Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)

La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963)

A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963).

Ibarra, Tomás
Detalles Bibliográficos
2023
modern architecture
concrete art
geometry
form
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreto
geometría
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreta
geometria
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458
http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540
Acceso abierto
Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261349456117760
author Ibarra, Tomás
author_facet Ibarra, Tomás
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Ibarra, Tomás
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-31
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo propone mostrar los aspectos compartidos entre los recursos arquitectónicos puestos en juego para la generación formal del templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata y los rasgos de la escultura concreta. A partir de la descripción detallada de la obra y de distinguir las estrategias proyectuales que la configuraron, se intentará demostrar la existencia de una condición geométrica en su génesis, la conformación de un espacio dinámico y el delineado de una forma racional que respondió a las particularidades del programa. Dichos aspectos fueron coincidentes con los parámetros desarrollados por las producciones escultóricas del arte concreto. Se afirmarán tales relaciones desde la ubicación específica de los autores –Carmen Córdova y Horacio Baliero– en la trama cultural porteña de 1950 y sus desarrollos desde el grupo oam.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv Este artigo propõe-se mostrar os aspectos partilhados entre os recursos arquitectónicos postos em jogo para a geração formal do templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata e as características da escultura em betão. A partir da descrição detalhada da obra e distinguindo as estratégias de desenho que lhe deram forma, tentaremos demonstrar a existência de uma condição geométrica na sua génese, a conformação de um espaço dinâmico e o delineamento de uma forma racional que respondia às particularidades do programa. Estes aspectos coincidiram com os parâmetros desenvolvidos pelas produções escultóricas da arte concreta. Estas relações afirmar-se-ão a partir da localização específica dos autores - Carmen Córdova e Horacio Baliero - no tecido cultural de 1950 em Buenos Aires e dos seus desenvolvimentos a partir do grupo oam.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458
10.18861/ania.2023.13.2.3458
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458/3852
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 No. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1513
2301-1505
10.18861/ania.2023.13.2
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; v. 13 n. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.subject.en-US.fl_str_mv modern architecture
concrete art
geometry
form
Horacio Baliero
Carmen Córdova
dc.subject.es-ES.fl_str_mv arquitectura moderna
arte concreto
geometría
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv arquitectura moderna
arte concreta
geometria
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
dc.title.none.fl_str_mv Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963).
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_c7e4affcb98c67bff973d3edb5e2404c
identifier_str_mv 10.18861/ania.2023.13.2.3458
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/6540
publishDate 2023
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Ibarra, Tomás2023-08-31This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group.Este trabajo propone mostrar los aspectos compartidos entre los recursos arquitectónicos puestos en juego para la generación formal del templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata y los rasgos de la escultura concreta. A partir de la descripción detallada de la obra y de distinguir las estrategias proyectuales que la configuraron, se intentará demostrar la existencia de una condición geométrica en su génesis, la conformación de un espacio dinámico y el delineado de una forma racional que respondió a las particularidades del programa. Dichos aspectos fueron coincidentes con los parámetros desarrollados por las producciones escultóricas del arte concreto. Se afirmarán tales relaciones desde la ubicación específica de los autores –Carmen Córdova y Horacio Baliero– en la trama cultural porteña de 1950 y sus desarrollos desde el grupo oam.Este artigo propõe-se mostrar os aspectos partilhados entre os recursos arquitectónicos postos em jogo para a geração formal do templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata e as características da escultura em betão. A partir da descrição detalhada da obra e distinguindo as estratégias de desenho que lhe deram forma, tentaremos demonstrar a existência de uma condição geométrica na sua génese, a conformação de um espaço dinâmico e o delineamento de uma forma racional que respondia às particularidades do programa. Estes aspectos coincidiram com os parâmetros desenvolvidos pelas produções escultóricas da arte concreta. Estas relações afirmar-se-ão a partir da localização específica dos autores - Carmen Córdova e Horacio Baliero - no tecido cultural de 1950 em Buenos Aires e dos seus desenvolvimentos a partir do grupo oam.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/345810.18861/ania.2023.13.2.3458http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458/3852info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2023 Tomás Ibarrahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 No. 2 (2023): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; v. 13 n. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura2301-15132301-150510.18861/ania.2023.13.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTmodern architectureconcrete artgeometryformHoracio BalieroCarmen Córdovaarquitectura modernaarte concretogeometríaformaHoracio BalieroCarmen Córdovaarquitectura modernaarte concretageometriaformaHoracio BalieroCarmen CórdovaArchitecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963)A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963).info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/65402023-11-30 16:04:43.027oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/6540https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272023-11-30T16:04:43RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
Ibarra, Tomás
modern architecture
concrete art
geometry
form
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreto
geometría
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreta
geometria
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
status_str publishedVersion
title Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
title_full Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
title_fullStr Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
title_full_unstemmed Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
title_short Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
title_sort Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
topic modern architecture
concrete art
geometry
form
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreto
geometría
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
arquitectura moderna
arte concreta
geometria
forma
Horacio Baliero
Carmen Córdova
url https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458
http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540