Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)

Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927)

Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927)

Villanueva, Aldana
Detalles Bibliográficos
2018
engraving
book decoration
anarchism
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Campana de Palo Press
Argentina.
grabado
decoración del libro
anarquismo
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Editorial de la Campana
Argentina.
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476
Acceso abierto
Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
_version_ 1807261350087360512
author Villanueva, Aldana
author_facet Villanueva, Aldana
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Villanueva, Aldana
dc.date.none.fl_str_mv 2018-02-08
dc.description.en-US.fl_txt_mv Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) representó uno de los actores fundamentales para la crítica de arte argentina en el marco de las corrientes renovadoras de vanguardia de la década del 20. Sin embargo, enrolado en las filas del anarquismo desde su juventud, efectuó desde su labor crítica una defensa de aquellas expresiones artísticas consideradas “menores”, en especial el grabado, aspecto que había resultado central para la estética libertaria en su misión de romper con la barrera entre arte y pueblo. En el momento que el movimiento anarquista reencauzaba sus periódicos y su labor doctrinaria y el arte parecía ya no estar a la orden del día desde un punto de vista práctico, Atalaya se propuso promover una revalorización del carácter revolucionario del arte en el seno del Suplemento Semanal de La Protesta (1922-1926). La decoración del libro y su ilustración por medio de grabados cobraron una dimensión significativa en su reflexión crítica. Estos valores puestos en el mundo del libro tuvieron su concreción efectiva cuando en 1926 fundó la Editorial de la Campana de Palo. Este trabajo se propone entonces abordar, en primer lugar, la reflexión teórico-crítica de Atalaya en torno a la decoración del libro y, en segundo lugar, analizar la empresa encausada por la Editorial de la Campana en el marco de la cultura de izquierdas de 1920.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701
10.18861/ic.2017.12.2.2701
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701/2810
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.es-ES.fl_str_mv InMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 149-171
dc.source.none.fl_str_mv 1688-8626
1510-5091
10.18861/ic.2017.12.2
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.subject.en-US.fl_str_mv engraving
book decoration
anarchism
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Campana de Palo Press
Argentina.
dc.subject.es-ES.fl_str_mv grabado
decoración del libro
anarquismo
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Editorial de la Campana
Argentina.
dc.title.none.fl_str_mv Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927)
Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927)
dc.type.es-ES.fl_str_mv vol10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_3a5d58e70d558d5056b25ef1cfafda36
identifier_str_mv 10.18861/ic.2017.12.2.2701
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3476
publishDate 2018
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Inmediaciones de la Comunicación
spelling Villanueva, Aldana2018-02-08Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) represented one of the fundamental actors for art criticism within the framework of the avant-garde renovating trends of the 1920s. However, enrolled in the ranks of anarchism since his youth, he forged from his critical work a defense of those artistic expressions considered “minor”, especially the engraving, aspect that had been central to the libertarian aesthetic in its mission to break with the barrier between art and people. At a time when the anarchist movement reorganized its newspapers and its doctrinaire work and art seemed no longer to be at the order of the day from a practical point of view, Atalaya set out to promote a revaluation of art’s revolutionary aspect in the Suplemento Semanal of La Protesta (1922-1926). Book decoration and its illustration through engravings acquired a significant dimension in its critical reflection. These values placed in the world of books had its effective concretion when in 1926 he founded the Editorial de la Campana de Palo. The aim of this paper is to approach, in the first place, the theoretical-critical reflection of Atalaya regarding the book decoration and, secondly, to analyze the role of the Editorial de la Campana within the framework of the leftist culture of 1920.Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta) representó uno de los actores fundamentales para la crítica de arte argentina en el marco de las corrientes renovadoras de vanguardia de la década del 20. Sin embargo, enrolado en las filas del anarquismo desde su juventud, efectuó desde su labor crítica una defensa de aquellas expresiones artísticas consideradas “menores”, en especial el grabado, aspecto que había resultado central para la estética libertaria en su misión de romper con la barrera entre arte y pueblo. En el momento que el movimiento anarquista reencauzaba sus periódicos y su labor doctrinaria y el arte parecía ya no estar a la orden del día desde un punto de vista práctico, Atalaya se propuso promover una revalorización del carácter revolucionario del arte en el seno del Suplemento Semanal de La Protesta (1922-1926). La decoración del libro y su ilustración por medio de grabados cobraron una dimensión significativa en su reflexión crítica. Estos valores puestos en el mundo del libro tuvieron su concreción efectiva cuando en 1926 fundó la Editorial de la Campana de Palo. Este trabajo se propone entonces abordar, en primer lugar, la reflexión teórico-crítica de Atalaya en torno a la decoración del libro y, en segundo lugar, analizar la empresa encausada por la Editorial de la Campana en el marco de la cultura de izquierdas de 1920.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/270110.18861/ic.2017.12.2.2701http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701/2810info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 Inmediaciones de la ComunicaciónInMediaciones de la Comunicación; Vol. 12 Núm. 2 (2017): InMediaciones de la Comunicación; 149-1711688-86261510-509110.18861/ic.2017.12.2reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTengravingbook decorationanarchismAtalaya (Alfredo Chiabra Acosta)Campana de Palo PressArgentina.grabadodecoración del libroanarquismoAtalaya (Alfredo Chiabra Acosta)Editorial de la CampanaArgentina.Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)Imagen impresa y acción social. La decoración del libro al interior del proyecto cultural de Atalaya (1922-1927)Imagem impressa e ação social. A ilustração do livro no interior do projeto cultural de Atalaya (1922-1927)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionvol10info:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/34762020-07-15 12:40:07.806oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3476https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272020-07-15T12:40:07RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
Villanueva, Aldana
engraving
book decoration
anarchism
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Campana de Palo Press
Argentina.
grabado
decoración del libro
anarquismo
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Editorial de la Campana
Argentina.
status_str publishedVersion
title Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
title_full Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
title_fullStr Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
title_full_unstemmed Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
title_short Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
title_sort Printed image and social action. The decoration of the book from the interior of Atalaya’s cultural project (1922-1927)
topic engraving
book decoration
anarchism
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Campana de Palo Press
Argentina.
grabado
decoración del libro
anarquismo
Atalaya (Alfredo Chiabra Acosta)
Editorial de la Campana
Argentina.
url https://revistas.ort.edu.uy/inmediaciones-de-la-comunicacion/article/view/2701
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3476