Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay

¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguay

Móttola, Juan Pablo
Detalles Bibliográficos
2010
educación
familia
adolescencia
pobreza
education
family
teenagers
poverty
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660
https://hdl.handle.net/10895/3862
Acceso abierto
_version_ 1815178712511938560
author Móttola, Juan Pablo
author_facet Móttola, Juan Pablo
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Móttola, Juan Pablo
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:03Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:03Z
dc.date.none.fl_str_mv 2010-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. Las posibilidades de abandonar la educación formal están lejos de ser una simple función de los capitales familiares heredados (especialmente el cultural). La principal hipótesis manejada en este artículo sostiene que hay otros aspectos vinculados a la continuidad en los estudios, como la socialización intrafamiliar, las características del grupo de pares o las expectativas educativas de los propios adolescentes. El aprovechamiento de las oportunidades de continuidad en la formación sería sensible a las interacciones entre agentes, dentro o fuera del ámbito familiar, así como a otros aspectos subjetivos de la acción tales como las expectativas sobre su trayectoria educativa.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660
10.22235/pe.v3i1.660
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3862
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660/660
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v3i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103
dc.subject.en-US.fl_str_mv education
family
teenagers
poverty
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación
familia
adolescencia
pobreza
dc.title.none.fl_str_mv Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguay
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_f1f6251b782ff16da09ded585927e564
identifier_str_mv 10.22235/pe.v3i1.660
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3862
publishDate 2010
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2010 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Móttola, Juan Pablo2010-11-302023-09-13T12:56:03Z2023-09-13T12:56:03Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/66010.22235/pe.v3i1.660https://hdl.handle.net/10895/3862Abstract. Chances of dropping out formal education are far from being a simple function oh inherited familiar capitals (specially the cultural capital). The main hypothesis dealt with in this article maintains that there are other aspects related with the study continuity, such as intra-family socialization, characteristics of the peer group or educational expectations of teenagers themselves. A better use of opportunities of education continuance would vary with the interactions between agents, within or out the family, as well as with other subjective aspects of the action, such as expectations about their education path.Resumen. Las posibilidades de abandonar la educación formal están lejos de ser una simple función de los capitales familiares heredados (especialmente el cultural). La principal hipótesis manejada en este artículo sostiene que hay otros aspectos vinculados a la continuidad en los estudios, como la socialización intrafamiliar, las características del grupo de pares o las expectativas educativas de los propios adolescentes. El aprovechamiento de las oportunidades de continuidad en la formación sería sensible a las interacciones entre agentes, dentro o fuera del ámbito familiar, así como a otros aspectos subjetivos de la acción tales como las expectativas sobre su trayectoria educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660/660Derechos de autor 2010 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 3 No. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103Páginas de Educación; Vol. 3 Núm. 1 (2010): Páginas de Educación; 83-103Páginas de Educación ; Vol. 3 N.º 1 (2010): Páginas de Educación; 83-1031688-74681688-528710.22235/pe.v3i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayeducaciónfamiliaadolescenciapobrezaeducationfamilyteenagerspovertyWho says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay¿Quién dijo que todo está perdido? Las condicionantes del abandono escolar en zonas urbanas periféricas del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38622023-09-13 09:56:03.292oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3862Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:03LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
Móttola, Juan Pablo
educación
familia
adolescencia
pobreza
education
family
teenagers
poverty
status_str publishedVersion
title Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
title_full Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
title_fullStr Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
title_full_unstemmed Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
title_short Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
title_sort Who says there is no hope? Determinant factors for school drop out in urban outskirts in Uruguay
topic educación
familia
adolescencia
pobreza
education
family
teenagers
poverty
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/660
https://hdl.handle.net/10895/3862