Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl

Archivos, repertorios y usos del cine doméstico huérfano: la experiencia del Proyecto filmoteca.cl

Arquivos, repertórios e usos do cinema doméstico órfão: a experiência do Proyecto filmoteca.cl

Olivares Jansana, Diego
Detalles Bibliográficos
2022
heritage
archive
document
Chilean cinema
home movie
patrimonio
archivo
documento
cine chileno
cine doméstico
patrimônio
arquivo
documento
cinema chileno
cinema doméstico
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039
Acceso abierto
_version_ 1815178704115990528
author Olivares Jansana, Diego
author_facet Olivares Jansana, Diego
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Olivares Jansana, Diego
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-01
dc.description.en-US.fl_txt_mv Amid the irruption of new paradigms to approach the past, thousands of orphan home movies claim their place in institutional conservation programs around the world. These documents, until recently considered minor, pose pressing methodological challenges to the work of film archives. This text explores the material and conceptual characteristics of these films to describe the transition between their original private space and their new custody. In the proposed discussion, the experience of the Proyecto filmoteca.cl is observed to analyze the orphan metaphor of these rescued family images, together with the potentialities, risks and ethical scope of their contemporary use. It is also verified that the growing interest in these films without a program is widening the panorama of Chilean national cinema, expanding its range beyond the aesthetic-narrative canon that marked, without counterweight, the making and archiving during the 20th century.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv En medio de la irrupción de nuevos paradigmas para aproximarse al pasado, miles de películas domésticas huérfanas reclaman su lugar en los programas de conservación institucional en todo el mundo. Estos documentos, hasta hace poco considerados menores, imponen acuciantes desafíos metodológicos al trabajo de los archivos fílmicos. Este texto indaga en las características materiales y conceptuales de estas películas para describir el tránsito entre su espacio privado de origen y su nueva custodia. En la discusión propuesta, se observa la experiencia del Proyecto filmoteca.cl para analizar la metáfora de orfandad de estas imágenes familiares rescatadas, junto a las potencias, riesgos y alcances éticos de su uso contemporáneo. Se constata, además, que el creciente interés por estas películas sin programa está ensanchando el panorama del cine nacional chileno, ampliando su rango más allá del canon estético-narrativo que marcó, sin contrapeso, la realización y archivo durante el siglo XX.
dc.description.pt-PT.fl_txt_mv Em meio à emersão de novos paradigmas para abordar o passado, milhares de filmes domésticos órfãos reivindicam seu lugar em programas institucionais de conservação em todo o mundo. Esses documentos, até recentemente considerados menores, colocam desafios metodológicos prementes ao trabalho dos arquivos cinematográficos. Este texto explora as características materiais e conceituais desses filmes para descrever a transição entre seu espaço privado original e sua nova custódia. Na discussão proposta, observa-se a experiência do Proyecto filmoteca.cl para analisar a metáfora órfã dessas imagens familiares resgatadas, juntamente com as potencialidades, riscos e alcance ético de seu uso contemporâneo. Verifica-se também que o crescente interesse por esses filmes sem programação está ampliando o panorama do cinema nacional chileno, ampliando seu alcance para além do cânone estético-narrativo que marcou, sem contrapeso, o fazer e arquivar durante o século XX.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039
10.22235/d.v36i2.3039
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039/2704
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039/2821
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; Vol. 36 No. 2 (2022): Dixit; 40-55
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Vol. 36 Núm. 2 (2022): Dixit; 40-55
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v36i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; Vol. 36 N.º 2 (2022): Dixit; 40-55
dc.subject.en-US.fl_str_mv heritage
archive
document
Chilean cinema
home movie
dc.subject.es-ES.fl_str_mv patrimonio
archivo
documento
cine chileno
cine doméstico
dc.subject.pt-PT.fl_str_mv patrimônio
arquivo
documento
cinema chileno
cinema doméstico
dc.title.none.fl_str_mv Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
Archivos, repertorios y usos del cine doméstico huérfano: la experiencia del Proyecto filmoteca.cl
Arquivos, repertórios e usos do cinema doméstico órfão: a experiência do Proyecto filmoteca.cl
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Amid the irruption of new paradigms to approach the past, thousands of orphan home movies claim their place in institutional conservation programs around the world. These documents, until recently considered minor, pose pressing methodological challenges to the work of film archives. This text explores the material and conceptual characteristics of these films to describe the transition between their original private space and their new custody. In the proposed discussion, the experience of the Proyecto filmoteca.cl is observed to analyze the orphan metaphor of these rescued family images, together with the potentialities, risks and ethical scope of their contemporary use. It is also verified that the growing interest in these films without a program is widening the panorama of Chilean national cinema, expanding its range beyond the aesthetic-narrative canon that marked, without counterweight, the making and archiving during the 20th century.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_f4a71878f2effd989683315f653f19ad
