PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS

PERFECCIONISMO Y ESQUEMAS DESADAPTATIVOS TEMPRANOS: UN ESTUDIO CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS

Caputto, Ileana - Cordero, Soledad - Keegan, Eduardo - Arana, Fernán
Detalles Bibliográficos
2015
perfeccionismo
esquemas desadaptativos tempranos
estudiantes universitarios
perfectionism
early maladaptive schemes
university students
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/612
https://hdl.handle.net/10895/2921
Acceso abierto
_version_ 1815178692849041408
author Caputto, Ileana
author2 Cordero, Soledad
Keegan, Eduardo
Arana, Fernán
author2_role author
author
author
author_facet Caputto, Ileana
Cordero, Soledad
Keegan, Eduardo
Arana, Fernán
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Caputto, Ileana
Cordero, Soledad
Keegan, Eduardo
Arana, Fernán
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-08-31T18:52:56Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv The aim of this study was to evaluate the association between perfectionism (in its adaptive and maladaptive dimensions) and early maladaptive schemas (EMS) described by Young (1999), in a young adult university population (N = 307). Furthermore, the predictive role of the EMS and schema domains on the dimensions of perfectionism was examined. The Almost Perfect Scale-Revised (APS-R, Slaney et al 2001; adapted by Arana, Keegan & Rutsztein, 2009) and the Schema Questionnaire-Short Form (SF-SQ, Young & Brown, 1994) were used. Results of the correlation analysis showed that the scale Discrepancy from the APS-R (representative of the dysfunctional aspect of perfectionism) was significantly associated with all the EMS and schema domains proposed by Young. The subscales designed to evaluate the adaptive perfectionism, also had significant associations with dysfunctional beliefs, although to a much lesser extent, and in some cases being the relationship inverse. The multiple regression analysis showed that several domains of schemas and EMS were significant predictors of maladaptive perfectionism, while for the adaptive perfectionism the only schema domain that remained a significant predictor was Overvigilance and Inhibition and the EMS Unrelenting Standards.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El objetivo del presente estudio fue evaluar la asociación entre el perfeccionismo, en sus dimensiones adaptativas y desadaptativas, y los esquemas desadaptativos tempranos (EDT) propuestos por Young (1999), en una población de adultos jóvenes universitarios estudiantes de Psicología (N=307). Además se examinó el rol predictivo de los EDT y dominios de esquemas sobre las dimensiones del perfeccionismo. Los instrumentos utilizados fueron: la Almost Perfect Scale-Revised (APS-R, Slaney et al., 2001; adaptado por Arana, Keegan, & Rutsztein, 2009) y el Schema Questionnaire-Short Form (SQ-SF, Young & Brown, 1994). Los resultados de las correlaciones mostraron que la escala Discrepancia del APS-R (representativa del aspecto disfuncional del perfeccionismo) se asocia significativamente con todos los EDT y todos los dominios de esquemas propuestos por Young. Las subescalas diseñadas para evaluar el perfeccionismo adaptativo, también presentan asociaciones significativas con creencias disfuncionales, aunque en mucho menor grado, siendo incluso en algunos casos la relación inversa. Los análisis de regresión múltiple dan cuenta que varios dominios de esquemas y EDT son predictores significativos del perfeccionismo desadaptativo, mientras que para el perfeccionismo adaptativo el único dominio que se mantuvo como predictor significativo fue el de Sobrevigilancia e Inhibición y el esquema Estándares Inflexibles.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/612
10.22235/cp.v9i2.612
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/2921
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/612/614
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguay
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-257
dc.source.es-ES.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-257
dc.source.none.fl_str_mv 1688-4221
10.22235/cp.v9i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-257
dc.subject.en-US.fl_str_mv perfectionism
early maladaptive schemes
university students
dc.subject.es-ES.fl_str_mv perfeccionismo
esquemas desadaptativos tempranos
estudiantes universitarios
dc.title.none.fl_str_mv PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
PERFECCIONISMO Y ESQUEMAS DESADAPTATIVOS TEMPRANOS: UN ESTUDIO CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOS
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The aim of this study was to evaluate the association between perfectionism (in its adaptive and maladaptive dimensions) and early maladaptive schemas (EMS) described by Young (1999), in a young adult university population (N = 307). Furthermore, the predictive role of the EMS and schema domains on the dimensions of perfectionism was examined. The Almost Perfect Scale-Revised (APS-R, Slaney et al 2001; adapted by Arana, Keegan & Rutsztein, 2009) and the Schema Questionnaire-Short Form (SF-SQ, Young & Brown, 1994) were used. Results of the correlation analysis showed that the scale Discrepancy from the APS-R (representative of the dysfunctional aspect of perfectionism) was significantly associated with all the EMS and schema domains proposed by Young. The subscales designed to evaluate the adaptive perfectionism, also had significant associations with dysfunctional beliefs, although to a much lesser extent, and in some cases being the relationship inverse. The multiple regression analysis showed that several domains of schemas and EMS were significant predictors of maladaptive perfectionism, while for the adaptive perfectionism the only schema domain that remained a significant predictor was Overvigilance and Inhibition and the EMS Unrelenting Standards.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_fcf4cf827df6e4a5150800aa672abd6f
