Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture

Los fans en un contexto de audiencias líquidas: Aportes para recuperar un sentido de comunidad en la cultura de medios

Fãs em um contexto de público líquido: Contribuições para recuperar um sentido de comunidade na cultura da mídia

Atarama-Rojas, Tomás - Mönckeberg Díaz, Margarita
Detalles Bibliográficos
2021
liquid communication, fan, liquid audience, participation, community, media culture
liquid communication
fan
liquid audience
participation
community
media culture
comunicación líquida
fan
audiencia líquida
participación
comunidad
cultura de medios
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4322
Acceso abierto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261349930074112
author Atarama-Rojas, Tomás
author2 Mönckeberg Díaz, Margarita
author2_role author
author_facet Atarama-Rojas, Tomás
Mönckeberg Díaz, Margarita
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Atarama-Rojas, Tomás
Mönckeberg Díaz, Margarita
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-18
dc.description.en-US.fl_txt_mv The contemporary media ecosystem, fueled by digital technology and social media, faces the challenge of reaching an increasingly fragmented and elusive audience. This audience profile can be understood from the proposal of liquid modernity, where the volatile behavior and focused on the experience of the moment stands out precisely. Faced with this context, this research presents an exploration of the concepts of liquid communication and liquid audience in order to reflect on the challenges of recovering a sense of communication that fosters the generation of communities. For this, it delves into the traits of fans such as that profile that is linked intellectually and emotionally with the stories, and that participates and dialogues in the digital environment creating communities and fostering a sense of belonging through shared knowledge and traditions.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El ecosistema de medios contemporáneo, dinamizado por la tecnología digital y las redes sociales, se enfrenta al reto de alcanzar a una audiencia cada vez más fragmentada y esquiva. Este perfil de audiencia se puede entender a partir de la propuesta de la modernidad líquida, donde se destaca justamente el comportamiento volátil y centrado en la experiencia del momento. Frente a este contexto, esta investigación presenta una exploración de los conceptos de comunicación líquida y audiencia líquida para reflexionar en torno a los retos de recuperar un sentido de comunicación que fomente la generación de comunidades. Para esto, se profundiza en los rasgos de los fans como ese perfil que se vincula intelectual y emocionalmente con las historias, y que participa y dialoga en el entorno digital creando comunidades y propiciando un sentido de pertenencia a través de los conocimientos y tradiciones compartidas.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv O ecossistema contemporâneo da mídia, dinamizado pela tecnologia digital e as redes sociais, enfrenta o desafio de alcançar um público cada vez mais fragmentado e elusivo. Para compreender este perfil de público, esta pesquisa apresenta uma exploração do conceito de modernidade líquida e suas implicâncias negativas na comunicação e no público. Após esta análise, aprofunda-se nas características dos fãs com o objetivo de refletir sobre os desafios de recuperar um sentido de comunicação que fomente a criação de comunidades. Desse modo, a figura do fã aparece como aquele perfil que está intelectual e emocionalmente ligado às histórias, e que participa e dialoga no ambiente digital criando comunidades e propiciando um sentimento de pertencimento por meio dos conhecimentos e tradições compartilhadas.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077
10.18861/ic.2021.16.2.3077
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/4322
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3412
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3483
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3482
dc.rights.license.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2021): InMediaciones de la Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2021.16.2
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv liquid communication, fan, liquid audience, participation, community, media culture
liquid communication
fan
liquid audience
participation
community
media culture
dc.subject.es-ES.fl_str_mv comunicación líquida
fan
audiencia líquida
participación
comunidad
cultura de medios
dc.title.none.fl_str_mv Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
Los fans en un contexto de audiencias líquidas: Aportes para recuperar un sentido de comunidad en la cultura de medios
Fãs em um contexto de público líquido: Contribuições para recuperar um sentido de comunidade na cultura da mídia
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The contemporary media ecosystem, fueled by digital technology and social media, faces the challenge of reaching an increasingly fragmented and elusive audience. This audience profile can be understood from the proposal of liquid modernity, where the volatile behavior and focused on the experience of the moment stands out precisely. Faced with this context, this research presents an exploration of the concepts of liquid communication and liquid audience in order to reflect on the challenges of recovering a sense of communication that fosters the generation of communities. For this, it delves into the traits of fans such as that profile that is linked intellectually and emotionally with the stories, and that participates and dialogues in the digital environment creating communities and fostering a sense of belonging through shared knowledge and traditions.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_ab861383d936b479c68cfc5062c65206