identifier_str_mv 10.22235/d.v36i2.3039
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3591
publishDate 2022
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Olivares Jansana, Diego2022-12-01https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/303910.22235/d.v36i2.3039Amid the irruption of new paradigms to approach the past, thousands of orphan home movies claim their place in institutional conservation programs around the world. These documents, until recently considered minor, pose pressing methodological challenges to the work of film archives. This text explores the material and conceptual characteristics of these films to describe the transition between their original private space and their new custody. In the proposed discussion, the experience of the Proyecto filmoteca.cl is observed to analyze the orphan metaphor of these rescued family images, together with the potentialities, risks and ethical scope of their contemporary use. It is also verified that the growing interest in these films without a program is widening the panorama of Chilean national cinema, expanding its range beyond the aesthetic-narrative canon that marked, without counterweight, the making and archiving during the 20th century.En medio de la irrupción de nuevos paradigmas para aproximarse al pasado, miles de películas domésticas huérfanas reclaman su lugar en los programas de conservación institucional en todo el mundo. Estos documentos, hasta hace poco considerados menores, imponen acuciantes desafíos metodológicos al trabajo de los archivos fílmicos. Este texto indaga en las características materiales y conceptuales de estas películas para describir el tránsito entre su espacio privado de origen y su nueva custodia. En la discusión propuesta, se observa la experiencia del Proyecto filmoteca.cl para analizar la metáfora de orfandad de estas imágenes familiares rescatadas, junto a las potencias, riesgos y alcances éticos de su uso contemporáneo. Se constata, además, que el creciente interés por estas películas sin programa está ensanchando el panorama del cine nacional chileno, ampliando su rango más allá del canon estético-narrativo que marcó, sin contrapeso, la realización y archivo durante el siglo XX.Em meio à emersão de novos paradigmas para abordar o passado, milhares de filmes domésticos órfãos reivindicam seu lugar em programas institucionais de conservação em todo o mundo. Esses documentos, até recentemente considerados menores, colocam desafios metodológicos prementes ao trabalho dos arquivos cinematográficos. Este texto explora as características materiais e conceituais desses filmes para descrever a transição entre seu espaço privado original e sua nova custódia. Na discussão proposta, observa-se a experiência do Proyecto filmoteca.cl para analisar a metáfora órfã dessas imagens familiares resgatadas, juntamente com as potencialidades, riscos e alcance ético de seu uso contemporâneo. Verifica-se também que o crescente interesse por esses filmes sem programação está ampliando o panorama do cinema nacional chileno, ampliando seu alcance para além do cânone estético-narrativo que marcou, sem contrapeso, o fazer e arquivar durante o século XX.application/pdftext/xmlspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039/2704https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039/2821Derechos de autor 2022 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; Vol. 36 No. 2 (2022): Dixit; 40-55Dixit; Vol. 36 Núm. 2 (2022): Dixit; 40-55Dixit; Vol. 36 N.º 2 (2022): Dixit; 40-550797-36911688-349710.22235/d.v36i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayheritagearchivedocumentChilean cinemahome moviepatrimonioarchivodocumentocine chilenocine domésticopatrimônioarquivodocumentocinema chilenocinema domésticoArchives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.clArchivos, repertorios y usos del cine doméstico huérfano: la experiencia del Proyecto filmoteca.clArquivos, repertórios e usos do cinema doméstico órfão: a experiência do Proyecto filmoteca.clinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35912024-08-25 20:12:29.283oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3591Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:12:29LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
Olivares Jansana, Diego
heritage
archive
document
Chilean cinema
home movie
patrimonio
archivo
documento
cine chileno
cine doméstico
patrimônio
arquivo
documento
cinema chileno
cinema doméstico
status_str publishedVersion
title Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
title_full Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
title_fullStr Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
title_full_unstemmed Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
title_short Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
title_sort Archives, repertoires and uses of orphan home movies: the experience of Proyecto filmoteca.cl
topic heritage
archive
document
Chilean cinema
home movie
patrimonio
archivo
documento
cine chileno
cine doméstico
patrimônio
arquivo
documento
cinema chileno
cinema doméstico
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/3039