Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story

Las redes de la política: Universo narrativo, campañas y microrrelato en Twitter

As redes da política: universo narrativo, campanhas y miniconto em twitter

Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de Rosario - Castro Rojas, Sebastián; Universidad Nacional de Rosario
Detalles Bibliográficos
2017
social media; twitter; convergence; political web.
redes sociales; twitter; convergencia; webpolítica
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2621
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2896
Acceso abierto
Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261350761594880
author Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de Rosario
author2 Castro Rojas, Sebastián; Universidad Nacional de Rosario
author2_role author
author_facet Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de Rosario
Castro Rojas, Sebastián; Universidad Nacional de Rosario
author_role author
collection RAD
dc.contributor.en-US.fl_str_mv
dc.contributor.es-ES.fl_str_mv
dc.contributor.pt-BR.fl_str_mv
dc.creator.none.fl_str_mv Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de Rosario
Castro Rojas, Sebastián; Universidad Nacional de Rosario
dc.date.none.fl_str_mv 2017-02-08
dc.description.en-US.fl_txt_mv In this paper we discuss the different forms of appropriation of digital environments and networks, as well as the hybrid nature of multi-platform languages displayed by the candidates to political positions during the last two presidential elections in the Argentine Republic, held in October 2011 and October 2015. We approach the convergence of various languages, platforms and processes of subjectivity construction in the digital media. Firstly, we establish a comparison of the qualitative contents, and the distinctive discourse usage and patterns found on the candidates’ tweets in 2011-2015. Secondly, we analyze the 2011 campaign tweets of @CFKargentina, discussing in depth the intertextuality and convergence of multi-platform digital discourse. The presidential campaigns under analysis are instances of the creation of intertextual hybrid language, narrative universe and new collective subjectivities in the digital environment.(Complete article in spanish language).
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En el presente trabajo nos proponemos abordar las formas de apropiación del espacio digital, de las redes y la hibridez de los lenguajes multiplataforma por parte de los candidatos políticos en instancias de campaña electoral en las últimas dos elecciones presidenciales de la República Argentina, octubre de 2011 y octubre de 2015. Trabajamos sobre la convergencia de soportes, lenguajes y construcción de subjetividades en el espacio digital. En primer lugar, se presenta una comparación sobre la base de un análisis de contenido cuantitativo acerca de las maneras distintivas del uso y las regularidades en los tweet de los candidatos 2011-2015. En segunda instancia, un análisis de los tweet de campañas de @CFKargentina en 2011, en donde se profundiza la intertextualidad y la convergencia de los lenguajes digitales multiplataforma. Las campañas analizadas nos arrojan instantáneas de la conformación de lenguajes híbridos, intertextuales, universos narrativos y nuevas subjetividades colectivas en el ecosistema digital.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv (Artigo completo em espanhol).
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2621
10.18861/ic.2016.11.11.2621
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/2896
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2621/2606
dc.rights.license.none.fl_str_mv Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 11 (2016): InMediaciones de la Comunicación; 159-180
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2016.11.11
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv social media; twitter; convergence; political web.

dc.subject.es-ES.fl_str_mv redes sociales; twitter; convergencia; webpolítica

dc.subject.pt-BR.fl_str_mv

dc.title.none.fl_str_mv Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
Las redes de la política: Universo narrativo, campañas y microrrelato en Twitter
As redes da política: universo narrativo, campanhas y miniconto em twitter
dc.type.en-US.fl_str_mv
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description In this paper we discuss the different forms of appropriation of digital environments and networks, as well as the hybrid nature of multi-platform languages displayed by the candidates to political positions during the last two presidential elections in the Argentine Republic, held in October 2011 and October 2015. We approach the convergence of various languages, platforms and processes of subjectivity construction in the digital media. Firstly, we establish a comparison of the qualitative contents, and the distinctive discourse usage and patterns found on the candidates’ tweets in 2011-2015. Secondly, we analyze the 2011 campaign tweets of @CFKargentina, discussing in depth the intertextuality and convergence of multi-platform digital discourse. The presidential campaigns under analysis are instances of the creation of intertextual hybrid language, narrative universe and new collective subjectivities in the digital environment.(Complete article in spanish language).
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_d7e869a5bef7b21cf3dee70b7c9efdd7
identifier_str_mv 10.18861/ic.2016.11.11.2621
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2896
publishDate 2017
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de RosarioCastro Rojas, Sebastián; Universidad Nacional de Rosario2017-02-08In this paper we discuss the different forms of appropriation of digital environments and networks, as well as the hybrid nature of multi-platform languages displayed by the candidates to political positions during the last two presidential elections in the Argentine Republic, held in October 2011 and October 2015. We approach the convergence of various languages, platforms and processes of subjectivity construction in the digital media. Firstly, we establish a comparison of the qualitative contents, and the distinctive discourse usage and patterns found on the candidates’ tweets in 2011-2015. Secondly, we analyze the 2011 campaign tweets of @CFKargentina, discussing in depth the intertextuality and convergence of multi-platform digital discourse. The presidential campaigns under analysis are instances of the creation of intertextual hybrid language, narrative universe and new collective subjectivities in the digital environment.(Complete article in spanish language).En el presente trabajo nos proponemos abordar las formas de apropiación del espacio digital, de las redes y la hibridez de los lenguajes multiplataforma por parte de los candidatos políticos en instancias de campaña electoral en las últimas dos elecciones presidenciales de la República Argentina, octubre de 2011 y octubre de 2015. Trabajamos sobre la convergencia de soportes, lenguajes y construcción de subjetividades en el espacio digital. En primer lugar, se presenta una comparación sobre la base de un análisis de contenido cuantitativo acerca de las maneras distintivas del uso y las regularidades en los tweet de los candidatos 2011-2015. En segunda instancia, un análisis de los tweet de campañas de @CFKargentina en 2011, en donde se profundiza la intertextualidad y la convergencia de los lenguajes digitales multiplataforma. Las campañas analizadas nos arrojan instantáneas de la conformación de lenguajes híbridos, intertextuales, universos narrativos y nuevas subjetividades colectivas en el ecosistema digital.(Artigo completo em espanhol).application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/262110.18861/ic.2016.11.11.2621http://hdl.handle.net/20.500.11968/2896spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2621/2606info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2017 Inmediaciones de la Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 11 (2016): InMediaciones de la Comunicación; 159-1801688-86261510-509110.18861/ic.2016.11.11reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTsocial media; twitter; convergence; political web.redes sociales; twitter; convergencia; webpolíticaPolitic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-storyLas redes de la política: Universo narrativo, campañas y microrrelato en TwitterAs redes da política: universo narrativo, campanhas y miniconto em twitterinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/28962020-04-03 00:32:29.626oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2896https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-04-03T00:32:29RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
Baggiolini, Luis; Universidad Nacional de Rosario
social media; twitter; convergence; political web.
redes sociales; twitter; convergencia; webpolítica
status_str publishedVersion
title Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
title_full Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
title_fullStr Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
title_full_unstemmed Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
title_short Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
title_sort Politic networks: narrative universe, campaigns and Twitter micro-story
topic social media; twitter; convergence; political web.
redes sociales; twitter; convergencia; webpolítica
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2621
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2896