identifier_str_mv 10.22235/cp.v9i2.612
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2921
publishDate 2015
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguay
spelling Caputto, IleanaCordero, SoledadKeegan, EduardoArana, Fernán2015-11-302023-08-31T18:52:56Z2023-08-31T18:52:56Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/61210.22235/cp.v9i2.612https://hdl.handle.net/10895/2921The aim of this study was to evaluate the association between perfectionism (in its adaptive and maladaptive dimensions) and early maladaptive schemas (EMS) described by Young (1999), in a young adult university population (N = 307). Furthermore, the predictive role of the EMS and schema domains on the dimensions of perfectionism was examined. The Almost Perfect Scale-Revised (APS-R, Slaney et al 2001; adapted by Arana, Keegan & Rutsztein, 2009) and the Schema Questionnaire-Short Form (SF-SQ, Young & Brown, 1994) were used. Results of the correlation analysis showed that the scale Discrepancy from the APS-R (representative of the dysfunctional aspect of perfectionism) was significantly associated with all the EMS and schema domains proposed by Young. The subscales designed to evaluate the adaptive perfectionism, also had significant associations with dysfunctional beliefs, although to a much lesser extent, and in some cases being the relationship inverse. The multiple regression analysis showed that several domains of schemas and EMS were significant predictors of maladaptive perfectionism, while for the adaptive perfectionism the only schema domain that remained a significant predictor was Overvigilance and Inhibition and the EMS Unrelenting Standards.El objetivo del presente estudio fue evaluar la asociación entre el perfeccionismo, en sus dimensiones adaptativas y desadaptativas, y los esquemas desadaptativos tempranos (EDT) propuestos por Young (1999), en una población de adultos jóvenes universitarios estudiantes de Psicología (N=307). Además se examinó el rol predictivo de los EDT y dominios de esquemas sobre las dimensiones del perfeccionismo. Los instrumentos utilizados fueron: la Almost Perfect Scale-Revised (APS-R, Slaney et al., 2001; adaptado por Arana, Keegan, & Rutsztein, 2009) y el Schema Questionnaire-Short Form (SQ-SF, Young & Brown, 1994). Los resultados de las correlaciones mostraron que la escala Discrepancia del APS-R (representativa del aspecto disfuncional del perfeccionismo) se asocia significativamente con todos los EDT y todos los dominios de esquemas propuestos por Young. Las subescalas diseñadas para evaluar el perfeccionismo adaptativo, también presentan asociaciones significativas con creencias disfuncionales, aunque en mucho menor grado, siendo incluso en algunos casos la relación inversa. Los análisis de regresión múltiple dan cuenta que varios dominios de esquemas y EDT son predictores significativos del perfeccionismo desadaptativo, mientras que para el perfeccionismo adaptativo el único dominio que se mantuvo como predictor significativo fue el de Sobrevigilancia e Inhibición y el esquema Estándares Inflexibles.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/612/614Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-257Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-257Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 245-2571688-422110.22235/cp.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayperfeccionismoesquemas desadaptativos tempranosestudiantes universitariosperfectionismearly maladaptive schemesuniversity studentsPERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTSPERFECCIONISMO Y ESQUEMAS DESADAPTATIVOS TEMPRANOS: UN ESTUDIO CON ESTUDIANTES UNIVERSITARIOSinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29212023-08-31 15:52:56.21oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2921Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:56LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
Caputto, Ileana
perfeccionismo
esquemas desadaptativos tempranos
estudiantes universitarios
perfectionism
early maladaptive schemes
university students
status_str publishedVersion
title PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
title_full PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
title_fullStr PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
title_full_unstemmed PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
title_short PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
title_sort PERFECTIONISM AND EARLY MALADAPTIVE SCHEMAS: A STUDY IN UNIVERSITY STUDENTS
topic perfeccionismo
esquemas desadaptativos tempranos
estudiantes universitarios
perfectionism
early maladaptive schemes
university students
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/612
https://hdl.handle.net/10895/2921