Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)

Imagen impresa y ciudad, Buenos Aires (1890-1910)

Imagem impressa e cidade, Buenos Aires (1890-1910)

Bonelli Zapata, Ana
Detalles Bibliográficos
2018
Illustration
nineteenth century
Buenos Aires
print culture
urbanization
Ilustración
siglo XIX
Buenos Aires
cultura impresa
urbanismo.
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2705
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3480
Acceso abierto
Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
_version_ 1807261350743769088
author Bonelli Zapata, Ana
author_facet Bonelli Zapata, Ana
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Bonelli Zapata, Ana
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-19
dc.description.en-US.fl_txt_mv The last years of the XIX century in Buenos Aires witnessed important changes both in the field of graphics, with the introduction of new techniques, circulation of printed objects and images, as well as in the perception and experience of the city. The transformations of space, both public and private, and their representations, account for new practices of sociability, new meanings and the formation of a new visual culture around the “metropolis” and “progress”. The railway, as transport and technology, but also as a visible mark in space, will also play a role in these changes, and its representations will be closely linked with them. The printed image, beyond its multiple relationships with the artistic field, has its own characteristics in terms of its modes of production (more or less handmade, more or less industrial), its materiality (inserted in various supports, multiple, with greater or lesser link to a textual discourse), and circulation networks involved. In this direction, it is proposed to think in which particular ways the printed images appeared in this context were related to the perception and experience of space, new technologies and urban consumption.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Los últimos años del siglo XIX en Buenos Aires fueron testigos de importantes cambios en el campo de la gráfica, con la introducción de nuevas técnicas, circulación de objetos e imágenes impresas, así como en la percepción y experiencia de la ciudad misma. Las transformaciones del espacio, tanto público como privado, así como sus representaciones, dan cuenta de nuevas prácticas de sociabilidad, nuevos significados y la conformación de una nueva cultura visual en torno a la “metrópolis” y el “progreso”. El ferrocarril, como medio de transporte y tecnología, pero también como marca visible en el espacio, jugará también un rol en esos cambios, y su representación irá estrechamente vinculada con ellos. La imagen impresa, más allá de sus múltiples relaciones con el campo artístico, posee características propias en cuanto a sus modos de producción (más o menos artesanal, más o menos industriales), su materialidad (inserta en diversos soportes, múltiple, con mayor o menor vinculación a un discurso textual), así como las redes de circulación que implica. En este sentido, se propone pensar de cuáles modos particulares las imágenes impresas aparecidas en este contexto se relacionaron con la percepción y la experiencia del espacio, las nuevas tecnologías y el consumo urbano.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2705
10.18861/ic.2017.12.2.2705
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3480
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2705/2811
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 99-127
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2017.12.2
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv Illustration
nineteenth century
Buenos Aires
print culture
urbanization
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Ilustración
siglo XIX
Buenos Aires
cultura impresa
urbanismo.
dc.title.none.fl_str_mv Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
Imagen impresa y ciudad, Buenos Aires (1890-1910)
Imagem impressa e cidade, Buenos Aires (1890-1910)
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The last years of the XIX century in Buenos Aires witnessed important changes both in the field of graphics, with the introduction of new techniques, circulation of printed objects and images, as well as in the perception and experience of the city. The transformations of space, both public and private, and their representations, account for new practices of sociability, new meanings and the formation of a new visual culture around the “metropolis” and “progress”. The railway, as transport and technology, but also as a visible mark in space, will also play a role in these changes, and its representations will be closely linked with them. The printed image, beyond its multiple relationships with the artistic field, has its own characteristics in terms of its modes of production (more or less handmade, more or less industrial), its materiality (inserted in various supports, multiple, with greater or lesser link to a textual discourse), and circulation networks involved. In this direction, it is proposed to think in which particular ways the printed images appeared in this context were related to the perception and experience of space, new technologies and urban consumption.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_80ba9318fc56c8ab7b9067df8e4d21cd
identifier_str_mv 10.18861/ic.2017.12.2.2705
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3480
publishDate 2018
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
spelling Bonelli Zapata, Ana2018-02-19The last years of the XIX century in Buenos Aires witnessed important changes both in the field of graphics, with the introduction of new techniques, circulation of printed objects and images, as well as in the perception and experience of the city. The transformations of space, both public and private, and their representations, account for new practices of sociability, new meanings and the formation of a new visual culture around the “metropolis” and “progress”. The railway, as transport and technology, but also as a visible mark in space, will also play a role in these changes, and its representations will be closely linked with them. The printed image, beyond its multiple relationships with the artistic field, has its own characteristics in terms of its modes of production (more or less handmade, more or less industrial), its materiality (inserted in various supports, multiple, with greater or lesser link to a textual discourse), and circulation networks involved. In this direction, it is proposed to think in which particular ways the printed images appeared in this context were related to the perception and experience of space, new technologies and urban consumption.Los últimos años del siglo XIX en Buenos Aires fueron testigos de importantes cambios en el campo de la gráfica, con la introducción de nuevas técnicas, circulación de objetos e imágenes impresas, así como en la percepción y experiencia de la ciudad misma. Las transformaciones del espacio, tanto público como privado, así como sus representaciones, dan cuenta de nuevas prácticas de sociabilidad, nuevos significados y la conformación de una nueva cultura visual en torno a la “metrópolis” y el “progreso”. El ferrocarril, como medio de transporte y tecnología, pero también como marca visible en el espacio, jugará también un rol en esos cambios, y su representación irá estrechamente vinculada con ellos. La imagen impresa, más allá de sus múltiples relaciones con el campo artístico, posee características propias en cuanto a sus modos de producción (más o menos artesanal, más o menos industriales), su materialidad (inserta en diversos soportes, múltiple, con mayor o menor vinculación a un discurso textual), así como las redes de circulación que implica. En este sentido, se propone pensar de cuáles modos particulares las imágenes impresas aparecidas en este contexto se relacionaron con la percepción y la experiencia del espacio, las nuevas tecnologías y el consumo urbano.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/270510.18861/ic.2017.12.2.2705http://hdl.handle.net/20.500.11968/3480spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2705/2811info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 Inmediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 99-1271688-86261510-509110.18861/ic.2017.12.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTIllustrationnineteenth centuryBuenos Airesprint cultureurbanizationIlustraciónsiglo XIXBuenos Airescultura impresaurbanismo.Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)Imagen impresa y ciudad, Buenos Aires (1890-1910)Imagem impressa e cidade, Buenos Aires (1890-1910)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/34802020-07-15 12:40:07.929oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3480https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:07RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
Bonelli Zapata, Ana
Illustration
nineteenth century
Buenos Aires
print culture
urbanization
Ilustración
siglo XIX
Buenos Aires
cultura impresa
urbanismo.
status_str publishedVersion
title Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
title_full Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
title_fullStr Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
title_full_unstemmed Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
title_short Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
title_sort Printed image and city, Buenos Aires (1890-1910)
topic Illustration
nineteenth century
Buenos Aires
print culture
urbanization
Ilustración
siglo XIX
Buenos Aires
cultura impresa
urbanismo.
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2705
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3480