Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose

Buenos Aires, 1962. El proyecto para la Biblioteca Nacional: La arquitectura y la finalidad

Buenos Aires, 1962. O projeto pra a Biblioteca Nacional: A arquitetura e o propósito

Plotquin, Silvio
Detalles Bibliográficos
2022
Forma
función
diseño
desarrollismo
neobrutalismo
sistemas
finalidad
modernidad
monumentalidad
significación
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4603
Acceso abierto
Derechos de autor 2021 Silvio Plotquin
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261348589993984
author Plotquin, Silvio
author_facet Plotquin, Silvio
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Plotquin, Silvio
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-14
dc.description.en-US.fl_txt_mv The drama revealed by the end of the Second War, forced the reintroduction of the debate on architectural form, beyond a limited dispassionate and rational fiction of function. When function ceased to be the unitary pattern against which to compare modern buildings, critics and historians had to have new mirrors: monumentality, the production process, the user, the city, the form, the genius loci, the History, tradition or culture. In the following article the formulation of architectural images as catalysts of the concept of purpose in public architecture will be verified, as it was presented around the contest for the ultimate headquarters of the National Library in Buenos Aires in 1962, in whose architecture a feature of a manifest, redundant and dramatic character was superimposed by form to an efficient scheme and profitable organization.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El drama que desnudó el final de la Segunda Guerra, forzó la reintroducción del debate por la forma arquitectónica, más allá de una limitada ficción desapasionada y racional de la función. Cuando la función dejó de ser el patrón unitario contra el que comparar a los edificios modernos, críticos e historiadores debieron disponer de nuevos espejos: monumentalidad, el proceso de producción, el usuario, la ciudad, la forma, el genius loci, la Historia, la tradición o la cultura. En el siguiente artículo, se verificará la formulación de imágenes arquitectónicas como catalizadoras por caso, del concepto de finalidad en arquitectura pública, tal como ha querido ser presentada en torno del concurso de la sede definitiva de la Biblioteca Nacional en Buenos Aires de 1962, en cuya arquitectura, a un rasgo de organización eficiente y provechosa, se superpuso por la forma, un rasgo de carácter manifiesto, redundante y dramático- con el arrojo que presupone.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv O drama revelado no final da Segunda Guerra, forçou a reintrodução do debate sobre a forma arquitetônica, para além de uma ficção de função limitada e imparcial. Quando a função deixou de ser o padrão unitário contra o qual comparar os edifícios modernos, críticos e historiadores tiveram que ter novos espelhos: a monumentalidade, o processo de produção, o usuário, a cidade, a forma, o genius loci, a História, a tradição ou a cultura. No artigo seguinte será verificada a formulação de imagens arquitetônicas como catalisadores do conceito de finalidade na arquitetura pública, tal como foi apresentado em torno do concurso para a sede definitiva da Biblioteca Nacional de Buenos Aires em 1962, em cuja arquitetura um recurso de caráter manifesto, redundante e dramático foi sobreposto pela forma a um esquema eficiente e uma organização lucrativa.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194
10.18861/ania.2022.12.1.3194
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/4603
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194/3496
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194/3551
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Silvio Plotquin
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 12 No. 1 (2022): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1513
2301-1505
10.18861/ania.2022.12.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; v. 12 n. 1 (2022): Anales de Investigación en Arquitectura
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Forma
función
diseño
desarrollismo
neobrutalismo
sistemas
finalidad
modernidad
monumentalidad
significación
dc.title.none.fl_str_mv Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
Buenos Aires, 1962. El proyecto para la Biblioteca Nacional: La arquitectura y la finalidad
Buenos Aires, 1962. O projeto pra a Biblioteca Nacional: A arquitetura e o propósito
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The drama revealed by the end of the Second War, forced the reintroduction of the debate on architectural form, beyond a limited dispassionate and rational fiction of function. When function ceased to be the unitary pattern against which to compare modern buildings, critics and historians had to have new mirrors: monumentality, the production process, the user, the city, the form, the genius loci, the History, tradition or culture. In the following article the formulation of architectural images as catalysts of the concept of purpose in public architecture will be verified, as it was presented around the contest for the ultimate headquarters of the National Library in Buenos Aires in 1962, in whose architecture a feature of a manifest, redundant and dramatic character was superimposed by form to an efficient scheme and profitable organization.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_98788a84568ade6bebbbb96e38f6ee23
