Sound design and genealogy of its unrequitable materiality

El diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificable

Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes
Detalles Bibliográficos
2016
Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone
Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891
Acceso abierto
Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
_version_ 1807261350780469248
author Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes
author_facet Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes
author_role author
collection RAD
dc.contributor.en-US.fl_str_mv
dc.contributor.es-ES.fl_str_mv
dc.creator.none.fl_str_mv Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes
dc.date.none.fl_str_mv 2016-10-13
dc.description.en-US.fl_txt_mv Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language).
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La mayoría de las teorías del diseño coinciden en que hay diseño cuando hay un resultado material, un objeto que es el diseñado. Por lo tanto, el sonido no podría considerarse como diseño, puesto que no es manipulable como una cosa. Este artículo propone revisar esta noción a partir de entender el sonido como una materialidad no cosificable, y así responder a todas las características que plantean las teorías. La materialidad comienza a considerarse en el campo de la música a través de la exploración del timbre, y de ahí surgen en el siglo XX otras propuestas que se extienden al campo del diseño de sonido, en particular en el audiovisual.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583
10.18861/ic.2015.10.10.2583
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583/2586
dc.rights.license.none.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 11-19
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2015.10.10
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone

dc.subject.es-ES.fl_str_mv Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre

dc.title.none.fl_str_mv Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
El diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificable
dc.type.en-US.fl_str_mv
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.pt-BR.fl_str_mv
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language).
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_5a690fbbc6429d3937f57af927fd8085
identifier_str_mv 10.18861/ic.2015.10.10.2583
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2891
publishDate 2016
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes2016-10-13Most theories of design agree that we can speak of design when there is a material result, an object that is designed. Therefore, Sound could not be considered as design since it is not subjected to manipulations like a thing. This paper proposes a revision of these notions from a point of view that understands sound as a material that is not considered as a thing, and by these means responding to all characteristics proposed by main theories.Materiality in sound begins with music through timbre explorations, and from that point we arrive to XX Century several propositions that are extended to the sound design field, in particular, the in the audiovisual domain.(Complete article in spanish language).La mayoría de las teorías del diseño coinciden en que hay diseño cuando hay un resultado material, un objeto que es el diseñado. Por lo tanto, el sonido no podría considerarse como diseño, puesto que no es manipulable como una cosa. Este artículo propone revisar esta noción a partir de entender el sonido como una materialidad no cosificable, y así responder a todas las características que plantean las teorías. La materialidad comienza a considerarse en el campo de la música a través de la exploración del timbre, y de ahí surgen en el siglo XX otras propuestas que se extienden al campo del diseño de sonido, en particular en el audiovisual.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/258310.18861/ic.2015.10.10.2583http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583/2586info:eu-repo/semantics/openAccessCopyright (c) 2016 Inmediaciones de la Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0InMediaciones de la Comunicación; Vol. 10 (2015): InMediaciones de la Comunicación; 11-191688-86261510-509110.18861/ic.2015.10.10reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTSound, design, phisicality, sound object, sound design, toneSonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbreSound design and genealogy of its unrequitable materialityEl diseño de sonido y la genealogía de su materialidad no cosificableinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/28912020-04-03 00:32:29.004oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/2891https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-04-03T00:32:29RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
Constantini, Gustavo; Universidad de Buenos Aires, Universidad Nacional de las Artes
Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone
Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre
status_str publishedVersion
title Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
title_full Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
title_fullStr Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
title_full_unstemmed Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
title_short Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
title_sort Sound design and genealogy of its unrequitable materiality
topic Sound, design, phisicality, sound object, sound design, tone
Sonido, diseño, materialidad, objeto sonoro, diseño de sonido, timbre
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2583
http://hdl.handle.net/20.500.11968/2891