Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969)
Un teatro y un cine para el gran público. Accesibilidad y síntesis estilística en la versión fílmica de La fiaca (Fernando Ayala, 1969)
2017 | |
Argentinean cinema adaptation economic factors accessibility sixties cine argentino transposición factores económicos accesibilidad años sesenta |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1324
https://hdl.handle.net/10895/3476 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178699132108800 |
---|---|
author | Sala, Jorge |
author_facet | Sala, Jorge |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Sala, Jorge |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:31Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2017-06-22 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The article aims to analyze the film directed by Fernando Ayala based on the play La fiaca by Ricardo Talesnik. It seeks to build a double bind: Firs, studying the coincidences between the creative projects of the director and the playwright and the importance of the economic factors that influenced some of the aesthetic choices. Second, based on a methodology of comparative analysis on staging strategies, both theatrical and cinematographic, the work goals to trace the unique features that this film establishes in relation to the play and other productions of the sixties. As an articulating axis between both aspects, an inquiry is made around the role fulfilled by the notion of accessibility as a fundamental mechanism that made possible an amplification of the massive repercussion of the proposal, based fundamentally on the recovery of the protagonist Norman Briski |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El artículo se propone analizar la traslación fílmica, dirigida por Fernando Ayala, de la obra teatral La fiaca, escrita por Ricardo Talesnik. Se busca construir un recorrido doble: por un lado, el estudio de las coincidencias entre los proyectos creativos del director y el dramaturgo, y la importancia de los factores económicos que incidieron en algunas de las elecciones estéticas. Por otro lado —y a partir de una metodología de análisis comparado sobre las estrategias de puesta en escena teatrales y cinematográficas— el trabajo pretende trazar los rasgos singulares que el filme establece con relación a la obra original y con otras producciones de la década del sesenta. Como eje articulador entre ambos aspectos se indaga el rol que cumplió la noción de accesibilidad como mecanismo que permitió ampliar la repercusión masiva de la película. Este mayor alcance se basó fundamentalmente en la recuperación del actor protagónico de la pieza original: Norman Briski. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1324 10.22235/d.v0i26.1324 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3476 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1324/1521 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 26 (2017): Dixit; 44-61 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 44-61 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d.v0i26 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 44-61 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Argentinean cinema adaptation economic factors accessibility sixties |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | cine argentino transposición factores económicos accesibilidad años sesenta |
dc.title.none.fl_str_mv | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) Un teatro y un cine para el gran público. Accesibilidad y síntesis estilística en la versión fílmica de La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The article aims to analyze the film directed by Fernando Ayala based on the play La fiaca by Ricardo Talesnik. It seeks to build a double bind: Firs, studying the coincidences between the creative projects of the director and the playwright and the importance of the economic factors that influenced some of the aesthetic choices. Second, based on a methodology of comparative analysis on staging strategies, both theatrical and cinematographic, the work goals to trace the unique features that this film establishes in relation to the play and other productions of the sixties. As an articulating axis between both aspects, an inquiry is made around the role fulfilled by the notion of accessibility as a fundamental mechanism that made possible an amplification of the massive repercussion of the proposal, based fundamentally on the recovery of the protagonist Norman Briski |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_fe56eb0a70d8fbdec7a82a2826e110cf |
identifier_str_mv | 10.22235/d.v0i26.1324 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3476 |
publishDate | 2017 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
spelling | Sala, Jorge2017-06-222023-09-12T19:14:31Z2023-09-12T19:14:31Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/132410.22235/d.v0i26.1324https://hdl.handle.net/10895/3476The article aims to analyze the film directed by Fernando Ayala based on the play La fiaca by Ricardo Talesnik. It seeks to build a double bind: Firs, studying the coincidences between the creative projects of the director and the playwright and the importance of the economic factors that influenced some of the aesthetic choices. Second, based on a methodology of comparative analysis on staging strategies, both theatrical and cinematographic, the work goals to trace the unique features that this film establishes in relation to the play and other productions of the sixties. As an articulating axis between both aspects, an inquiry is made around the role fulfilled by the notion of accessibility as a fundamental mechanism that made possible an amplification of the massive repercussion of the proposal, based fundamentally on the recovery of the protagonist Norman Briski El artículo se propone analizar la traslación fílmica, dirigida por Fernando Ayala, de la obra teatral La fiaca, escrita por Ricardo Talesnik. Se busca construir un recorrido doble: por un lado, el estudio de las coincidencias entre los proyectos creativos del director y el dramaturgo, y la importancia de los factores económicos que incidieron en algunas de las elecciones estéticas. Por otro lado —y a partir de una metodología de análisis comparado sobre las estrategias de puesta en escena teatrales y cinematográficas— el trabajo pretende trazar los rasgos singulares que el filme establece con relación a la obra original y con otras producciones de la década del sesenta. Como eje articulador entre ambos aspectos se indaga el rol que cumplió la noción de accesibilidad como mecanismo que permitió ampliar la repercusión masiva de la película. Este mayor alcance se basó fundamentalmente en la recuperación del actor protagónico de la pieza original: Norman Briski.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1324/1521Dixit; No. 26 (2017): Dixit; 44-61Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 44-61Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 44-610797-36911688-349710.22235/d.v0i26reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayArgentinean cinemaadaptationeconomic factorsaccessibilitysixtiescine argentinotransposiciónfactores económicosaccesibilidadaños sesentaTheater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969)Un teatro y un cine para el gran público. Accesibilidad y síntesis estilística en la versión fílmica de La fiaca (Fernando Ayala, 1969)info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34762023-09-12 16:14:31.888oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3476Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:31LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) Sala, Jorge Argentinean cinema adaptation economic factors accessibility sixties cine argentino transposición factores económicos accesibilidad años sesenta |
status_str | publishedVersion |
title | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
title_full | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
title_fullStr | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
title_full_unstemmed | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
title_short | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
title_sort | Theater and Cinema for the general public. Accessibility and stylistic synthesis in the film version of La fiaca (Fernando Ayala, 1969) |
topic | Argentinean cinema adaptation economic factors accessibility sixties cine argentino transposición factores económicos accesibilidad años sesenta |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1324 https://hdl.handle.net/10895/3476 |