Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology

¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmica

Bolhas de filtro? Em direção a uma fenomenologia algorítmica

Rossi, Aníbal
Detalles Bibliográficos
2018
filter bubbles
content customization
generic search engine
algorithmic phenomenology
metacommunication
burbujas de filtro
personalización de contenidos
buscador genérico
fenomenología algorítmica
metacomunicación
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3778
Acceso abierto
Derechos de autor 2018 InMediaciones de la Comunicación
_version_ 1807261351354040320
author Rossi, Aníbal
author_facet Rossi, Aníbal
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Rossi, Aníbal
dc.date.none.fl_str_mv 2018-07-02
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper is a reflexion of the implications in the social life of algorithmic systems that make up the different digital platforms for access and participate take part of the web. The concept of filter bubbles provided by Eli Pariser in his TED conference in 2011 is the starting point. This is subjected to a critical reading with the intention of making explicit its most powerful edges, that is, those that open the way to a vast field of research on our current media ecology in which little has been ventured from the Hispanic American academic discourses.After a condensed pointing out the key points that make up the posing of filter bubbles, it leads to a brief genealogy of “cookies”. That is, the technological development that offered the essential digital mnemic traces for the opening towards personalization of the contents on the web.In the critical stage of work it is put in crisis the metaphor of the bubble and its heuristic capacity to apprehend in its complexity the impact of machinic selection criteria in our lifestyles that, today might say, they are technological lifestyles (Lash, 2004). Instead, he proposes the concept of algorithmic Phenomenology, concluding on the need for a dialogical and/or metacommunicative relationship between users and algorithmic systems on which they experience the world. Finally presents the results of an empirical experiment of a limited nature in which it explores on the one hand, the truth of the hypothesis that presents Google as a platform that bubbles (isolates informatively) its users, and DuckDuckGo as a generic search engine. As well as the degree of knowledge possessed by users of some configuration options offered by the search engines and how much they are willing to intervene them.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El presente trabajo reflexiona sobre las implicancias en la vida social de los sistemas algorítmicos que componen las diferentes plataformas digitales de acceso y participación en la web. El concepto de burbujas de filtro brindado por Pariser (2011) es el punto de partida. El mismo es sometido a una lectura crítica con la intención de explicitar sus aristas más potentes, es decir, aquellas que abren camino a un amplio terreno de investigación sobre nuestra actual ecología mediática y en el que poco han incursionado los discursos académicos hispanoamericanos.Desde una mirada crítica se pone en crisis la metáfora de la burbuja y su capacidad heurística para aprehender, en su complejidad, el impacto de los criterios maquínicos de selección en nuestras formas tecnológicas de vida (Lash, 2005). En su lugar, se propone el concepto de fenomenología algorítmica, concluyendo en la necesidad de una relación dialógica y/o metacomunicativa entre los usuarios y los sistemas algorítmicos en relación con los cuales los primeros experiencian el mundo. Finalmente, se exponen los resultados de un experimento empírico acotado en el que se indaga: por un lado, la veracidad de la hipótesis que presenta a Google como plataforma que aísla informativamente a sus usuarios y a DuckDuckGo como un buscador genérico; y, por otra parte, el grado de conocimiento y la disposición a intervenir las opciones de configuración ofrecidas por los buscadores.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836
10.18861/ic.2018.13.1.2836
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3778
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836/2844
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 InMediaciones de la Comunicación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 13 Núm. 1 (2018): InMediaciones de la Comunicación; 263-281
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2018.13.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv filter bubbles
content customization
generic search engine
algorithmic phenomenology
metacommunication
dc.subject.es-ES.fl_str_mv burbujas de filtro
personalización de contenidos
buscador genérico
fenomenología algorítmica
metacomunicación
dc.title.none.fl_str_mv Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmica
Bolhas de filtro? Em direção a uma fenomenologia algorítmica
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper is a reflexion of the implications in the social life of algorithmic systems that make up the different digital platforms for access and participate take part of the web. The concept of filter bubbles provided by Eli Pariser in his TED conference in 2011 is the starting point. This is subjected to a critical reading with the intention of making explicit its most powerful edges, that is, those that open the way to a vast field of research on our current media ecology in which little has been ventured from the Hispanic American academic discourses.After a condensed pointing out the key points that make up the posing of filter bubbles, it leads to a brief genealogy of “cookies”. That is, the technological development that offered the essential digital mnemic traces for the opening towards personalization of the contents on the web.In the critical stage of work it is put in crisis the metaphor of the bubble and its heuristic capacity to apprehend in its complexity the impact of machinic selection criteria in our lifestyles that, today might say, they are technological lifestyles (Lash, 2004). Instead, he proposes the concept of algorithmic Phenomenology, concluding on the need for a dialogical and/or metacommunicative relationship between users and algorithmic systems on which they experience the world. Finally presents the results of an empirical experiment of a limited nature in which it explores on the one hand, the truth of the hypothesis that presents Google as a platform that bubbles (isolates informatively) its users, and DuckDuckGo as a generic search engine. As well as the degree of knowledge possessed by users of some configuration options offered by the search engines and how much they are willing to intervene them.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_d82494db96e1bf2824f112a1cd485e15
