Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue

Empatía y lectura literaria: el caso del monólogo interior en Fräulein Else

Empatia e leitura literária: o caso do monólogo interior em Fräulein Else

Vinci, Elisabetha
Detalles Bibliográficos
2019
Empatía
Literatura
Lectura
Personajes de ficción
Monólogo interior
Empathy
Literature
Reading
Fictional characters
Interior monologue
Empatia
Literatura
Leitura
Personagens fictícios
Monólogo interior
Español
Universidad de Montevideo
REDUM
http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375
Acceso abierto
Atribución 4.0 Internacional
_version_ 1807356680887861248
author Vinci, Elisabetha
author_facet Vinci, Elisabetha
author_role author
collection REDUM
dc.creator.none.fl_str_mv Vinci, Elisabetha
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-02
dc.description.en-US.fl_txt_mv This contribution is aimed at analyzing  how empathy is instantiated when we read works of fiction and at studying which elements can improve the consonance between characters and readers. Starting from a brief summary about empathy with regard to literary texts, the paper examines the question concerning human reception of fictional characters in order to investigate how we empathize with them through the description of some elements which foster empathy: internal focalization, interior monologue and movement description. Fräulein Else by Arthur Schnitzler will serve as case study of empathic reading.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo de esta contribución es analizar cómo la empatía se instancializa cuando leemos obras de ficción y estudiar qué elementos pueden mejorar la consonancia de los personajes con los lectores. Partiendo de un breve resumen sobre la empatía con respecto a los textos literarios, el trabajo examina la cuestión de la recepción humana de los personajes ficticios para investigar cómo nos identificamos con ellos a través de la descripción de algunos elementos que fomentan la empatía: la focalización interna, el monólogo interior y la descripción del movimiento. Fräulein Else de Arthur Schnitzler servirá como caso de estudio de la lectura empática.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv O objetivo dessa contribuição é analisar como a empatia é instanciada quando lemos obras de ficção e estudamos quais elementos podem melhorar a consonância dos personagens com os leitores. Com base em um breve resumo da empatia em relação aos textos literários, o artigo examina a questão da recepção humana de personagens fictícios para pesquisar como nos identificamos com eles através da descrição de alguns elementos que estimulam a empatia: o monólogo interno e a descrição do movimento. Fräulein Else, de Arthur Schnitzler, servirá como um estudo de caso da leitura empática.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375
10.25185/6.5
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad de Montevideo. Facultad de Humanidades y Educación
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375/447
http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375/448
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Elisabetha Vinci
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.license.none.fl_str_mv Atribución 4.0 Internacional
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; No. 6 (2019): Narrate and know: poetics from science; 133-151
dc.source.es-ES.fl_str_mv Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; Núm. 6 (2019): Narrar y conocer: poéticas desde la ciencia; 133-151
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1629
1510-5024
10.25185/6
reponame:REDUM
instname:Universidad de Montevideo
instacron:Universidad de Montevideo
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; n. 6 (2019): Narrar e conhecer: poéticas da ciência; 133-151
dc.subject.en-US.fl_str_mv Empathy
Literature
Reading
Fictional characters
Interior monologue
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Empatía
Literatura
Lectura
Personajes de ficción
Monólogo interior
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv Empatia
Literatura
Leitura
Personagens fictícios
Monólogo interior
dc.title.none.fl_str_mv Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
Empatía y lectura literaria: el caso del monólogo interior en Fräulein Else
Empatia e leitura literária: o caso do monólogo interior em Fräulein Else
dc.type.en-US.fl_str_mv Peer reviewed article.
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv Artigo revisto por pares.
dc.type.version.none.fl_str_mv publishedVersion
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This contribution is aimed at analyzing  how empathy is instantiated when we read works of fiction and at studying which elements can improve the consonance between characters and readers. Starting from a brief summary about empathy with regard to literary texts, the paper examines the question concerning human reception of fictional characters in order to investigate how we empathize with them through the description of some elements which foster empathy: internal focalization, interior monologue and movement description. Fräulein Else by Arthur Schnitzler will serve as case study of empathic reading.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id REDUM_06e05ecc2cdc8e744c03c0738eeb4458
