Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguay
2010 | |
educación familia adolescencia pobreza education family teenagers poverty |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660
https://hdl.handle.net/10895/3862 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712511938560 |
---|---|
author | Móttola, Juan Pablo |
author_facet | Móttola, Juan Pablo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Móttola, Juan Pablo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:03Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:03Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2010-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. Las posibilidades de abandonar la educación formal están lejos de ser una simple función de los capitales familiares heredados (especialmente el cultural). La principal hipótesis manejada en este artículo sostiene que hay otros aspectos vinculados a la continuidad en los estudios, como la socialización intrafamiliar, las características del grupo de pares o las expectativas educativas de los propios adolescentes. El aprovechamiento de las oportunidades de continuidad en la formación sería sensible a las interacciones entre agentes, dentro o fuera del ámbito familiar, así como a otros aspectos subjetivos de la acción tales como las expectativas sobre su trayectoria educativa. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660 10.22235/pe.v3i1.660 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3862 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660/660 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v3i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | education family teenagers poverty |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | educación familia adolescencia pobreza |
dc.title.none.fl_str_mv | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay ¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguay |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_f1f6251b782ff16da09ded585927e564 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v3i1.660 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3862 |
publishDate | 2010 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2010 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Móttola, Juan Pablo2010-11-302023-09-13T12:56:03Z2023-09-13T12:56:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/66010.22235/pe.v3i1.660https://hdl.handle.net/10895/3862Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.Resumen. Las posibilidades de abandonar la educación formal están lejos de ser una simple función de los capitales familiares heredados (especialmente el cultural). La principal hipótesis manejada en este artículo sostiene que hay otros aspectos vinculados a la continuidad en los estudios, como la socialización intrafamiliar, las características del grupo de pares o las expectativas educativas de los propios adolescentes. El aprovechamiento de las oportunidades de continuidad en la formación sería sensible a las interacciones entre agentes, dentro o fuera del ámbito familiar, así como a otros aspectos subjetivos de la acción tales como las expectativas sobre su trayectoria educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660/660Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 83-1031688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayeducaciónfamiliaadolescenciapobrezaeducationfamilyteenagerspovertyWho says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38622023-09-13 09:56:03.292oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3862Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay Móttola, Juan Pablo educación familia adolescencia pobreza education family teenagers poverty |
status_str | publishedVersion |
title | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
title_full | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
title_fullStr | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
title_full_unstemmed | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
title_short | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
title_sort | Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay |
topic | educación familia adolescencia pobreza education family teenagers poverty |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660 https://hdl.handle.net/10895/3862 |