From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)

De barrios tradicionales a nuevos productos turísticos: Dinámicas urbanas recientes en Palermo Viejo (Buenos Aires) y Usaquén (Bogotá)

Rodríguez, Luciana - Vecslir, Lorena - Rubio Vaca, José Fernando - Molina Restrepo, Juan Jacobo
Detalles Bibliográficos
2020
New Tourism Products
Consumer Spaces
Urban Renewal
Spatial Homogenization
Nuevos Productos Turísticos
Espacios de Consumo
Renovación Urbana
Homogeneización Espacial
Español
Universidad ORT Uruguay
RAD
https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2971
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4248
Acceso abierto
Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
_version_ 1807261348576362496
author Rodríguez, Luciana
author2 Vecslir, Lorena
Rubio Vaca, José Fernando
Molina Restrepo, Juan Jacobo
author2_role author
author
author
author_facet Rodríguez, Luciana
Vecslir, Lorena
Rubio Vaca, José Fernando
Molina Restrepo, Juan Jacobo
author_role author
collection RAD
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez, Luciana
Vecslir, Lorena
Rubio Vaca, José Fernando
Molina Restrepo, Juan Jacobo
dc.date.none.fl_str_mv 2020-06-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv Following logics of privatization and specialization, the new consumption habits of certain socioeconomic groups are collaborating in the creation of themed commercial and service poles, with an aesthetic and sophistication increasingly distant to the neighborhoods that contain them, aimed at a different audience from that of its original residents. More and more frequently, these dynamics are institutionalized to diversify the tourist offer of cities. In this sense, the paper proposes to analyze how the “neighborhood” aesthetics of the traditional sectors of Palermo Viejo in Buenos Aires and Usaquén in Bogotá are capitalized to incorporate them as new tourist products in their cities, their typological specificities and globalizing tendencies, the emergence of temporary accommodation offer (Airbnb) and the role of the public sector in its dissemination.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Siguiendo lógicas de privatización y especialización, los nuevos hábitos de consumo de determinados grupos socioeconómicos están colaborando en la creación de polos comerciales y de servicio tematizados, con una estética y sofisticación cada vez más ajena a los barrios que los contienen, y orientados a un público diferente al de sus residentes originales. De forma cada vez más frecuente, esas dinámicas son institucionalizadas para diversificar la oferta turística de las ciudades. En este sentido, la ponencia propone analizar cómo se capitaliza la estética “barrial” de los tradicionales sectores de Palermo Viejo en Buenos Aires y Usaquén en Bogotá para incorporarlos como nuevos productos turísticos de esas ciudades, sus especificidades tipológicas y tendencias globalizantes, el surgimiento de oferta de alojamiento temporal (Airbnb) y el rol del sector público en su difusión.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2971
10.18861/ania.2020.10.1.2971
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/20.500.11968/4248
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad ORT Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2971/3070
dc.rights.license.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 87
dc.source.es-ES.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 87
dc.source.none.fl_str_mv 2301-1513
2301-1505
10.18861/ania.2020.10.1
reponame:RAD
instname:Universidad ORT Uruguay
instacron:Universidad ORT
dc.source.pt-BR.fl_str_mv Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 87
dc.subject.en-US.fl_str_mv New Tourism Products
Consumer Spaces
Urban Renewal
Spatial Homogenization
dc.subject.es-ES.fl_str_mv Nuevos Productos Turísticos
Espacios de Consumo
Renovación Urbana
Homogeneización Espacial
dc.title.none.fl_str_mv From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
De barrios tradicionales a nuevos productos turísticos: Dinámicas urbanas recientes en Palermo Viejo (Buenos Aires) y Usaquén (Bogotá)
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Following logics of privatization and specialization, the new consumption habits of certain socioeconomic groups are collaborating in the creation of themed commercial and service poles, with an aesthetic and sophistication increasingly distant to the neighborhoods that contain them, aimed at a different audience from that of its original residents. More and more frequently, these dynamics are institutionalized to diversify the tourist offer of cities. In this sense, the paper proposes to analyze how the “neighborhood” aesthetics of the traditional sectors of Palermo Viejo in Buenos Aires and Usaquén in Bogotá are capitalized to incorporate them as new tourist products in their cities, their typological specificities and globalizing tendencies, the emergence of temporary accommodation offer (Airbnb) and the role of the public sector in its dissemination.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id RAD_0b9f2a497a2a1837dcea612157a9ee24