identifier_str_mv 10.25185/6.5
instacron_str Universidad de Montevideo
institution Universidad de Montevideo
instname_str Universidad de Montevideo
language spa
network_acronym_str REDUM
network_name_str REDUM
oai_identifier_str oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2226
publishDate 2019
reponame_str REDUM
repository.mail.fl_str_mv nolascoaga@um.edu.uy
repository.name.fl_str_mv REDUM - Universidad de Montevideo
repository_id_str 10501
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Elisabetha Vinci
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Atribución 4.0 Internacional
spelling Vinci, Elisabetha2019-12-02http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/37510.25185/6.5This contribution is aimed at analyzing  how empathy is instantiated when we read works of fiction and at studying which elements can improve the consonance between characters and readers. Starting from a brief summary about empathy with regard to literary texts, the paper examines the question concerning human reception of fictional characters in order to investigate how we empathize with them through the description of some elements which foster empathy: internal focalization, interior monologue and movement description. Fräulein Else by Arthur Schnitzler will serve as case study of empathic reading.El objetivo de esta contribución es analizar cómo la empatía se instancializa cuando leemos obras de ficción y estudiar qué elementos pueden mejorar la consonancia de los personajes con los lectores. Partiendo de un breve resumen sobre la empatía con respecto a los textos literarios, el trabajo examina la cuestión de la recepción humana de los personajes ficticios para investigar cómo nos identificamos con ellos a través de la descripción de algunos elementos que fomentan la empatía: la focalización interna, el monólogo interior y la descripción del movimiento. Fräulein Else de Arthur Schnitzler servirá como caso de estudio de la lectura empática.O objetivo dessa contribuição é analisar como a empatia é instanciada quando lemos obras de ficção e estudamos quais elementos podem melhorar a consonância dos personagens com os leitores. Com base em um breve resumo da empatia em relação aos textos literários, o artigo examina a questão da recepção humana de personagens fictícios para pesquisar como nos identificamos com eles através da descrição de alguns elementos que estimulam a empatia: o monólogo interno e a descrição do movimento. Fräulein Else, de Arthur Schnitzler, servirá como um estudo de caso da leitura empática.application/pdftext/htmlspaUniversidad de Montevideo. Facultad de Humanidades y Educaciónhttp://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375/447http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375/448Derechos de autor 2019 Elisabetha Vincihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAtribución 4.0 InternacionalHumanidades: revista de la Universidad de Montevideo; No. 6 (2019): Narrate and know: poetics from science; 133-151Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; Núm. 6 (2019): Narrar y conocer: poéticas desde la ciencia; 133-151Humanidades: revista de la Universidad de Montevideo; n. 6 (2019): Narrar e conhecer: poéticas da ciência; 133-1512301-16291510-502410.25185/6reponame:REDUMinstname:Universidad de Montevideoinstacron:Universidad de MontevideoEmpatíaLiteraturaLecturaPersonajes de ficciónMonólogo interiorEmpathyLiteratureReadingFictional charactersInterior monologueEmpatiaLiteraturaLeituraPersonagens fictíciosMonólogo interiorEmpathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologueEmpatía y lectura literaria: el caso del monólogo interior en Fräulein ElseEmpatia e leitura literária: o caso do monólogo interior em Fräulein Elseinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer reviewed article.Artículo evaluado por pares.Artigo revisto por pares.publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.12806/22262024-07-12 09:53:29.422oai:redum.um.edu.uy:20.500.12806/2226Universidadhttps://um.edu.uy/https://redum.um.edu.uy/oai/requestnolascoaga@um.edu.uyUruguayopendoar:105012024-07-12T12:53:29REDUM - Universidad de Montevideofalse
spellingShingle Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
Vinci, Elisabetha
Empatía
Literatura
Lectura
Personajes de ficción
Monólogo interior
Empathy
Literature
Reading
Fictional characters
Interior monologue
Empatia
Literatura
Leitura
Personagens fictícios
Monólogo interior
status_str publishedVersion
title Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
title_full Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
title_fullStr Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
title_full_unstemmed Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
title_short Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
title_sort Empathy and literary reading: the case of Fräulein Else’s interior monologue
topic Empatía
Literatura
Lectura
Personajes de ficción
Monólogo interior
Empathy
Literature
Reading
Fictional characters
Interior monologue
Empatia
Literatura
Leitura
Personagens fictícios
Monólogo interior
url http://revistas.um.edu.uy/index.php/revistahumanidades/article/view/375