identifier_str_mv 10.18861/ic.2021.16.2.3077
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4322
publishDate 2021
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Atarama-Rojas, TomásMönckeberg Díaz, Margarita2021-08-18The contemporary media ecosystem, fueled by digital technology and social media, faces the challenge of reaching an increasingly fragmented and elusive audience. This audience profile can be understood from the proposal of liquid modernity, where the volatile behavior and focused on the experience of the moment stands out precisely. Faced with this context, this research presents an exploration of the concepts of liquid communication and liquid audience in order to reflect on the challenges of recovering a sense of communication that fosters the generation of communities. For this, it delves into the traits of fans such as that profile that is linked intellectually and emotionally with the stories, and that participates and dialogues in the digital environment creating communities and fostering a sense of belonging through shared knowledge and traditions.El ecosistema de medios contemporáneo, dinamizado por la tecnología digital y las redes sociales, se enfrenta al reto de alcanzar a una audiencia cada vez más fragmentada y esquiva. Este perfil de audiencia se puede entender a partir de la propuesta de la modernidad líquida, donde se destaca justamente el comportamiento volátil y centrado en la experiencia del momento. Frente a este contexto, esta investigación presenta una exploración de los conceptos de comunicación líquida y audiencia líquida para reflexionar en torno a los retos de recuperar un sentido de comunicación que fomente la generación de comunidades. Para esto, se profundiza en los rasgos de los fans como ese perfil que se vincula intelectual y emocionalmente con las historias, y que participa y dialoga en el entorno digital creando comunidades y propiciando un sentido de pertenencia a través de los conocimientos y tradiciones compartidas.O ecossistema contemporâneo da mídia, dinamizado pela tecnologia digital e as redes sociais, enfrenta o desafio de alcançar um público cada vez mais fragmentado e elusivo. Para compreender este perfil de público, esta pesquisa apresenta uma exploração do conceito de modernidade líquida e suas implicâncias negativas na comunicação e no público. Após esta análise, aprofunda-se nas características dos fãs com o objetivo de refletir sobre os desafios de recuperar um sentido de comunicação que fomente a criação de comunidades. Desse modo, a figura do fã aparece como aquele perfil que está intelectual e emocionalmente ligado às histórias, e que participa e dialoga no ambiente digital criando comunidades e propiciando um sentimento de pertencimento por meio dos conhecimentos e tradições compartilhadas.application/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/307710.18861/ic.2021.16.2.3077http://hdl.handle.net/20.500.11968/4322spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3412https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3483https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077/3482info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2021): InMediaciones de la Comunicación1688-86261510-509110.18861/ic.2021.16.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTliquid communication, fan, liquid audience, participation, community, media cultureliquid communicationfanliquid audienceparticipationcommunitymedia culturecomunicación líquidafanaudiencia líquidaparticipacióncomunidadcultura de mediosFans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media cultureLos fans en un contexto de audiencias líquidas: Aportes para recuperar un sentido de comunidad en la cultura de mediosFãs em um contexto de público líquido: Contribuições para recuperar um sentido de comunidade na cultura da mídiainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/43222022-08-18 21:08:49.233oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4322https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-08-18T21:08:49RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
Atarama-Rojas, Tomás
liquid communication, fan, liquid audience, participation, community, media culture
liquid communication
fan
liquid audience
participation
community
media culture
comunicación líquida
fan
audiencia líquida
participación
comunidad
cultura de medios
status_str publishedVersion
title Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
title_full Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
title_fullStr Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
title_full_unstemmed Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
title_short Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
title_sort Fans in a context of liquid audiences: Contributions to recover a sense of community in media culture
topic liquid communication, fan, liquid audience, participation, community, media culture
liquid communication
fan
liquid audience
participation
community
media culture
comunicación líquida
fan
audiencia líquida
participación
comunidad
cultura de medios
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3077
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4322