Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition
Arquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915
2020 | |
State architecture representation monumentality expositions Uruguay arquitectura de Estado representación monumentalidad exposiciones Uruguay |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246 |
|
Acceso abierto | |
Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
_version_ | 1807261349136302080 |
---|---|
author | Medero, Santiago |
author_facet | Medero, Santiago |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.creator.none.fl_str_mv | Medero, Santiago |
dc.date.none.fl_str_mv | 2020-12-15 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El artículo propone adentrarnos, a través de un caso particular, en la problemática de la representación del Estado a través de la arquitectura a comienzos del siglo XX, cuando las bases del Uruguay moderno aún se encontraban en construcción. Mediante la revisión de un antecedente inmediato, una exposición del Ministerio de Obras Públicas en 1914 publicada en la Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, se reflexiona sobre el envío uruguayo a la Panama-Pacific International Exposition de 1915, celebrada en la ciudad de San Francisco, en Estados Unidos. Los edificios, representados a través de fotografías y gráficos, no solamente mostraban a un deseado Uruguay moderno -altamente alfabetizado, equipado y progresista- sino también una concepción de la arquitectura y de la construcción de su capital, Montevideo, deudora del concepto de «monumentalidad». Bajo esta concepción, creadora de «templos laicos», las instituciones arquitectónicas y la alta política encontraron un fondo común para operar. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967 10.18861/ania.2020.10.1.2967 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967/3285 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1513 2301-1505 10.18861/ania.2020.10.1 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | State architecture representation monumentality expositions Uruguay |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | arquitectura de Estado representación monumentalidad exposiciones Uruguay |
dc.title.none.fl_str_mv | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition Arquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915 |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículo evaluado por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_c1029f7d4a59cd526574e6a8e9d16f34 |
identifier_str_mv | 10.18861/ania.2020.10.1.2967 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4246 |
publishDate | 2020 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Medero, Santiago2020-12-15The article proposes, through a particular case, to delve into the problem of the representation of the State through architecture at the beginning of the 20th century, when the foundations of modern Uruguay were still under construction. Through the review of an immediate antecedent, an exposition of the Ministry of Public Works in 1914 published in the Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, the work reflects on the Uruguayan shipment to the Panama-Pacific International Exposition of 1915, held at the city of San Francisco, in the United States. The buildings, represented through photographs and graphics, not only showed a desired modern Uruguay - highly literate, equipped and progressive - but also a conception of the architecture and construction of its capital, Montevideo, indebted to the concept of «monumentality». Under this conception, creator of «lay temples», architectural institutions and high politics found a common fund to operate.El artículo propone adentrarnos, a través de un caso particular, en la problemática de la representación del Estado a través de la arquitectura a comienzos del siglo XX, cuando las bases del Uruguay moderno aún se encontraban en construcción. Mediante la revisión de un antecedente inmediato, una exposición del Ministerio de Obras Públicas en 1914 publicada en la Revista de la Asociación Politécnica del Uruguay, se reflexiona sobre el envío uruguayo a la Panama-Pacific International Exposition de 1915, celebrada en la ciudad de San Francisco, en Estados Unidos. Los edificios, representados a través de fotografías y gráficos, no solamente mostraban a un deseado Uruguay moderno -altamente alfabetizado, equipado y progresista- sino también una concepción de la arquitectura y de la construcción de su capital, Montevideo, deudora del concepto de «monumentalidad». Bajo esta concepción, creadora de «templos laicos», las instituciones arquitectónicas y la alta política encontraron un fondo común para operar.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/296710.18861/ania.2020.10.1.2967http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967/3285info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitecturahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 45Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 29 - 452301-15132301-150510.18861/ania.2020.10.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTState architecturerepresentationmonumentalityexpositionsUruguayarquitectura de EstadorepresentaciónmonumentalidadexposicionesUruguayArchitecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International ExpositionArquitectura, imagen y estado: La exposición de arquitectura del Ministerio de Obras Públicas del Uruguay en 1914 y su envío a la Panama-Pacific International Exposition de 1915info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/42462022-04-06 20:56:54.605oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4246https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-04-06T20:56:54RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition Medero, Santiago State architecture representation monumentality expositions Uruguay arquitectura de Estado representación monumentalidad exposiciones Uruguay |
status_str | publishedVersion |
title | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
title_full | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
title_fullStr | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
title_full_unstemmed | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
title_short | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
title_sort | Architecture, image and state: The architecture exhibition of the Ministry of Public Works of Uruguay in 1914 and its submission to the 1915 Panama-Pacific International Exposition |
topic | State architecture representation monumentality expositions Uruguay arquitectura de Estado representación monumentalidad exposiciones Uruguay |
url | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2967 http://hdl.handle.net/20.500.11968/4246 |