Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition

Arquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915

Medero, Santiago
Detalles Bibliográficos
2020
State architecture
representation
monumentality
expositions
Uruguay
arquitectura de Estado
representación
monumentalidad
exposiciones
Uruguay
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246
Acceso abierto
Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261349136302080
author Medero, Santiago
author_facet Medero, Santiago
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Medero, Santiago
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-15
dc.description.en-US.fl_txt_mv The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El artículo propone adentrarnos, a través de un caso particular, en la problemática de la representación del Estado a través de la arquitectura a comienzos del siglo XX, cuando las bases del Uruguay moderno aún se encontraban en construcción. Mediante la revisión de un antecedente inmediato, una exposición del Ministerio de Obras Públicas en 1914 publicada en la Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, se reflexiona sobre el envío uruguayo a la Panama-Pacific International Exposition de 1915, celebrada en la ciudad de San Francisco, en Estados Unidos. Los edificios, representados a través de fotografías y gráficos, no solamente mostraban a un deseado Uruguay moderno -altamente alfabetizado, equipado y progresista- sino también una concepción de la arquitectura y de la construcción de su capital, Montevideo, deudora del concepto de «monumentalidad». Bajo esta concepción, creadora de «templos laicos», las instituciones arquitectónicas y la alta política encontraron un fondo común para operar.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967
10.18861/ania.2020.10.1.2967
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967/3285
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1513
2301-1505
10.18861/ania.2020.10.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45
dc.subject.en-US.fl_str_mv State architecture
representation
monumentality
expositions
Uruguay
dc.subject.es-ES.fl_str_mv arquitectura de Estado
representación
monumentalidad
exposiciones
Uruguay
dc.title.none.fl_str_mv Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
Arquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_c1029f7d4a59cd526574e6a8e9d16f34
identifier_str_mv 10.18861/ania.2020.10.1.2967
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4246
publishDate 2020
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Medero, Santiago2020-12-15The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate.El artículo propone adentrarnos, a través de un caso particular, en la problemática de la representación del Estado a través de la arquitectura a comienzos del siglo XX, cuando las bases del Uruguay moderno aún se encontraban en construcción. Mediante la revisión de un antecedente inmediato, una exposición del Ministerio de Obras Públicas en 1914 publicada en la Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, se reflexiona sobre el envío uruguayo a la Panama-Pacific International Exposition de 1915, celebrada en la ciudad de San Francisco, en Estados Unidos. Los edificios, representados a través de fotografías y gráficos, no solamente mostraban a un deseado Uruguay moderno -altamente alfabetizado, equipado y progresista- sino también una concepción de la arquitectura y de la construcción de su capital, Montevideo, deudora del concepto de «monumentalidad». Bajo esta concepción, creadora de «templos laicos», las instituciones arquitectónicas y la alta política encontraron un fondo común para operar.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/296710.18861/ania.2020.10.1.2967http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967/3285info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitecturahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 452301-15132301-150510.18861/ania.2020.10.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTState architecturerepresentationmonumentalityexpositionsUruguayarquitectura de EstadorepresentaciónmonumentalidadexposicionesUruguayArchitecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International ExpositionArquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/42462022-04-06 20:56:54.605oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4246https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-04-06T20:56:54RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
Medero, Santiago
State architecture
representation
monumentality
expositions
Uruguay
arquitectura de Estado
representación
monumentalidad
exposiciones
Uruguay
status_str publishedVersion
title Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
title_full Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
title_fullStr Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
title_full_unstemmed Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
title_short Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
title_sort Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
topic State architecture
representation
monumentality
expositions
Uruguay
arquitectura de Estado
representación
monumentalidad
exposiciones
Uruguay
url https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246