Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform

Fanificación y conectividad en las sociedades hipermediatizadas: Un estudio de caso seleccionado de la plataforma YouTube

Fanificação e conectividade em sociedades hipermediadas: estudo de caso seleccionado da plataforma YouTube

Álvarez Gandolfi, Federico
Detalles Bibliográficos
2021
fan cultures
collective identification
hypermedia enunciation
digital communication
YouTube
culturas fan
colectivos de identificación
enunciadores hipermediáticos
comunicación digital
YouTube
culturas fãs
coletivos de identificação
enunciadores hipermídiaticos
comunicação digital
YouTube
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4325
Acceso abierto
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261351312097280
author Álvarez Gandolfi, Federico
author_facet Álvarez Gandolfi, Federico
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Álvarez Gandolfi, Federico
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-18
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article examines the transformations of mediatizations and the conditions of circulation of meaning in the framework of Internet-based digital platforms. For that, we pay attention to a particular case study: that of fanification through the links among audiovisual works, interactions, discursive productions and practices on YouTube related to the consumption of Japanese mass culture. This work aims to put into dialogue the reflections on such changes associated with the expansion of the connective media and the algorithmic logics of social datafication, with special emphasis on the questions generated by fan studies – a field of incipient constitution in the Latin American academy. In the context of contemporary hypermediatized societies, we propose to review the extrapolation of certain postulates around “democracy” and “decentralization” of social networks for the analysis of uses that fans of Japanese cultural goods make of YouTube, usually conceptualized in terms of prosumers. Thus, this article contrasts the opportunities and limitations of the architecture of said platform for participation, its appropriations and the specific collective dynamics around one of the most popular YouTubers or content creators among the aforementioned fans.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo examina las transformaciones de las mediatizaciones y de las condiciones de circulación del sentido en el marco de las plataformas digitales con base en Internet. Para eso se pone la atención en un caso de estudio particular: el de la fanificación que atraviesa la vinculación entre obras audiovisuales, interacciones, producciones discursivas y prácticas en YouTube relacionadas con el consumo de objetos de la cultura de masas japonesa. El objetivo de este trabajo es poner en diálogo las reflexiones sobre tales cambios asociados a la expansión de los medios conectivos y de las lógicas algorítimicas de la dataficación social, con especial énfasis en los interrogantes generados por los estudios sobre fans –campo de constitución incipiente en el ámbito de la academia latinoamericana–. En el contexto de las sociedades contemporáneas hipermediatizadas, se propone revisar la extrapolación de ciertos postulados en torno de la “democracia” y “descentralización” de las redes sociales para el análisis de los usos que hacen de YouTube los fans de bienes culturales japoneses, usualmente conceptualizados en términos de prosumidores. Así se contrastan las oportunidades y limitaciones de la arquitectura de dicha plataforma para la participación, sus apropiaciones y las dinámicas colectivas específicas en torno de uno de los YouTubers o creadores de contenido más populares entre los mencionados fans.
dc.description.pt-BR.fl_txt_mv Este artigo examina as transformações das midiatizações e das condições de circulação de sentido no quadro das plataformas digitais baseadas na Internet. Para tanto, foca-se a atenção num estudo de caso particular: o da fanificação que cruza o elo entre obras audiovisuais, interações, produções discursivas e práticas no YouTube relacionadas ao consumo de objetos da cultura de massa japonesa. O objetivo deste trabalho fazer dialogarem as reflexões sobre tais mudanças associadas à expansão das mídias conectivas e das lógicas algorítmicas da dataficação social, com ênfase especial nas questões geradas pelos estudos sobre fãs –campo de constituição incipiente no âmbito da academia latino-americana–. No contexto das sociedades contemporâneas hipermediatizadas, pretende- se rever a extrapolação de certos pressupostos sobre “democracia” e “descentralização” das redes sociais para a análise de usos feitos do YouTube pelos fãs dos bens culturais japoneses, geralmente conceituados em termos de prossumidores. Assim, contrastam-se as oportunidades e limitações da arquitetura dessa plataforma para a participação, suas apropriações e as dinâmicas coletivas específicas em torno de um dos YouTubers ou criadores de conteúdo mais populares entre os referidos fãs.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
text/xml
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155
10.18861/ic.2021.16.2.3155
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/4325
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3407
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3484
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3485
dc.rights.license.none.fl_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2021): InMediaciones de la Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2021.16.2
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv fan cultures
collective identification
hypermedia enunciation
digital communication
YouTube
dc.subject.es-ES.fl_str_mv culturas fan
colectivos de identificación
enunciadores hipermediáticos
comunicación digital
YouTube
dc.subject.pt-BR.fl_str_mv culturas fãs
coletivos de identificação
enunciadores hipermídiaticos
comunicação digital
YouTube
dc.title.none.fl_str_mv Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
Fanificación y conectividad en las sociedades hipermediatizadas: Un estudio de caso seleccionado de la plataforma YouTube
Fanificação e conectividade em sociedades hipermediadas: estudo de caso seleccionado da plataforma YouTube
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article examines the transformations of mediatizations and the conditions of circulation of meaning in the framework of Internet-based digital platforms. For that, we pay attention to a particular case study: that of fanification through the links among audiovisual works, interactions, discursive productions and practices on YouTube related to the consumption of Japanese mass culture. This work aims to put into dialogue the reflections on such changes associated with the expansion of the connective media and the algorithmic logics of social datafication, with special emphasis on the questions generated by fan studies – a field of incipient constitution in the Latin American academy. In the context of contemporary hypermediatized societies, we propose to review the extrapolation of certain postulates around “democracy” and “decentralization” of social networks for the analysis of uses that fans of Japanese cultural goods make of YouTube, usually conceptualized in terms of prosumers. Thus, this article contrasts the opportunities and limitations of the architecture of said platform for participation, its appropriations and the specific collective dynamics around one of the most popular YouTubers or content creators among the aforementioned fans.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_5b37df406007abe468d2558fbd673007
