Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century
Tradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XX
2018 | |
Modern Architecture Uruguay 20th Century Modernity Universalism Formal Autonomy Project Theory Arquitectura Moderna Uruguay Siglo XX Modernidad Universalismo Autonomía Formal Teoría del proyecto |
|
Español | |
Universidad ORT Uruguay | |
RAD | |
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860
http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887 |
|
Acceso abierto | |
Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura |
_version_ | 1807261349142593536 |
---|---|
author | Frontini, Pablo |
author_facet | Frontini, Pablo |
author_role | author |
collection | RAD |
dc.creator.none.fl_str_mv | Frontini, Pablo |
dc.date.none.fl_str_mv | 2018-12-21 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the country |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | América Latina es la región en la cual, por primera vez en la historia de la arquitectura occidental, un sistema normativo de ordenación del medio físico —de máxima trascendencia como el moderno— tiene una segunda oportunidad de desarrollo, una vez agotado su recorrido dentro de su lugar de origen.Esta constatación nos conduce a intentar comprender el proceso de síntesis transcultural que se produce mediante la adaptación de ciertas bases filosóficas, organizativas y estéticas a una realidad sustancialmente diferente a la que existía en donde fueron concebidos.Dentro de algunas circunstancias más generales, que se intentan fundamentar de forma sucinta en el texto, se pueden observar ciertas constantes que van pautando el desarrollo de la práctica del proyecto y la producción de arquitectura moderna en el Uruguay de la segunda mitad del siglo XX. Evitando la pretensión de hacer un inventario cerrado o definitivo, parece pertinente intentar definir y sistematizar algunos principios que se reiteran, aunque en sus más diversas expresiones, tanto en la práctica arquitectónica como en los discursos de quienes han definido el perfil de los mejores ámbitos urbanos del país |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf text/html |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860 10.18861/ania.2018.8.1.2860 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad ORT Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/2868 https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/html |
dc.rights.license.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24 |
dc.source.none.fl_str_mv | 2301-1513 2301-1505 10.18861/ania.2018.8.1 reponame:RAD instname:Universidad ORT Uruguay instacron:Universidad ORT |
dc.source.pt-BR.fl_str_mv | Anales de Investigación en Arquitectura; v. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Modern Architecture Uruguay 20th Century Modernity Universalism Formal Autonomy Project Theory |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | Arquitectura Moderna Uruguay Siglo XX Modernidad Universalismo Autonomía Formal Teoría del proyecto |
dc.title.none.fl_str_mv | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century Tradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XX |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículo evaluado por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the country |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | RAD_321743e81d4ec9feb3eb608acd0a5f90 |
identifier_str_mv | 10.18861/ania.2018.8.1.2860 |
instacron_str | Universidad ORT |
institution | Universidad ORT |
instname_str | Universidad ORT Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | RAD |
network_name_str | RAD |
oai_identifier_str | oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3887 |
publishDate | 2018 |
reponame_str | RAD |
repository.mail.fl_str_mv | rodriguez_v@ort.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | RAD - Universidad ORT Uruguay |
repository_id_str | 3927 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2018 Anales de Investigación en Arquitectura |
spelling | Frontini, Pablo2018-12-21Latin America is the region in which, for the first time in the history of Western architecture, a normative system for the organization of the physical environment —of maximum transcendence such as the modern one— has had a second development opportunity, once its trajectory was ended in its place of origin.This observation leads us to try to understand the process of transcultural synthesis that occurs through the adaptation of certain philosophical, organizational and aesthetic bases to a reality substantially different from the one in which they were conceived.Within some general circumstances that are summarized in this text, certain constants can be observed. These principles guided the production of modern architecture in Uruguay during the second half of the 20th century. Avoiding the pretension of making a closed or definitive clasification, it seems pertinent to try to define and systematize those values that can be found as constant —although in their most diverse expressions—, both in architectural practice and in theoretical explanations of those who have defined the profile of the best urban areas of the countryAmérica Latina es la región en la cual, por primera vez en la historia de la arquitectura occidental, un sistema normativo de ordenación del medio físico —de máxima trascendencia como el moderno— tiene una segunda oportunidad de desarrollo, una vez agotado su recorrido dentro de su lugar de origen.Esta constatación nos conduce a intentar comprender el proceso de síntesis transcultural que se produce mediante la adaptación de ciertas bases filosóficas, organizativas y estéticas a una realidad sustancialmente diferente a la que existía en donde fueron concebidos.Dentro de algunas circunstancias más generales, que se intentan fundamentar de forma sucinta en el texto, se pueden observar ciertas constantes que van pautando el desarrollo de la práctica del proyecto y la producción de arquitectura moderna en el Uruguay de la segunda mitad del siglo XX. Evitando la pretensión de hacer un inventario cerrado o definitivo, parece pertinente intentar definir y sistematizar algunos principios que se reiteran, aunque en sus más diversas expresiones, tanto en la práctica arquitectónica como en los discursos de quienes han definido el perfil de los mejores ámbitos urbanos del paísapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/286010.18861/ania.2018.8.1.2860http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/2868https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860/htmlinfo:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2018 Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 24Anales de Investigación en Arquitectura; v. 8 (2018): Anales de Investigación en Arquitectura; 7 - 242301-15132301-150510.18861/ania.2018.8.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTModern ArchitectureUruguay20th CenturyModernityUniversalismFormal AutonomyProject TheoryArquitectura ModernaUruguaySiglo XXModernidadUniversalismoAutonomía FormalTeoría del proyectoModern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th centuryTradición moderna e identidad. La arquitectura uruguaya en la segunda mitad del siglo XXinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/38872022-04-06 20:56:53.108oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/3887https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-04-06T20:56:53RAD - Universidad ORT Uruguayfalse |
spellingShingle | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century Frontini, Pablo Modern Architecture Uruguay 20th Century Modernity Universalism Formal Autonomy Project Theory Arquitectura Moderna Uruguay Siglo XX Modernidad Universalismo Autonomía Formal Teoría del proyecto |
status_str | publishedVersion |
title | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
title_full | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
title_fullStr | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
title_full_unstemmed | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
title_short | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
title_sort | Modern tradition and identity. Architecture in Uruguay during the second half of the 20th century |
topic | Modern Architecture Uruguay 20th Century Modernity Universalism Formal Autonomy Project Theory Arquitectura Moderna Uruguay Siglo XX Modernidad Universalismo Autonomía Formal Teoría del proyecto |
url | https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2860 http://hdl.handle.net/20.500.11968/3887 |