The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization

La proyección online del yo entre individuación y colectivización

A projeção on-line do ego entre individuação e coletivização

Moreno Barreneche, Sebastián
Detalles Bibliográficos
2019
self-representation
digital culture
identity
semiotics
Instagram
autorepresentación
cultura digital
identidad
semiótica
Instagram
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3987
Acceso abierto
Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
_version_ 1807261351244988416
author Moreno Barreneche, Sebastián
author_facet Moreno Barreneche, Sebastián
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Moreno Barreneche, Sebastián
dc.date.none.fl_str_mv 2019-07-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv The practices related to the projection of personal identity that are carried out on digital media can and should be conceived as practices of communication and, more widely, signification. From a semiotic approach, such practices could be understood as strategies of enunciation of the self in which individuals, by means of creative acts that imply the manipulation of the dimension of the expression, consciously or unconsciously manage the image they project to the external world with strategic goals, aiming at producing a specific effect of sense in how the others conceive them. The goal of this paper is to present an argument that can help conceiving the identity projection practices that take place online as the result of the employment of a series of semiotic resources and that are based on a dynamic that permanently oscillates between two poles: individuation and collectivization. As it happens with every process of identity construction, the online projection of personal identity reflects this inescapable necessity of the collective dimension in order to affirm what is individual and unique. The theoretical proposal is illustrated by the discussion of some examples of how individuals create their individual personal profiles on Instagram.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Las prácticas vinculadas con la proyección de la identidad personal que se llevan a cabo en medios digitales pueden y deben ser concebidas como prácticas de comunicación y, más ampliamente, de significación. Desde un enfoque semiótico, tales prácticas pueden ser concebidas como estrategias de enunciación del yo en las que los individuos, a través de actos creativos que implican la manipulación del plano de la expresión, consciente o inconscientemente gestionan la imagen que proyectan ante el mundo externo con ciertos fines estratégicos, para producir un determinado efecto de sentido en cómo los demás los concebirán. El objetivo de este artículo es presentar una reflexión que ayude a concebir las prácticas de proyección del yo online como el resultado del empleo de una serie de recursos semióticos, apoyadas en una dinámica que oscila permanentemente entre dos polos: la individuación y la colectivización. Como en todo proceso de construcción identitaria, la proyección online de la identidad personal refleja esta necesidad de la dimensión colectiva para afirmar lo que es individual y único. La propuesta teórica se ilustra a partir de la presentación de ejemplos de creación de perfiles personales individuales en Instagram.
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886
10.18861/ic.2019.14.1.2886
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3987
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886/2959
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886/2926
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 14 Núm. 1 (2019): Inmediaciones de la Comunicación; 65-84
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2019.14.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv self-representation
digital culture
identity
semiotics
Instagram
dc.subject.es-ES.fl_str_mv autorepresentación
cultura digital
identidad
semiótica
Instagram
dc.title.none.fl_str_mv The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
La proyección online del yo entre individuación y colectivización
A projeção on-line do ego entre individuação e coletivização
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The practices related to the projection of personal identity that are carried out on digital media can and should be conceived as practices of communication and, more widely, signification. From a semiotic approach, such practices could be understood as strategies of enunciation of the self in which individuals, by means of creative acts that imply the manipulation of the dimension of the expression, consciously or unconsciously manage the image they project to the external world with strategic goals, aiming at producing a specific effect of sense in how the others conceive them. The goal of this paper is to present an argument that can help conceiving the identity projection practices that take place online as the result of the employment of a series of semiotic resources and that are based on a dynamic that permanently oscillates between two poles: individuation and collectivization. As it happens with every process of identity construction, the online projection of personal identity reflects this inescapable necessity of the collective dimension in order to affirm what is individual and unique. The theoretical proposal is illustrated by the discussion of some examples of how individuals create their individual personal profiles on Instagram.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_a0645606540c8ed556d13a65a8561e27
identifier_str_mv 10.18861/ic.2019.14.1.2886
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3987
publishDate 2019
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 InMediaciones de la Comunicación
spelling Moreno Barreneche, Sebastián2019-07-04The practices related to the projection of personal identity that are carried out on digital media can and should be conceived as practices of communication and, more widely, signification. From a semiotic approach, such practices could be understood as strategies of enunciation of the self in which individuals, by means of creative acts that imply the manipulation of the dimension of the expression, consciously or unconsciously manage the image they project to the external world with strategic goals, aiming at producing a specific effect of sense in how the others conceive them. The goal of this paper is to present an argument that can help conceiving the identity projection practices that take place online as the result of the employment of a series of semiotic resources and that are based on a dynamic that permanently oscillates between two poles: individuation and collectivization. As it happens with every process of identity construction, the online projection of personal identity reflects this inescapable necessity of the collective dimension in order to affirm what is individual and unique. The theoretical proposal is illustrated by the discussion of some examples of how individuals create their individual personal profiles on Instagram.Las prácticas vinculadas con la proyección de la identidad personal que se llevan a cabo en medios digitales pueden y deben ser concebidas como prácticas de comunicación y, más ampliamente, de significación. Desde un enfoque semiótico, tales prácticas pueden ser concebidas como estrategias de enunciación del yo en las que los individuos, a través de actos creativos que implican la manipulación del plano de la expresión, consciente o inconscientemente gestionan la imagen que proyectan ante el mundo externo con ciertos fines estratégicos, para producir un determinado efecto de sentido en cómo los demás los concebirán. El objetivo de este artículo es presentar una reflexión que ayude a concebir las prácticas de proyección del yo online como el resultado del empleo de una serie de recursos semióticos, apoyadas en una dinámica que oscila permanentemente entre dos polos: la individuación y la colectivización. Como en todo proceso de construcción identitaria, la proyección online de la identidad personal refleja esta necesidad de la dimensión colectiva para afirmar lo que es individual y único. La propuesta teórica se ilustra a partir de la presentación de ejemplos de creación de perfiles personales individuales en Instagram.text/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/288610.18861/ic.2019.14.1.2886http://hdl.handle.net/20.500.11968/3987spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886/2959https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886/2926info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2019 InMediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 14 Núm. 1 (2019): Inmediaciones de la Comunicación; 65-841688-86261510-509110.18861/ic.2019.14.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTself-representationdigital cultureidentitysemioticsInstagramautorepresentacióncultura digitalidentidadsemióticaInstagramThe Online Projection of the Self between Individuation and CollectivizationLa proyección online del yo entre individuación y colectivizaciónA projeção on-line do ego entre individuação e coletivizaçãoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/39872020-07-15 12:40:09.941oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3987https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:09RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
Moreno Barreneche, Sebastián
self-representation
digital culture
identity
semiotics
Instagram
autorepresentación
cultura digital
identidad
semiótica
Instagram
status_str publishedVersion
title The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
title_full The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
title_fullStr The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
title_full_unstemmed The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
title_short The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
title_sort The Online Projection of the Self between Individuation and Collectivization
topic self-representation
digital culture
identity
semiotics
Instagram
autorepresentación
cultura digital
identidad
semiótica
Instagram
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2886
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3987