identifier_str_mv 10.18861/ic.2018.13.1.2836
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3778
publishDate 2018
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 InMediaciones de la Comunicación
spelling Rossi, Aníbal2018-07-02This paper is a reflexion of the implications in the social life of algorithmic systems that make up the different digital platforms for access and participate take part of the web. The concept of filter bubbles provided by Eli Pariser in his TED conference in 2011 is the starting point. This is subjected to a critical reading with the intention of making explicit its most powerful edges, that is, those that open the way to a vast field of research on our current media ecology in which little has been ventured from the Hispanic American academic discourses.After a condensed pointing out the key points that make up the posing of filter bubbles, it leads to a brief genealogy of “cookies”. That is, the technological development that offered the essential digital mnemic traces for the opening towards personalization of the contents on the web.In the critical stage of work it is put in crisis the metaphor of the bubble and its heuristic capacity to apprehend in its complexity the impact of machinic selection criteria in our lifestyles that, today might say, they are technological lifestyles (Lash, 2004). Instead, he proposes the concept of algorithmic Phenomenology, concluding on the need for a dialogical and/or metacommunicative relationship between users and algorithmic systems on which they experience the world. Finally presents the results of an empirical experiment of a limited nature in which it explores on the one hand, the truth of the hypothesis that presents Google as a platform that bubbles (isolates informatively) its users, and DuckDuckGo as a generic search engine. As well as the degree of knowledge possessed by users of some configuration options offered by the search engines and how much they are willing to intervene them.El presente trabajo reflexiona sobre las implicancias en la vida social de los sistemas algorítmicos que componen las diferentes plataformas digitales de acceso y participación en la web. El concepto de burbujas de filtro brindado por Pariser (2011) es el punto de partida. El mismo es sometido a una lectura crítica con la intención de explicitar sus aristas más potentes, es decir, aquellas que abren camino a un amplio terreno de investigación sobre nuestra actual ecología mediática y en el que poco han incursionado los discursos académicos hispanoamericanos.Desde una mirada crítica se pone en crisis la metáfora de la burbuja y su capacidad heurística para aprehender, en su complejidad, el impacto de los criterios maquínicos de selección en nuestras formas tecnológicas de vida (Lash, 2005). En su lugar, se propone el concepto de fenomenología algorítmica, concluyendo en la necesidad de una relación dialógica y/o metacomunicativa entre los usuarios y los sistemas algorítmicos en relación con los cuales los primeros experiencian el mundo. Finalmente, se exponen los resultados de un experimento empírico acotado en el que se indaga: por un lado, la veracidad de la hipótesis que presenta a Google como plataforma que aísla informativamente a sus usuarios y a DuckDuckGo como un buscador genérico; y, por otra parte, el grado de conocimiento y la disposición a intervenir las opciones de configuración ofrecidas por los buscadores.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/283610.18861/ic.2018.13.1.2836http://hdl.handle.net/20.500.11968/3778spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836/2844info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 InMediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 13 Núm. 1 (2018): InMediaciones de la Comunicación; 263-2811688-86261510-509110.18861/ic.2018.13.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTfilter bubblescontent customizationgeneric search enginealgorithmic phenomenologymetacommunicationburbujas de filtropersonalización de contenidosbuscador genéricofenomenología algorítmicametacomunicaciónBubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology¿Burbujas de filtro? Hacia una fenomenología algorítmicaBolhas de filtro? Em direção a uma fenomenologia algorítmicainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/37782020-07-15 12:40:09.078oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3778https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:09RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
Rossi, Aníbal
filter bubbles
content customization
generic search engine
algorithmic phenomenology
metacommunication
burbujas de filtro
personalización de contenidos
buscador genérico
fenomenología algorítmica
metacomunicación
status_str publishedVersion
title Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
title_full Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
title_fullStr Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
title_full_unstemmed Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
title_short Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
title_sort Bubbles filter? Towards an algorithmic phenomenology
topic filter bubbles
content customization
generic search engine
algorithmic phenomenology
metacommunication
burbujas de filtro
personalización de contenidos
buscador genérico
fenomenología algorítmica
metacomunicación
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2836
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3778