Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art
Música holofractal en el escenario: experimentos de transducción semiótica de nociones holonómicas en el arte de performance
Música holofractal em cena: experimientos de transdução semiótica de noções holonômicas em arte performática
2016 | |
music, holofractal, semiotics, performative arts música, holofractal, semiótica, artes performáticas |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2593
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2903 |
|
Acceso abierto | |
Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
_version_ | 1807261351416954880 |
---|---|
author | Prates, Eufrasio; Instituto de Arte, Universidade de Brasília |
author_facet | Prates, Eufrasio; Instituto de Arte, Universidade de Brasília |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.contributor.en-US.fl_str_mv | |
dc.contributor.es-ES.fl_str_mv | |
dc.contributor.pt-BR.fl_str_mv | |
dc.creator.none.fl_str_mv | Prates, Eufrasio; Instituto de Arte, Universidade de Brasília |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-10-13 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This article presents the doctoral research on some semiotic transduction experiments of contemporary notions of physics -especially those from the holonomic theory, chaos theory and fractal geometry, such as atemporality, acausality, unpredictability, multidimensionality and others- into performance art processes involving music, dance, theater, video, etc. based on the use, in varying degrees, of new digital interactive technologies. The main outcome is the qualitative confirmation that an emphasis on firstnesses and secondnesses of intersemiotic translations in such experiments reinforced affective aspects in their perception, in the opinion of the participants: artists and audience.(Complete article in portuguese language). |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Este artículo presenta aportes de una investigación doctoral centrados en algunos experimentos de traducción semiótica de nociones contemporáneas de física, especialmente las provenientes de la teoría holonómica, la teoría del caos y la geometría fractal como atemporalidad, acausalidad, imprevisibilidad y multidimensionalidad, entre otras. Dichas nociones han sido puesta en juego en procesos artísticos que incluyen música, danza, teatro o el video a partir del uso, en diferentes grados, de nuevas tecnologías interactivas digitales, El resultado principal del estudio es la confirmación cualitativa de que el énfasis de las traducciones intersemióticas en tales experimentos reforzó, de acuerdo a la opinión de los participantes (artistas y público), los aspectos afectivos en su percepción. (Artículo completo en idioma portugués). |
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv | Este artigo apresenta a pesquisa doutoral sobre alguns experimentos de transdução semiótica de noções da física contemporânea em processos de arte performática envolvendo música, dança, teatro, vídeo, etc. baseados no uso, em graus variáveis, de novas tecnologias digitais interativas. O principal resultado da pesquisa foi a confirmação qualitativa de que uma ênfase nos aspectos de primeiridade e segundidade nas traduções em tais experimentos reforçou os aspectos afetivos de sua percepção na opinião de participantes: artistas e audiência. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2593 10.18861/ic.2015.10.10.2593 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/2903 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2593/2571 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 156-161 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-8626 1510-5091 10.18861/ic.2015.10.10 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | music, holofractal, semiotics, performative arts |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | música, holofractal, semiótica, artes performáticas |
dc.title.none.fl_str_mv | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art Música holofractal en el escenario: experimentos de transducción semiótica de nociones holonómicas en el arte de performance Música holofractal em cena: experimientos de transdução semiótica de noções holonômicas em arte performática |
dc.type.en-US.fl_str_mv | |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | vol10 |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-BR.fl_str_mv | |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This article presents the doctoral research on some semiotic transduction experiments of contemporary notions of physics -especially those from the holonomic theory, chaos theory and fractal geometry, such as atemporality, acausality, unpredictability, multidimensionality and others- into performance art processes involving music, dance, theater, video, etc. based on the use, in varying degrees, of new digital interactive technologies. The main outcome is the qualitative confirmation that an emphasis on firstnesses and secondnesses of intersemiotic translations in such experiments reinforced affective aspects in their perception, in the opinion of the participants: artists and audience.(Complete article in portuguese language). |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_5d5ce7c5579b15a37285c537b45382aa |
identifier_str_mv | 10.18861/ic.2015.10.10.2593 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2903 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Prates, Eufrasio; Instituto de Arte, Universidade de Brasília2016-10-13This article presents the doctoral research on some semiotic transduction experiments of contemporary notions of physics -especially those from the holonomic theory, chaos theory and fractal geometry, such as atemporality, acausality, unpredictability, multidimensionality and others- into performance art processes involving music, dance, theater, video, etc. based on the use, in varying degrees, of new digital interactive technologies. The main outcome is the qualitative confirmation that an emphasis on firstnesses and secondnesses of intersemiotic translations in such experiments reinforced affective aspects in their perception, in the opinion of the participants: artists and audience.(Complete article in portuguese language).Este artículo presenta aportes de una investigación doctoral centrados en algunos experimentos de traducción semiótica de nociones contemporáneas de física, especialmente las provenientes de la teoría holonómica, la teoría del caos y la geometría fractal como atemporalidad, acausalidad, imprevisibilidad y multidimensionalidad, entre otras. Dichas nociones han sido puesta en juego en procesos artísticos que incluyen música, danza, teatro o el video a partir del uso, en diferentes grados, de nuevas tecnologías interactivas digitales, El resultado principal del estudio es la confirmación cualitativa de que el énfasis de las traducciones intersemióticas en tales experimentos reforzó, de acuerdo a la opinión de los participantes (artistas y público), los aspectos afectivos en su percepción. (Artículo completo en idioma portugués).Este artigo apresenta a pesquisa doutoral sobre alguns experimentos de transdução semiótica de noções da física contemporânea em processos de arte performática envolvendo música, dança, teatro, vídeo, etc. baseados no uso, em graus variáveis, de novas tecnologias digitais interativas. O principal resultado da pesquisa foi a confirmação qualitativa de que uma ênfase nos aspectos de primeiridade e segundidade nas traduções em tais experimentos reforçou os aspectos afetivos de sua percepção na opinião de participantes: artistas e audiência. application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/259310.18861/ic.2015.10.10.2593http://hdl.handle.net/20.500.11968/2903spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2593/2571info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 156-1611688-86261510-509110.18861/ic.2015.10.10reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTmusic, holofractal, semiotics, performative artsmúsica, holofractal, semiótica, artes performáticasHolofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic artMúsica holofractal en el escenario: experimentos de transducción semiótica de nociones holonómicas en el arte de performanceMúsica holofractal em cena: experimientos de transdução semiótica de noções holonômicas em arte performáticainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/29032020-04-03 00:32:31.689oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2903https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-04-03T00:32:31RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art Prates, Eufrasio; Instituto de Arte, Universidade de Brasília music, holofractal, semiotics, performative arts música, holofractal, semiótica, artes performáticas |
status_str | publishedVersion |
title | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
title_full | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
title_fullStr | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
title_full_unstemmed | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
title_short | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
title_sort | Holofractal music on stage: experiments of semiotic transduction of holonomic notions in performatic art |
topic | music, holofractal, semiotics, performative arts música, holofractal, semiótica, artes performáticas |
url | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2593 http://hdl.handle.net/20.500.11968/2903 |