Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
El diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificable
2016 | |
Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891 |
|
Acceso abierto | |
Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
_version_ | 1807261350780469248 |
---|---|
author | Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes |
author_facet | Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.contributor.en-US.fl_str_mv | |
dc.contributor.es-ES.fl_str_mv | |
dc.creator.none.fl_str_mv | Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes |
dc.date.none.fl_str_mv | 2016-10-13 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language). |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La mayoría de las teorías del diseño coinciden en que hay diseño cuando hay un resultado material, un objeto que es el diseñado. Por lo tanto, el sonido no podría considerarse como diseño, puesto que no es manipulable como una cosa. Este artículo propone revisar esta noción a partir de entender el sonido como una materialidad no cosificable, y así responder a todas las características que plantean las teorías. La materialidad comienza a considerarse en el campo de la música a través de la exploración del timbre, y de ahí surgen en el siglo XX otras propuestas que se extienden al campo del diseño de sonido, en particular en el audiovisual. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583 10.18861/ic.2015.10.10.2583 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583/2586 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 11-19 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-8626 1510-5091 10.18861/ic.2015.10.10 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre |
dc.title.none.fl_str_mv | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality El diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificable |
dc.type.en-US.fl_str_mv | |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | vol10 |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.pt-BR.fl_str_mv | |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language). |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_5a690fbbc6429d3937f57af927fd8085 |
identifier_str_mv | 10.18861/ic.2015.10.10.2583 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2891 |
publishDate | 2016 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes2016-10-13Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language).La mayoría de las teorías del diseño coinciden en que hay diseño cuando hay un resultado material, un objeto que es el diseñado. Por lo tanto, el sonido no podría considerarse como diseño, puesto que no es manipulable como una cosa. Este artículo propone revisar esta noción a partir de entender el sonido como una materialidad no cosificable, y así responder a todas las características que plantean las teorías. La materialidad comienza a considerarse en el campo de la música a través de la exploración del timbre, y de ahí surgen en el siglo XX otras propuestas que se extienden al campo del diseño de sonido, en particular en el audiovisual.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/258310.18861/ic.2015.10.10.2583http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583/2586info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 11-191688-86261510-509110.18861/ic.2015.10.10reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTSound, design, phisicality, sound object, sound design, toneSonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbreSound design and genealogy of its unrequitable materialityEl diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificableinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/28912020-04-03 00:32:29.004oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2891https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-04-03T00:32:29RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre |
status_str | publishedVersion |
title | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
title_full | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
title_fullStr | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
title_full_unstemmed | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
title_short | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
title_sort | Sound design and genealogy of its unrequitable materiality |
topic | Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre |
url | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583 http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891 |