identifier_str_mv 10.18861/ania.2020.10.1.2971
instacron_str Universidad ORT
institution Universidad ORT
instname_str Universidad ORT Uruguay
language spa
network_acronym_str RAD
network_name_str RAD
oai_identifier_str oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4248
publishDate 2020
reponame_str RAD
repository.mail.fl_str_mv rodriguez_v@ort.edu.uy
repository.name.fl_str_mv RAD - Universidad ORT Uruguay
repository_id_str 3927
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Anales de Investigación en Arquitectura
spelling Rodríguez, LucianaVecslir, LorenaRubio Vaca, José FernandoMolina Restrepo, Juan Jacobo2020-06-17Following logics of privatization and specialization, the new consumption habits of certain socioeconomic groups are collaborating in the creation of themed commercial and service poles, with an aesthetic and sophistication increasingly distant to the neighborhoods that contain them, aimed at a different audience from that of its original residents. More and more frequently, these dynamics are institutionalized to diversify the tourist offer of cities. In this sense, the paper proposes to analyze how the “neighborhood” aesthetics of the traditional sectors of Palermo Viejo in Buenos Aires and Usaquén in Bogotá are capitalized to incorporate them as new tourist products in their cities, their typological specificities and globalizing tendencies, the emergence of temporary accommodation offer (Airbnb) and the role of the public sector in its dissemination.Siguiendo lógicas de privatización y especialización, los nuevos hábitos de consumo de determinados grupos socioeconómicos están colaborando en la creación de polos comerciales y de servicio tematizados, con una estética y sofisticación cada vez más ajena a los barrios que los contienen, y orientados a un público diferente al de sus residentes originales. De forma cada vez más frecuente, esas dinámicas son institucionalizadas para diversificar la oferta turística de las ciudades. En este sentido, la ponencia propone analizar cómo se capitaliza la estética “barrial” de los tradicionales sectores de Palermo Viejo en Buenos Aires y Usaquén en Bogotá para incorporarlos como nuevos productos turísticos de esas ciudades, sus especificidades tipológicas y tendencias globalizantes, el surgimiento de oferta de alojamiento temporal (Airbnb) y el rol del sector público en su difusión.application/pdfhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/297110.18861/ania.2020.10.1.2971http://hdl.handle.net/20.500.11968/4248spaUniversidad ORT Uruguayhttps://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2971/3070info:eu-repo/semantics/openAccessDerechos de autor 2020 Anales de Investigación en ArquitecturaAnales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 No. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 87Anales de Investigación en Arquitectura; Vol. 10 Núm. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 87Anales de Investigación en Arquitectura; v. 10 n. 1 (2020): Anales de Investigación en Arquitectura; 65 - 872301-15132301-150510.18861/ania.2020.10.1reponame:RADinstname:Universidad ORT Uruguayinstacron:Universidad ORTNew Tourism ProductsConsumer SpacesUrban RenewalSpatial HomogenizationNuevos Productos TurísticosEspacios de ConsumoRenovación UrbanaHomogeneización EspacialFrom traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)De barrios tradicionales a nuevos productos turísticos: Dinámicas urbanas recientes en Palermo Viejo (Buenos Aires) y Usaquén (Bogotá)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion20.500.11968/42482022-04-06 20:56:55.179oai:rad.ort.edu.uy:20.500.11968/4248https://rad.ort.edu.uyUniversidadhttps://www.ort.edu.uy/https://rad.ort.edu.uy/server/oai/requestrodriguez_v@ort.edu.uyUruguayopendoar:39272022-04-06T20:56:55RAD - Universidad ORT Uruguayfalse
spellingShingle From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
Rodríguez, Luciana
New Tourism Products
Consumer Spaces
Urban Renewal
Spatial Homogenization
Nuevos Productos Turísticos
Espacios de Consumo
Renovación Urbana
Homogeneización Espacial
status_str publishedVersion
title From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
title_full From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
title_fullStr From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
title_full_unstemmed From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
title_short From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
title_sort From traditional neighborhoods to new tourist products: Recent urban dynamics in Palermo Viejo (Buenos Aires) and Usaquén (Bogotá)
topic New Tourism Products
Consumer Spaces
Urban Renewal
Spatial Homogenization
Nuevos Productos Turísticos
Espacios de Consumo
Renovación Urbana
Homogeneización Espacial
url https://revistas.ort.edu.uy/anales-de-investigacion-en-arquitectura/article/view/2971
http://hdl.handle.net/20.500.11968/4248