identifier_str_mv 10.18861/ania.2022.12.1.3194
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4603
publishDate 2022
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Silvio Plotquin
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Plotquin, Silvio2022-02-14The drama revealed by the end of the Second War, forced the reintroduction of the debate on architectural form, beyond a limited dispassionate and rational fiction of function. When function ceased to be the unitary pattern against which to compare modern buildings, critics and historians had to have new mirrors: monumentality, the production process, the user, the city, the form, the genius loci, the History, tradition or culture. In the following article the formulation of architectural images as catalysts of the concept of purpose in public architecture will be verified, as it was presented around the contest for the ultimate headquarters of the National Library in Buenos Aires in 1962, in whose architecture a feature of a manifest, redundant and dramatic character was superimposed by form to an efficient scheme and profitable organization.El drama que desnudó el final de la Segunda Guerra, forzó la reintroducción del debate por la forma arquitectónica, más allá de una limitada ficción desapasionada y racional de la función. Cuando la función dejó de ser el patrón unitario contra el que comparar a los edificios modernos, críticos e historiadores debieron disponer de nuevos espejos: monumentalidad, el proceso de producción, el usuario, la ciudad, la forma, el genius loci, la Historia, la tradición o la cultura. En el siguiente artículo, se verificará la formulación de imágenes arquitectónicas como catalizadoras por caso, del concepto de finalidad en arquitectura pública, tal como ha querido ser presentada en torno del concurso de la sede definitiva de la Biblioteca Nacional en Buenos Aires de 1962, en cuya arquitectura, a un rasgo de organización eficiente y provechosa, se superpuso por la forma, un rasgo de carácter manifiesto, redundante y dramático- con el arrojo que presupone.O drama revelado no final da Segunda Guerra, forçou a reintrodução do debate sobre a forma arquitetônica, para além de uma ficção de função limitada e imparcial. Quando a função deixou de ser o padrão unitário contra o qual comparar os edifícios modernos, críticos e historiadores tiveram que ter novos espelhos: a monumentalidade, o processo de produção, o usuário, a cidade, a forma, o genius loci, a História, a tradição ou a cultura. No artigo seguinte será verificada a formulação de imagens arquitetônicas como catalisadores do conceito de finalidade na arquitetura pública, tal como foi apresentado em torno do concurso para a sede definitiva da Biblioteca Nacional de Buenos Aires em 1962, em cuja arquitetura um recurso de caráter manifesto, redundante e dramático foi sobreposto pela forma a um esquema eficiente e uma organização lucrativa.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/319410.18861/ania.2022.12.1.3194http://hdl.handle.net/20.500.11968/4603spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194/3496https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194/3551info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2021 Silvio Plotquinhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 12 No. 1 (2022): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 12 Núm. 1 (2022): Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; v. 12 n. 1 (2022): Anales de Investigación en Arquitectura2301-15132301-150510.18861/ania.2022.12.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTFormafuncióndiseñodesarrollismoneobrutalismosistemasfinalidadmodernidadmonumentalidadsignificaciónBuenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purposeBuenos Aires, 1962. El proyecto para la Biblioteca Nacional: La arquitectura y la finalidadBuenos Aires, 1962. O projeto pra a Biblioteca Nacional: A arquitetura e o propósitoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/46032023-06-02 04:39:13.197oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4603https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272023-06-02T04:39:13RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
Plotquin, Silvio
Forma
función
diseño
desarrollismo
neobrutalismo
sistemas
finalidad
modernidad
monumentalidad
significación
status_str publishedVersion
title Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
title_full Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
title_fullStr Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
title_full_unstemmed Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
title_short Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
title_sort Buenos Aires, 1962. The Project for the National Library: The architecture and the purpose
topic Forma
función
diseño
desarrollismo
neobrutalismo
sistemas
finalidad
modernidad
monumentalidad
significación
url https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/3194
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4603