Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963)
A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963).
2023 | |
modern architecture concrete art geometry form Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreto geometría forma Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreta geometria forma Horacio Baliero Carmen Córdova |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458
http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540 |
|
Acceso abierto | |
Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
_version_ | 1807261349456117760 |
---|---|
author | Ibarra, Tomás |
author_facet | Ibarra, Tomás |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ibarra, Tomás |
dc.date.none.fl_str_mv | 2023-08-31 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este trabajo propone mostrar los aspectos compartidos entre los recursos arquitectónicos puestos en juego para la generación formal del templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata y los rasgos de la escultura concreta. A partir de la descripción detallada de la obra y de distinguir las estrategias proyectuales que la configuraron, se intentará demostrar la existencia de una condición geométrica en su génesis, la conformación de un espacio dinámico y el delineado de una forma racional que respondió a las particularidades del programa. Dichos aspectos fueron coincidentes con los parámetros desarrollados por las producciones escultóricas del arte concreto. Se afirmarán tales relaciones desde la ubicación específica de los autores –Carmen Córdova y Horacio Baliero– en la trama cultural porteña de 1950 y sus desarrollos desde el grupo oam. |
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv | Este artigo propõe-se mostrar os aspectos partilhados entre os recursos arquitectónicos postos em jogo para a geração formal do templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata e as características da escultura em betão. A partir da descrição detalhada da obra e distinguindo as estratégias de desenho que lhe deram forma, tentaremos demonstrar a existência de uma condição geométrica na sua génese, a conformação de um espaço dinâmico e o delineamento de uma forma racional que respondia às particularidades do programa. Estes aspectos coincidiram com os parâmetros desenvolvidos pelas produções escultóricas da arte concreta. Estas relações afirmar-se-ão a partir da localização específica dos autores - Carmen Córdova e Horacio Baliero - no tecido cultural de 1950 em Buenos Aires e dos seus desenvolvimentos a partir do grupo oam. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458 10.18861/ania.2023.13.2.3458 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458/3852 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 No. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1513 2301-1505 10.18861/ania.2023.13.2 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; v. 13 n. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | modern architecture concrete art geometry form Horacio Baliero Carmen Córdova |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | arquitectura moderna arte concreto geometría forma Horacio Baliero Carmen Córdova |
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv | arquitectura moderna arte concreta geometria forma Horacio Baliero Carmen Córdova |
dc.title.none.fl_str_mv | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963) A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963). |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículo evaluado por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_c7e4affcb98c67bff973d3edb5e2404c |
identifier_str_mv | 10.18861/ania.2023.13.2.3458 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/6540 |
publishDate | 2023 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2023 Tomás Ibarra http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Ibarra, Tomás2023-08-31This paper proposes to show the shared aspects between the architectural resources brought into play for the formal generation of the temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata and the features of concrete sculpture. From the detailed description of the work and distinguishing the design strategies that shaped it, we will try to demonstrate the existence of a geometric condition in its genesis, the conformation of a dynamic space and the delineation of a rational form that responded to the particularities of the programme. These aspects coincided with the parameters developed by the sculptural productions of concrete art. These relationships will be affirmed from the specific location of the authors - Carmen Córdova and Horacio Baliero - in the cultural fabric of 1950 in Buenos Aires and their developments from the oam group.Este trabajo propone mostrar los aspectos compartidos entre los recursos arquitectónicos puestos en juego para la generación formal del templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata y los rasgos de la escultura concreta. A partir de la descripción detallada de la obra y de distinguir las estrategias proyectuales que la configuraron, se intentará demostrar la existencia de una condición geométrica en su génesis, la conformación de un espacio dinámico y el delineado de una forma racional que respondió a las particularidades del programa. Dichos aspectos fueron coincidentes con los parámetros desarrollados por las producciones escultóricas del arte concreto. Se afirmarán tales relaciones desde la ubicación específica de los autores –Carmen Córdova y Horacio Baliero– en la trama cultural porteña de 1950 y sus desarrollos desde el grupo oam.Este artigo propõe-se mostrar os aspectos partilhados entre os recursos arquitectónicos postos em jogo para a geração formal do templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata e as características da escultura em betão. A partir da descrição detalhada da obra e distinguindo as estratégias de desenho que lhe deram forma, tentaremos demonstrar a existência de uma condição geométrica na sua génese, a conformação de um espaço dinâmico e o delineamento de uma forma racional que respondia às particularidades do programa. Estes aspectos coincidiram com os parâmetros desenvolvidos pelas produções escultóricas da arte concreta. Estas relações afirmar-se-ão a partir da localização específica dos autores - Carmen Córdova e Horacio Baliero - no tecido cultural de 1950 em Buenos Aires e dos seus desenvolvimentos a partir do grupo oam.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/345810.18861/ania.2023.13.2.3458http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458/3852info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2023 Tomás Ibarrahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 No. 2 (2023): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; v. 13 n. 2 (2023): Anales de Investigación en Arquitectura2301-15132301-150510.18861/ania.2023.13.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTmodern architectureconcrete artgeometryformHoracio BalieroCarmen Córdovaarquitectura modernaarte concretogeometríaformaHoracio BalieroCarmen Córdovaarquitectura modernaarte concretageometriaformaHoracio BalieroCarmen CórdovaArchitecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963)La arquitectura como una escultura concreta: El templo del Cementerio Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963)A arquitectura como escultura concreta: O templo do Cemitério Israelita de Mar del Plata, Argentina (1961-1963).info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/65402023-11-30 16:04:43.027oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/6540https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272023-11-30T16:04:43RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) Ibarra, Tomás modern architecture concrete art geometry form Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreto geometría forma Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreta geometria forma Horacio Baliero Carmen Córdova |
status_str | publishedVersion |
title | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
title_full | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
title_fullStr | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
title_full_unstemmed | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
title_short | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
title_sort | Architecture as a concrete sculpture: The Temple of the Israelite Cemetery of Mar del Plata, Argentina (1961-1963) |
topic | modern architecture concrete art geometry form Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreto geometría forma Horacio Baliero Carmen Córdova arquitectura moderna arte concreta geometria forma Horacio Baliero Carmen Córdova |
url | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3458 http://hdl.handle.net/20.500.11968/6540 |