Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’

Digitalización del libro en México. Confrontaciones simbólicas entre alumnos y profesores

Digitalização do livro em méxico. confrontações simbólicas entre alunos e professores

Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea
Detalles Bibliográficos
2017
textbook, digital resource, metaphor, game, speech
libro de texto, recurso digital, metáfora, juego, discurso.
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2628
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2899
Acceso abierto
Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261351240794112
author Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea
author_facet Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea
author_role author
collection RAD
dc.contributor.en-US.fl_str_mv
dc.contributor.es-ES.fl_str_mv
dc.contributor.pt-BR.fl_str_mv
dc.creator.none.fl_str_mv Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-10
dc.description.en-US.fl_txt_mv In the near future, electronic devices will have a central place in the classrooms of theprivate schools of basic education. But the present suggests that the majority of teachers are reluctant to include digital resources to their school dynamics, while students, as digital natives, handle with ease and comfort those resources. The major obstacle facing the private education in Mexico is a problem of media coverage, where new technological devices instead of reconfiguring the role of teachers and students in the discursive process of learning, it seems that it has become disconfigured. The purpose of this work will be to explain what are the symbolic confrontations between students and teachers from understanding semiotics of the digital resources. For this it is necessary to devise the digital resource as a metaphor, then as a game, and finally as a relationship where students interact with a system of signs that has a particular discursive arrangement, different from the printed textbook, and from which constructs a new narrative didactics.(Complete article in spanish language).
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En un futuro próximo, los dispositivos electrónicos ocuparán un lugar determinante en las aulas de las escuelas privadas de educación básica. Pero el presente sugiere que la mayoría de los profesores se resiste a la incorporación de recursos digitales a su dinámica escolar, mientras que los alumnos, en su calidad de nativos digitales, manejan con facilidad y comodidad dichos recursos. El gran obstáculo al que se enfrenta la educación privada en México es un problema de mediatización, donde los nuevos dispositivos tecnológicos en lugar de reconfigurar el papel de docentes y alumnos en el proceso discursivo de aprendizaje, pareciera que lo han desconfigurado. El propósito del presente trabajo será explicar cuáles son las confrontaciones simbólicas entre alumnos y profesores a partir de la comprensión semiótica de los recursos digitales. Para ello, es necesario concebir el recurso digital como una metáfora, después como un juego y, finalmente, como una relación donde los estudiantes interactúan con un sistema de signos que tiene una organización discursiva propia, distinta del libro de texto impreso, y desde la cual se construye una nueva narrativa didáctica.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv (Artigo completo em espanhol).
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2628
10.18861/ic.2016.11.11.2628
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/2899
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2628/2613
dc.rights.license.none.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 11 (2016): InMediaciones de la Comunicación; 251-273
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2016.11.11
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv textbook, digital resource, metaphor, game, speech

dc.subject.es-ES.fl_str_mv libro de texto, recurso digital, metáfora, juego, discurso.

dc.subject.pt-BR.fl_str_mv

dc.title.none.fl_str_mv Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
Digitalización del libro en México. Confrontaciones simbólicas entre alumnos y profesores
Digitalização do livro em méxico. confrontações simbólicas entre alunos e professores
dc.type.en-US.fl_str_mv
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In the near future, electronic devices will have a central place in the classrooms of theprivate schools of basic education. But the present suggests that the majority of teachers are reluctant to include digital resources to their school dynamics, while students, as digital natives, handle with ease and comfort those resources. The major obstacle facing the private education in Mexico is a problem of media coverage, where new technological devices instead of reconfiguring the role of teachers and students in the discursive process of learning, it seems that it has become disconfigured. The purpose of this work will be to explain what are the symbolic confrontations between students and teachers from understanding semiotics of the digital resources. For this it is necessary to devise the digital resource as a metaphor, then as a game, and finally as a relationship where students interact with a system of signs that has a particular discursive arrangement, different from the printed textbook, and from which constructs a new narrative didactics.(Complete article in spanish language).
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_e9637792662a621be4919b674334c2c8
identifier_str_mv 10.18861/ic.2016.11.11.2628
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2899
publishDate 2017
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea2017-02-10In the near future, electronic devices will have a central place in the classrooms of theprivate schools of basic education. But the present suggests that the majority of teachers are reluctant to include digital resources to their school dynamics, while students, as digital natives, handle with ease and comfort those resources. The major obstacle facing the private education in Mexico is a problem of media coverage, where new technological devices instead of reconfiguring the role of teachers and students in the discursive process of learning, it seems that it has become disconfigured. The purpose of this work will be to explain what are the symbolic confrontations between students and teachers from understanding semiotics of the digital resources. For this it is necessary to devise the digital resource as a metaphor, then as a game, and finally as a relationship where students interact with a system of signs that has a particular discursive arrangement, different from the printed textbook, and from which constructs a new narrative didactics.(Complete article in spanish language).En un futuro próximo, los dispositivos electrónicos ocuparán un lugar determinante en las aulas de las escuelas privadas de educación básica. Pero el presente sugiere que la mayoría de los profesores se resiste a la incorporación de recursos digitales a su dinámica escolar, mientras que los alumnos, en su calidad de nativos digitales, manejan con facilidad y comodidad dichos recursos. El gran obstáculo al que se enfrenta la educación privada en México es un problema de mediatización, donde los nuevos dispositivos tecnológicos en lugar de reconfigurar el papel de docentes y alumnos en el proceso discursivo de aprendizaje, pareciera que lo han desconfigurado. El propósito del presente trabajo será explicar cuáles son las confrontaciones simbólicas entre alumnos y profesores a partir de la comprensión semiótica de los recursos digitales. Para ello, es necesario concebir el recurso digital como una metáfora, después como un juego y, finalmente, como una relación donde los estudiantes interactúan con un sistema de signos que tiene una organización discursiva propia, distinta del libro de texto impreso, y desde la cual se construye una nueva narrativa didáctica.(Artigo completo em espanhol).application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/262810.18861/ic.2016.11.11.2628http://hdl.handle.net/20.500.11968/2899spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2628/2613info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 11 (2016): InMediaciones de la Comunicación; 251-2731688-86261510-509110.18861/ic.2016.11.11reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTtextbook, digital resource, metaphor, game, speechlibro de texto, recurso digital, metáfora, juego, discurso.Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’Digitalización del libro en México. Confrontaciones simbólicas entre alumnos y profesoresDigitalização do livro em méxico. confrontações simbólicas entre alunos e professoresinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/28992020-04-03 00:32:31.097oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2899https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-04-03T00:32:31RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
Monzón Nieves, Armando; Universidad Tecnológica Latinoamericana en Línea
textbook, digital resource, metaphor, game, speech
libro de texto, recurso digital, metáfora, juego, discurso.
status_str publishedVersion
title Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
title_full Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
title_fullStr Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
title_full_unstemmed Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
title_short Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
title_sort Digitization of the book in Mexico. Symbolic confrontations between students’ and professors’
topic textbook, digital resource, metaphor, game, speech
libro de texto, recurso digital, metáfora, juego, discurso.
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2628
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2899