identifier_str_mv 10.18861/ic.2021.16.2.3155
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4325
publishDate 2021
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Álvarez Gandolfi, Federico2021-08-18This article examines the transformations of mediatizations and the conditions of circulation of meaning in the framework of Internet-based digital platforms. For that, we pay attention to a particular case study: that of fanification through the links among audiovisual works, interactions, discursive productions and practices on YouTube related to the consumption of Japanese mass culture. This work aims to put into dialogue the reflections on such changes associated with the expansion of the connective media and the algorithmic logics of social datafication, with special emphasis on the questions generated by fan studies – a field of incipient constitution in the Latin American academy. In the context of contemporary hypermediatized societies, we propose to review the extrapolation of certain postulates around “democracy” and “decentralization” of social networks for the analysis of uses that fans of Japanese cultural goods make of YouTube, usually conceptualized in terms of prosumers. Thus, this article contrasts the opportunities and limitations of the architecture of said platform for participation, its appropriations and the specific collective dynamics around one of the most popular YouTubers or content creators among the aforementioned fans.Este artículo examina las transformaciones de las mediatizaciones y de las condiciones de circulación del sentido en el marco de las plataformas digitales con base en Internet. Para eso se pone la atención en un caso de estudio particular: el de la fanificación que atraviesa la vinculación entre obras audiovisuales, interacciones, producciones discursivas y prácticas en YouTube relacionadas con el consumo de objetos de la cultura de masas japonesa. El objetivo de este trabajo es poner en diálogo las reflexiones sobre tales cambios asociados a la expansión de los medios conectivos y de las lógicas algorítimicas de la dataficación social, con especial énfasis en los interrogantes generados por los estudios sobre fans –campo de constitución incipiente en el ámbito de la academia latinoamericana–. En el contexto de las sociedades contemporáneas hipermediatizadas, se propone revisar la extrapolación de ciertos postulados en torno de la “democracia” y “descentralización” de las redes sociales para el análisis de los usos que hacen de YouTube los fans de bienes culturales japoneses, usualmente conceptualizados en términos de prosumidores. Así se contrastan las oportunidades y limitaciones de la arquitectura de dicha plataforma para la participación, sus apropiaciones y las dinámicas colectivas específicas en torno de uno de los YouTubers o creadores de contenido más populares entre los mencionados fans.Este artigo examina as transformações das midiatizações e das condições de circulação de sentido no quadro das plataformas digitais baseadas na Internet. Para tanto, foca-se a atenção num estudo de caso particular: o da fanificação que cruza o elo entre obras audiovisuais, interações, produções discursivas e práticas no YouTube relacionadas ao consumo de objetos da cultura de massa japonesa. O objetivo deste trabalho fazer dialogarem as reflexões sobre tais mudanças associadas à expansão das mídias conectivas e das lógicas algorítmicas da dataficação social, com ênfase especial nas questões geradas pelos estudos sobre fãs –campo de constituição incipiente no âmbito da academia latino-americana–. No contexto das sociedades contemporâneas hipermediatizadas, pretende- se rever a extrapolação de certos pressupostos sobre “democracia” e “descentralização” das redes sociais para a análise de usos feitos do YouTube pelos fãs dos bens culturais japoneses, geralmente conceituados em termos de prossumidores. Assim, contrastam-se as oportunidades e limitações da arquitetura dessa plataforma para a participação, suas apropriações e as dinâmicas coletivas específicas em torno de um dos YouTubers ou criadores de conteúdo mais populares entre os referidos fãs.application/pdftext/htmltext/xmlhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/315510.18861/ic.2021.16.2.3155http://hdl.handle.net/20.500.11968/4325spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3407https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3484https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155/3485info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 16 Núm. 2 (2021): InMediaciones de la Comunicación1688-86261510-509110.18861/ic.2021.16.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTfan culturescollective identificationhypermedia enunciationdigital communicationYouTubeculturas fancolectivos de identificaciónenunciadores hipermediáticoscomunicación digitalYouTubeculturas fãscoletivos de identificaçãoenunciadores hipermídiaticoscomunicação digitalYouTubeFanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platformFanificación y conectividad en las sociedades hipermediatizadas: Un estudio de caso seleccionado de la plataforma YouTubeFanificação e conectividade em sociedades hipermediadas: estudo de caso seleccionado da plataforma YouTubeinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/43252022-08-18 21:08:49.766oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4325https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-08-18T21:08:49RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
Álvarez Gandolfi, Federico
fan cultures
collective identification
hypermedia enunciation
digital communication
YouTube
culturas fan
colectivos de identificación
enunciadores hipermediáticos
comunicación digital
YouTube
culturas fãs
coletivos de identificação
enunciadores hipermídiaticos
comunicação digital
YouTube
status_str publishedVersion
title Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
title_full Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
title_fullStr Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
title_full_unstemmed Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
title_short Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
title_sort Fanification and connectivity in hypermediatized societies: A selected case study of the YouTube platform
topic fan cultures
collective identification
hypermedia enunciation
digital communication
YouTube
culturas fan
colectivos de identificación
enunciadores hipermediáticos
comunicación digital
YouTube
culturas fãs
coletivos de identificação
enunciadores hipermídiaticos
comunicação digital
YouTube
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/3155
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4325