Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927)
Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927)
2018 | |
engraving book decoration anarchism Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Campana de Palo Press Argentina. grabado decoración del libro anarquismo Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Editorial de la Campana Argentina. |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476 |
|
Acceso abierto | |
Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación |
_version_ | 1807261350087360512 |
---|---|
author | Villanueva, Aldana |
author_facet | Villanueva, Aldana |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.creator.none.fl_str_mv | Villanueva, Aldana |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-02-08 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) representó uno de los actores fundamentales para la crítica de arte argentina en el marco de las corrientes renovadoras de vanguardia de la década del 20. Sin embargo, enrolado en las filas del anarquismo desde su juventud, efectuó desde su labor crítica una defensa de aquellas expresiones artísticas consideradas “menores”, en especial el grabado, aspecto que había resultado central para la estética libertaria en su misión de romper con la barrera entre arte y pueblo. En el momento que el movimiento anarquista reencauzaba sus periódicos y su labor doctrinaria y el arte parecía ya no estar a la orden del día desde un punto de vista práctico, Atalaya se propuso promover una revalorización del carácter revolucionario del arte en el seno del Suplemento Semanal de La Protesta (1922-1926). La decoración del libro y su ilustración por medio de grabados cobraron una dimensión significativa en su reflexión crítica. Estos valores puestos en el mundo del libro tuvieron su concreción efectiva cuando en 1926 fundó la Editorial de la Campana de Palo. Este trabajo se propone entonces abordar, en primer lugar, la reflexión teórico-crítica de Atalaya en torno a la decoración del libro y, en segundo lugar, analizar la empresa encausada por la Editorial de la Campana en el marco de la cultura de izquierdas de 1920. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701 10.18861/ic.2017.12.2.2701 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701/2810 |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | InMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 149-171 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-8626 1510-5091 10.18861/ic.2017.12.2 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | engraving book decoration anarchism Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Campana de Palo Press Argentina. |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | grabado decoración del libro anarquismo Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Editorial de la Campana Argentina. |
dc.title.none.fl_str_mv | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927) Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927) |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | vol10 |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_3a5d58e70d558d5056b25ef1cfafda36 |
identifier_str_mv | 10.18861/ic.2017.12.2.2701 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3476 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación |
spelling | Villanueva, Aldana2018-02-08Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920.Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) representó uno de los actores fundamentales para la crítica de arte argentina en el marco de las corrientes renovadoras de vanguardia de la década del 20. Sin embargo, enrolado en las filas del anarquismo desde su juventud, efectuó desde su labor crítica una defensa de aquellas expresiones artísticas consideradas “menores”, en especial el grabado, aspecto que había resultado central para la estética libertaria en su misión de romper con la barrera entre arte y pueblo. En el momento que el movimiento anarquista reencauzaba sus periódicos y su labor doctrinaria y el arte parecía ya no estar a la orden del día desde un punto de vista práctico, Atalaya se propuso promover una revalorización del carácter revolucionario del arte en el seno del Suplemento Semanal de La Protesta (1922-1926). La decoración del libro y su ilustración por medio de grabados cobraron una dimensión significativa en su reflexión crítica. Estos valores puestos en el mundo del libro tuvieron su concreción efectiva cuando en 1926 fundó la Editorial de la Campana de Palo. Este trabajo se propone entonces abordar, en primer lugar, la reflexión teórico-crítica de Atalaya en torno a la decoración del libro y, en segundo lugar, analizar la empresa encausada por la Editorial de la Campana en el marco de la cultura de izquierdas de 1920.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/270110.18861/ic.2017.12.2.2701http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701/2810info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 Inmediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 149-1711688-86261510-509110.18861/ic.2017.12.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTengravingbook decorationanarchismAtalaya (Alfredo Chiabra Acosta)Campana de Palo PressArgentina.grabadodecoración del libroanarquismoAtalaya (Alfredo Chiabra Acosta)Editorial de la CampanaArgentina.Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927)Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/34762020-07-15 12:40:07.806oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3476https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:07RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) Villanueva, Aldana engraving book decoration anarchism Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Campana de Palo Press Argentina. grabado decoración del libro anarquismo Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Editorial de la Campana Argentina. |
status_str | publishedVersion |
title | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
title_full | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
title_fullStr | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
title_full_unstemmed | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
title_short | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
title_sort | Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927) |
topic | engraving book decoration anarchism Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Campana de Palo Press Argentina. grabado decoración del libro anarquismo Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) Editorial de la Campana Argentina. |
url | https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701 http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476 |