Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century

Tradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XX

Frontini, Pablo
Detalles Bibliográficos
2018
Modern Architecture
Uruguay
20th Century
Modernity
Universalism
Formal Autonomy
Project Theory
Arquitectura Moderna
Uruguay
Siglo XX
Modernidad
Universalismo
Autonomía Formal
Teoría del proyecto
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887
Acceso abierto
Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura
_version_ 1807261349142593536
author Frontini, Pablo
author_facet Frontini, Pablo
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Frontini, Pablo
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-21
dc.description.en-US.fl_txt_mv Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the country
dc.description.es-ES.fl_txt_mv América Latina es la región en la cual, por primera vez en la historia de la arquitectura occidental, un sistema normativo de ordenación del medio físico —de máxima trascendencia como el moderno— tiene una segunda oportunidad de desarrollo, una vez agotado su recorrido dentro de su lugar de origen.Esta constatación nos conduce a intentar comprender el proceso de síntesis transcultural que se produce mediante la adaptación de ciertas bases filosóficas, organizativas y estéticas a una realidad sustancialmente diferente a la que existía en donde fueron concebidos.Dentro de algunas circunstancias más generales, que se intentan fundamentar de forma sucinta en el texto, se pueden observar ciertas constantes que van pautando el desarrollo de la práctica del proyecto y la producción de arquitectura moderna en el Uruguay de la segunda mitad del siglo XX. Evitando la pretensión de hacer un inventario cerrado o definitivo, parece pertinente intentar definir y sistematizar algunos principios que se reiteran, aunque en sus más diversas expresiones, tanto en la práctica arquitectónica como en los discursos de quienes han definido el perfil de los mejores ámbitos urbanos del país
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860
10.18861/ania.2018.8.1.2860
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/2868
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/html
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1513
2301-1505
10.18861/ania.2018.8.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; v. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24
dc.subject.en-US.fl_str_mv Modern Architecture
Uruguay
20th Century
Modernity
Universalism
Formal Autonomy
Project Theory
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Arquitectura Moderna
Uruguay
Siglo XX
Modernidad
Universalismo
Autonomía Formal
Teoría del proyecto
dc.title.none.fl_str_mv Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
Tradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XX
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the country
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_321743e81d4ec9feb3eb608acd0a5f90
identifier_str_mv 10.18861/ania.2018.8.1.2860
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3887
publishDate 2018
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura
spelling Frontini, Pablo2018-12-21Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the countryAmérica Latina es la región en la cual, por primera vez en la historia de la arquitectura occidental, un sistema normativo de ordenación del medio físico —de máxima trascendencia como el moderno— tiene una segunda oportunidad de desarrollo, una vez agotado su recorrido dentro de su lugar de origen.Esta constatación nos conduce a intentar comprender el proceso de síntesis transcultural que se produce mediante la adaptación de ciertas bases filosóficas, organizativas y estéticas a una realidad sustancialmente diferente a la que existía en donde fueron concebidos.Dentro de algunas circunstancias más generales, que se intentan fundamentar de forma sucinta en el texto, se pueden observar ciertas constantes que van pautando el desarrollo de la práctica del proyecto y la producción de arquitectura moderna en el Uruguay de la segunda mitad del siglo XX. Evitando la pretensión de hacer un inventario cerrado o definitivo, parece pertinente intentar definir y sistematizar algunos principios que se reiteran, aunque en sus más diversas expresiones, tanto en la práctica arquitectónica como en los discursos de quienes han definido el perfil de los mejores ámbitos urbanos del paísapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/286010.18861/ania.2018.8.1.2860http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/2868https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/htmlinfo:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24Anales de Investigación en Arquitectura; v. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 242301-15132301-150510.18861/ania.2018.8.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTModern ArchitectureUruguay20th CenturyModernityUniversalismFormal AutonomyProject TheoryArquitectura ModernaUruguaySiglo XXModernidadUniversalismoAutonomía FormalTeoría del proyectoModern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th centuryTradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XXinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/38872022-04-06 20:56:53.108oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3887https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-04-06T20:56:53RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
Frontini, Pablo
Modern Architecture
Uruguay
20th Century
Modernity
Universalism
Formal Autonomy
Project Theory
Arquitectura Moderna
Uruguay
Siglo XX
Modernidad
Universalismo
Autonomía Formal
Teoría del proyecto
status_str publishedVersion
title Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
title_full Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
title_fullStr Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
title_full_unstemmed Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
title_short Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
title_sort Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
topic Modern Architecture
Uruguay
20th Century
Modernity
Universalism
Formal Autonomy
Project Theory
Arquitectura Moderna
Uruguay
Siglo XX
Modernidad
Universalismo
Autonomía Formal
Teoría del proyecto
url https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887