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos evaluados por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv Artigos revistos por pares
dc.type.version.none.fl_str_mv publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The circular economy has become a topic of intense interest for policymakers, scholars and business managers because it has proven to be a new paradigm to achieve the sustainability of our society. However, the main efforts made in the circular economy cannot be limited to the actions of professional or experts. We believe that if we intend to meet current needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs, we must teach present generations the principles for achieving economic, social and environmental sustainability in the short, medium and long-term. This paper highlights the use of participatory guided activities instead of traditional courses to teach and engage engineering students with circular economy practices.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id REDUM_1974a406b46036b0b439fdaee467b653
instacron_str Universidad de Montevideo
institution Universidad de Montevideo
instname_str Universidad de Montevideo
language spa
network_acronym_str REDUM
network_name_str REDUM
oai_identifier_str oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2476
publishDate 2018
reponame_str REDUM
repository.mail.fl_str_mv nolascoaga@um.edu.uy
repository.name.fl_str_mv REDUM - Universidad de Montevideo
repository_id_str 10501
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Marta Ormazabal, Carmen Jaca, Vanessa Prieto-Sandoval, Alvaro Lleó
Atribución 4.0 Internacional
spelling Ormazabal, MartaJaca, CarmenPrieto-Sandoval, VanessaLleó, Alvaro2018-12-032024-07-12T12:56:17Z2024-07-12T12:56:17Zhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300https://hdl.handle.net/20.500.12806/2476The circular economy has become a topic of intense interest for policymakers, scholars and business managers because it has proven to be a new paradigm to achieve the sustainability of our society. However, the main efforts made in the circular economy cannot be limited to the actions of professional or experts. We believe that if we intend to meet current needs without compromising the ability of future generations to meet their own needs, we must teach present generations the principles for achieving economic, social and environmental sustainability in the short, medium and long-term. This paper highlights the use of participatory guided activities instead of traditional courses to teach and engage engineering students with circular economy practices.La Economía Circular se ha convertido en un tema de gran interés para los legisladores, académicos y empresarios, ya que se muestra como un nuevo paradigma para lograr la sostenibilidad de nuestra sociedad. Sin embargo, los principales esfuerzos en la Economía Circular no pueden reducirse a actos de profesionales o de expertos. Consideramos que, si pretendemos satisfacer las necesidades actuales sin comprometer la capacidad de las generaciones futuras para satisfacer sus propias necesidades, tenemos que enseñar a las generaciones actuales los principios para lograr la sostenibilidad económica, social y ambiental a corto, medio y largo plazo. Este artículo destaca el uso de actividades participativas en lugar de cursos tradicionales para enseñar e involucrar a estudiantes de ingeniería con las prácticas de economía circular.application/pdfspaUniversidad de Montevideohttp://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300/358Derechos de autor 2019 Marta Ormazabal, Carmen Jaca, Vanessa Prieto-Sandoval, Alvaro Lleóinfo:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalMemoria Investigaciones en Ingeniería; No. 16 (2018); 99-107Memoria Investigaciones en Ingeniería; Núm. 16 (2018); 99-107Memoria Investigaciones en Ingenieria; n. 16 (2018); 99-1072301-11062301-1092reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoEconomía circularEstudiantes de ingenieríaCaso de estudio exploratorioSostenibilidadInnovación educativaCircular economyEngineering studentsExploratory case studySustainabilityEducational innovationIncreasing engineering students’ involvement in circular economy practicesAumentar la participación de estudiantes de ingeniería en prácticas de economía circularinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed articlesArtículos evaluados por paresArtigos revistos por parespublishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/24762024-07-12 09:56:17.747oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2476Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-07-12T12:56:17REDUM - Universidad de Montevideofalse
spellingShingle Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
Ormazabal, Marta
Economía circular
Estudiantes de ingeniería
Caso de estudio exploratorio
Sostenibilidad
Innovación educativa
Circular economy
Engineering students
Exploratory case study
Sustainability
Educational innovation
status_str publishedVersion
title Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
title_full Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
title_fullStr Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
title_full_unstemmed Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
title_short Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
title_sort Increasing engineering students’ involvement in circular economy practices
topic Economía circular
Estudiantes de ingeniería
Caso de estudio exploratorio
Sostenibilidad
Innovación educativa
Circular economy
Engineering students
Exploratory case study
Sustainability
Educational innovation
url http://revistas.um.edu.uy/index.php/ingenieria/article/view/300
https://hdl.handle.net/20.500.12806/2476