(Dis)encounters between education and human development: a key discussion.
Disonancias entre la educación actual y el desarrollo humano: una discusión clave.
2015 | |
desarrollo humano educación chilena proyectos de vida segregación orientaciones educativas human development chilean education life projects segregation educational guidance |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/698
https://hdl.handle.net/10895/3876 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178713828950016 |
---|---|
author | Herrera Vásquez, Luis |
author2 | Gómez Urrutia, Verónica |
author2_role | author |
author_facet | Herrera Vásquez, Luis Gómez Urrutia, Verónica |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Herrera Vásquez, Luis Gómez Urrutia, Verónica |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:21Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:21Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2015-12-21 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article reviews the basics of the concept of human development and dissonances that owns the Chilean educational system with such guiding bases.It also discussesdeeply this concept to generate some purposeful key towards change. It is also relevant to analyze an educational system that is oriented towardsself-knowledge taking into account the respect for the human being as well as the opportunities for students to explore their talents and, eventually, decide on their own life projects. For all this, it is required not only administrative and financial reforms but also the achievement oftranscendental coherence between statements, educational practice and real human-scale context. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. El presente artículo revisa los fundamentos del concepto de desarrollo humano y las disonancias que posee el sistema educacional chileno con tales bases orientadoras. Asimismo profundiza en la discusión para generar algunas claves propositivas hacia el cambio. Se expone la relevancia de transitar hacia un sistema educativo que no sólo esté centrado en el saber sino que, desde el autoconocimiento y el respeto por el ser humano, logre generar las oportunidades para que los estudiantes exploren sus talentos y puedan, con el tiempo, decidir sobre sus propios proyectos de vida. Para ello, no sólo se requieren reformas desde lo administrativo y financiero sino también alcanzar coherencias trascendentales entre las declaraciones, la práctica educativa y el contexto real a escala humana. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/698 10.22235/pe.v8i2.698 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3876 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/698/688 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 297-313 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 297-313 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v8i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 297-313 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | human development chilean education life projects segregation educational guidance |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | desarrollo humano educación chilena proyectos de vida segregación orientaciones educativas |
dc.title.none.fl_str_mv | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. Disonancias entre la educación actual y el desarrollo humano: una discusión clave. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article reviews the basics of the concept of human development and dissonances that owns the Chilean educational system with such guiding bases.It also discussesdeeply this concept to generate some purposeful key towards change. It is also relevant to analyze an educational system that is oriented towardsself-knowledge taking into account the respect for the human being as well as the opportunities for students to explore their talents and, eventually, decide on their own life projects. For all this, it is required not only administrative and financial reforms but also the achievement oftranscendental coherence between statements, educational practice and real human-scale context. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_fbec8da36e5613ae53da41dd4ca6876c |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v8i2.698 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3876 |
publishDate | 2015 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2015 Páginas de Educación |
spelling | Herrera Vásquez, LuisGómez Urrutia, Verónica2015-12-212023-09-13T12:56:21Z2023-09-13T12:56:21Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/69810.22235/pe.v8i2.698https://hdl.handle.net/10895/3876Abstract. This article reviews the basics of the concept of human development and dissonances that owns the Chilean educational system with such guiding bases.It also discussesdeeply this concept to generate some purposeful key towards change. It is also relevant to analyze an educational system that is oriented towardsself-knowledge taking into account the respect for the human being as well as the opportunities for students to explore their talents and, eventually, decide on their own life projects. For all this, it is required not only administrative and financial reforms but also the achievement oftranscendental coherence between statements, educational practice and real human-scale context.Resumen. El presente artículo revisa los fundamentos del concepto de desarrollo humano y las disonancias que posee el sistema educacional chileno con tales bases orientadoras. Asimismo profundiza en la discusión para generar algunas claves propositivas hacia el cambio. Se expone la relevancia de transitar hacia un sistema educativo que no sólo esté centrado en el saber sino que, desde el autoconocimiento y el respeto por el ser humano, logre generar las oportunidades para que los estudiantes exploren sus talentos y puedan, con el tiempo, decidir sobre sus propios proyectos de vida. Para ello, no sólo se requieren reformas desde lo administrativo y financiero sino también alcanzar coherencias trascendentales entre las declaraciones, la práctica educativa y el contexto real a escala humana.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/698/688Derechos de autor 2015 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 8 No. 2 (2015): Páginas de Educación; 297-313Páginas de Educación; Vol. 8 Núm. 2 (2015): Páginas de Educación; 297-313Páginas de Educación ; Vol. 8 N.º 2 (2015): Páginas de Educación; 297-3131688-74681688-528710.22235/pe.v8i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesarrollo humanoeducación chilenaproyectos de vidasegregaciónorientaciones educativashuman developmentchilean educationlife projectssegregationeducational guidance(Dis)encounters between education and human development: a key discussion.Disonancias entre la educación actual y el desarrollo humano: una discusión clave.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38762023-09-13 09:56:21.109oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3876Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:21LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. Herrera Vásquez, Luis desarrollo humano educación chilena proyectos de vida segregación orientaciones educativas human development chilean education life projects segregation educational guidance |
status_str | publishedVersion |
title | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
title_full | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
title_fullStr | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
title_full_unstemmed | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
title_short | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
title_sort | (Dis)encounters between education and human development: a key discussion. |
topic | desarrollo humano educación chilena proyectos de vida segregación orientaciones educativas human development chilean education life projects segregation educational guidance |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/698 https://hdl.handle.net/10895/3876 |