Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study

Prácticas de consumo cultural mediático en jóvenes estudiantes colombianos: Un estudio piloto

Serna Collazos, Andrea - Hernández García, Mauricio - Sandoval-Romero, Yamile - Manrique-Grisales, Jorge
Detalles Bibliográficos
2018
cultural media consumption
media competence
youth
media
education
consumo cultural mediático
competencia mediática
jóvenes
medios
educación
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1579
https://hdl.handle.net/10895/3499
Acceso abierto
_version_ 1815178701533347840
author Serna Collazos, Andrea
author2 Hernández García, Mauricio
Sandoval-Romero, Yamile
Manrique-Grisales, Jorge
author2_role author
author
author
author_facet Serna Collazos, Andrea
Hernández García, Mauricio
Sandoval-Romero, Yamile
Manrique-Grisales, Jorge
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Serna Collazos, Andrea
Hernández García, Mauricio
Sandoval-Romero, Yamile
Manrique-Grisales, Jorge
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:41Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:41Z
dc.date.none.fl_str_mv 2018-05-04
dc.description.en-US.fl_txt_mv This article presents the results of a pilot study on the cultural media consumption practices of young Colombian students. Its aim is to reflect on the role of the educational system in the development of media competence. To this end, an instrument was structured to characterize these practices, based on variables such as preference, reasons, time invested, form of access, company and consumption possibilities in different scenarios. The instrument does not yet have a statistical validation process, but the data obtained provide significant theoretical, conceptual and methodological elements.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este artículo presenta los resultados de un estudio piloto sobre las prácticas de consumo cultural mediático de jóvenes estudiantes colombianos. Su objetivo es reflexionar sobre el papel del sistema educativo en el desarrollo de la competencia mediática. Para ello, se estructuró un instrumento para caracterizar estas prácticas, a partir de variables como preferencia, razones, tiempo invertido, forma de acceso, compañía y posibilidades de consumo en distintos escenarios. El instrumento aún no cuenta con un proceso de validación estadística, pero los datos obtenidos aportan elementos teóricos, conceptuales y metodológicos significativos.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1579
10.22235/d.v0i28.1579
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3499
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1579/1542
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 28 (2018): Dixit; 22-39
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 28 (2018): Dixit; 22-39
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i28
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 28 (2018): Dixit; 22-39
dc.subject.en-US.fl_str_mv cultural media consumption
media competence
youth
media
education
dc.subject.es-ES.fl_str_mv consumo cultural mediático
competencia mediática
jóvenes
medios
educación
dc.title.none.fl_str_mv Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
Prácticas de consumo cultural mediático en jóvenes estudiantes colombianos: Un estudio piloto
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This article presents the results of a pilot study on the cultural media consumption practices of young Colombian students. Its aim is to reflect on the role of the educational system in the development of media competence. To this end, an instrument was structured to characterize these practices, based on variables such as preference, reasons, time invested, form of access, company and consumption possibilities in different scenarios. The instrument does not yet have a statistical validation process, but the data obtained provide significant theoretical, conceptual and methodological elements.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_f3ed269b7d0539dfc9c48fb043c8e2c5
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i28.1579
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3499
publishDate 2018
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Serna Collazos, AndreaHernández García, MauricioSandoval-Romero, YamileManrique-Grisales, Jorge2018-05-042023-09-12T19:14:41Z2023-09-12T19:14:41Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/157910.22235/d.v0i28.1579https://hdl.handle.net/10895/3499This article presents the results of a pilot study on the cultural media consumption practices of young Colombian students. Its aim is to reflect on the role of the educational system in the development of media competence. To this end, an instrument was structured to characterize these practices, based on variables such as preference, reasons, time invested, form of access, company and consumption possibilities in different scenarios. The instrument does not yet have a statistical validation process, but the data obtained provide significant theoretical, conceptual and methodological elements.Este artículo presenta los resultados de un estudio piloto sobre las prácticas de consumo cultural mediático de jóvenes estudiantes colombianos. Su objetivo es reflexionar sobre el papel del sistema educativo en el desarrollo de la competencia mediática. Para ello, se estructuró un instrumento para caracterizar estas prácticas, a partir de variables como preferencia, razones, tiempo invertido, forma de acceso, compañía y posibilidades de consumo en distintos escenarios. El instrumento aún no cuenta con un proceso de validación estadística, pero los datos obtenidos aportan elementos teóricos, conceptuales y metodológicos significativos.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1579/1542Dixit; No. 28 (2018): Dixit; 22-39Dixit; Núm. 28 (2018): Dixit; 22-39Dixit; N.º 28 (2018): Dixit; 22-390797-36911688-349710.22235/d.v0i28reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaycultural media consumptionmedia competenceyouthmediaeducationconsumo cultural mediáticocompetencia mediáticajóvenesmedioseducaciónCultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot StudyPrácticas de consumo cultural mediático en jóvenes estudiantes colombianos: Un estudio pilotoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/34992023-09-12 16:14:42.128oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3499Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:42LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
Serna Collazos, Andrea
cultural media consumption
media competence
youth
media
education
consumo cultural mediático
competencia mediática
jóvenes
medios
educación
status_str publishedVersion
title Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
title_full Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
title_fullStr Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
title_full_unstemmed Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
title_short Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
title_sort Cultural Media Consumption Practices in Young Colombian Students: A Pilot Study
topic cultural media consumption
media competence
youth
media
education
consumo cultural mediático
competencia mediática
jóvenes
medios
educación
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1579
https://hdl.handle.net/10895/3499