What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?

¿Qué relación hay entre las disposiciones hacia las ciencias y el desarrollo de los países?

Fernández, Tabaré - Bonapelch, Soledad
Detalles Bibliográficos
2010
desarrollo humano
educación comparada
PISA
actitudes
human development
compared education
PISA
attitudes
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/656
https://hdl.handle.net/10895/3859
Acceso abierto
_version_ 1815178716524838912
author Fernández, Tabaré
author2 Bonapelch, Soledad
author2_role author
author_facet Fernández, Tabaré
Bonapelch, Soledad
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Fernández, Tabaré
Bonapelch, Soledad
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article’s objective is to suggest some possible interpretations in with regard to the relationship between the disposition towards science of 15-year-old students and the level of human development reached by the country. This concern is motivated by a theory that states that the development level of a country is related with its investment in science and technology and this latter with the existence of a critical mass of scientists and technologists who are the result of young people motivated to study scientific and technological careers. An alternative hypothesis is that primary and medium education create] more opportunities in the scientific and technological fields than the following structures (higher] education and more innovative parts of the economy) can incorporate. The adjustment between disposition towards science and jobs is mediated by the level of scientific competence required. We explore the reasonable causal chain with data provided by PISA 2006.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Este artículo tiene por objetivo sugerir interpretaciones respecto de la relación entre las disposiciones hacia las ciencias de los estudiantes de 15 años y el nivel de desarrollo humano alcanzado por el país. La preocupación está motivada por una teoría que sostiene que el nivel de desarrollo de un país está relacionado con la inversión en Ciencia y Tecnología, ésta con la existencia de una masa crítica de científicos, que son el producto de jóvenes motivados a seguir carreras científicas y tecnológicas. Una hipótesis alternativa sería que la educación primaria y media crean más oportunidades en las áreas científicas y tecnológicas de las que las estructuras subsiguientes (educación superior y segmentos innovadores de la economía) pueden incorporar. El ajuste entre disposiciones a las ciencias y puestos de trabajo está mediado por el nivel de competencia científica requerido. Exploramos la razonabilidad de esta cadena causal con datos provistos por PISA 2006.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/656
10.22235/pe.v3i1.656
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3859
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/656/657
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 7-28
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 7-28
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 7-28
dc.subject.en-US.fl_str_mv human development
compared education
PISA
attitudes
dc.subject.es-ES.fl_str_mv desarrollo humano
educación comparada
PISA
actitudes
dc.title.none.fl_str_mv What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
¿Qué relación hay entre las disposiciones hacia las ciencias y el desarrollo de los países?
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article’s objective is to suggest some possible interpretations in with regard to the relationship between the disposition towards science of 15-year-old students and the level of human development reached by the country. This concern is motivated by a theory that states that the development level of a country is related with its investment in science and technology and this latter with the existence of a critical mass of scientists and technologists who are the result of young people motivated to study scientific and technological careers. An alternative hypothesis is that primary and medium education create] more opportunities in the scientific and technological fields than the following structures (higher] education and more innovative parts of the economy) can incorporate. The adjustment between disposition towards science and jobs is mediated by the level of scientific competence required. We explore the reasonable causal chain with data provided by PISA 2006.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_f7dac16b17479d96363c8d5324935a60
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.656
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3859
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Fernández, TabaréBonapelch, Soledad2010-11-302023-09-13T12:56:02Z2023-09-13T12:56:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/65610.22235/pe.v3i1.656https://hdl.handle.net/10895/3859Abstract. This article’s objective is to suggest some possible interpretations in with regard to the relationship between the disposition towards science of 15-year-old students and the level of human development reached by the country. This concern is motivated by a theory that states that the development level of a country is related with its investment in science and technology and this latter with the existence of a critical mass of scientists and technologists who are the result of young people motivated to study scientific and technological careers. An alternative hypothesis is that primary and medium education create] more opportunities in the scientific and technological fields than the following structures (higher] education and more innovative parts of the economy) can incorporate. The adjustment between disposition towards science and jobs is mediated by the level of scientific competence required. We explore the reasonable causal chain with data provided by PISA 2006.Resumen. Este artículo tiene por objetivo sugerir interpretaciones respecto de la relación entre las disposiciones hacia las ciencias de los estudiantes de 15 años y el nivel de desarrollo humano alcanzado por el país. La preocupación está motivada por una teoría que sostiene que el nivel de desarrollo de un país está relacionado con la inversión en Ciencia y Tecnología, ésta con la existencia de una masa crítica de científicos, que son el producto de jóvenes motivados a seguir carreras científicas y tecnológicas. Una hipótesis alternativa sería que la educación primaria y media crean más oportunidades en las áreas científicas y tecnológicas de las que las estructuras subsiguientes (educación superior y segmentos innovadores de la economía) pueden incorporar. El ajuste entre disposiciones a las ciencias y puestos de trabajo está mediado por el nivel de competencia científica requerido. Exploramos la razonabilidad de esta cadena causal con datos provistos por PISA 2006.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/656/657Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 7-28Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 7-28Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 7-281688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesarrollo humanoeducación comparadaPISAactitudeshuman developmentcompared educationPISAattitudesWhat is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?¿Qué relación hay entre las disposiciones hacia las ciencias y el desarrollo de los países?info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38592023-09-13 09:56:02.514oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3859Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
Fernández, Tabaré
desarrollo humano
educación comparada
PISA
actitudes
human development
compared education
PISA
attitudes
status_str publishedVersion
title What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
title_full What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
title_fullStr What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
title_full_unstemmed What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
title_short What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
title_sort What is the relationship the dispositions towards science and the development of countries?
topic desarrollo humano
educación comparada
PISA
actitudes
human development
compared education
PISA
attitudes
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/656
https://hdl.handle.net/10895/3859