The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?

Los colectivos mediáticos de las redes. Algunas observaciones desde el humor ¿y más allá?

Os coletivos midiático das redes. Algumas observações a partirdo humor. E além dele?

Fraticelli, Damián
Detalles Bibliográficos
2019
collective
hypermediation
media social networks
circulation
Verón
colectivo
hipermediatización
redes sociales mediáticas
circulación
Verón
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3997
Acceso abierto
Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
_version_ 1807261350107283456
author Fraticelli, Damián
author_facet Fraticelli, Damián
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Fraticelli, Damián
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv In this paper we try to contribute to the understanding of the media collectives following the work initiated by Eliseo Verón and continued by Mario Carlón. In the first instance, we synthesized the properties with which Verón characterized the media collectives differentiating them from other types of collectives. Then, we go into the appropriation of the concept that Carlón did when dealing with the new media system. And, finally, we made our contribution distinguishing some qualities of hypermedia groups found in research on youtubers and the laughable in the networks. Among them we stand out the individuation of the members of the collective and an interaction between them and the enunciator of the account that can be proposed as a discursive production system.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En este artículo se intenta contribuir a la comprensión de los colectivos mediáticos siguiendo la línea de trabajo iniciada por Eliseo Verón y continuada por Mario Carlón. En primera instancia, se sintetizan las propiedades con que Verón caracterizó a los colectivos mediáticos diferenciándolos de otros tipos de colectivos. Luego, se trabaja en la apropiación del concepto que hizo Carlón al ocuparse del nuevo sistema mediático. Finalmente, se distinguen algunas cualidades de los colectivos hipermediáticos halladas en las investigaciones realizadas sobre los youtubers y lo risible en las redes. Entre ellas se destacan la individuación de los integrantes del colectivo y una interacción entre ellos y el enunciador de la cuenta factible de ser planteada como un sistema de producción discursiva
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885
10.18861/ic.2019.14.1.2885
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3997
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885/2955
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885/2925
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 14 Núm. 1 (2019): Inmediaciones de la Comunicación; 47-63
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2019.14.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv collective
hypermediation
media social networks
circulation
Verón
dc.subject.es-ES.fl_str_mv colectivo
hipermediatización
redes sociales mediáticas
circulación
Verón
dc.title.none.fl_str_mv The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
Los colectivos mediáticos de las redes. Algunas observaciones desde el humor ¿y más allá?
Os coletivos midiático das redes. Algumas observações a partirdo humor. E além dele?
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In this paper we try to contribute to the understanding of the media collectives following the work initiated by Eliseo Verón and continued by Mario Carlón. In the first instance, we synthesized the properties with which Verón characterized the media collectives differentiating them from other types of collectives. Then, we go into the appropriation of the concept that Carlón did when dealing with the new media system. And, finally, we made our contribution distinguishing some qualities of hypermedia groups found in research on youtubers and the laughable in the networks. Among them we stand out the individuation of the members of the collective and an interaction between them and the enunciator of the account that can be proposed as a discursive production system.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_e928efeb9b357c847834fc57227dff5f
identifier_str_mv 10.18861/ic.2019.14.1.2885
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3997
publishDate 2019
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
spelling Fraticelli, Damián2019-07-04In this paper we try to contribute to the understanding of the media collectives following the work initiated by Eliseo Verón and continued by Mario Carlón. In the first instance, we synthesized the properties with which Verón characterized the media collectives differentiating them from other types of collectives. Then, we go into the appropriation of the concept that Carlón did when dealing with the new media system. And, finally, we made our contribution distinguishing some qualities of hypermedia groups found in research on youtubers and the laughable in the networks. Among them we stand out the individuation of the members of the collective and an interaction between them and the enunciator of the account that can be proposed as a discursive production system.En este artículo se intenta contribuir a la comprensión de los colectivos mediáticos siguiendo la línea de trabajo iniciada por Eliseo Verón y continuada por Mario Carlón. En primera instancia, se sintetizan las propiedades con que Verón caracterizó a los colectivos mediáticos diferenciándolos de otros tipos de colectivos. Luego, se trabaja en la apropiación del concepto que hizo Carlón al ocuparse del nuevo sistema mediático. Finalmente, se distinguen algunas cualidades de los colectivos hipermediáticos halladas en las investigaciones realizadas sobre los youtubers y lo risible en las redes. Entre ellas se destacan la individuación de los integrantes del colectivo y una interacción entre ellos y el enunciador de la cuenta factible de ser planteada como un sistema de producción discursivatext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/288510.18861/ic.2019.14.1.2885http://hdl.handle.net/20.500.11968/3997spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885/2955https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885/2925info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2019 InMediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 14 Núm. 1 (2019): Inmediaciones de la Comunicación; 47-631688-86261510-509110.18861/ic.2019.14.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTcollectivehypermediationmedia social networkscirculationVeróncolectivohipermediatizaciónredes sociales mediáticascirculaciónVerónThe media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?Los colectivos mediáticos de las redes. Algunas observaciones desde el humor ¿y más allá?Os coletivos midiático das redes. Algumas observações a partirdo humor. E além dele?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/39972020-07-15 12:40:09.876oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3997https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:09RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
Fraticelli, Damián
collective
hypermediation
media social networks
circulation
Verón
colectivo
hipermediatización
redes sociales mediáticas
circulación
Verón
status_str publishedVersion
title The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
title_full The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
title_fullStr The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
title_full_unstemmed The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
title_short The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
title_sort The media collectives of the networks. Some observations from humor, and beyond?
topic collective
hypermediation
media social networks
circulation
Verón
colectivo
hipermediatización
redes sociales mediáticas
circulación
Verón
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2885
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3997