An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.

Una aproximación al fenómeno de desafiliacion educativa en la transición hacia la educación superior en el interior de Uruguay.

Acevedo, Fernando
Detalles Bibliográficos
2015
desafiliación educativa
educación superior
formación docente
inequidad geográfica
eventos de riesgo
educational disaffiliation
higher education
teacher training
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/588
https://hdl.handle.net/10895/3831
Acceso abierto
_version_ 1815178714243137536
author Acevedo, Fernando
author_facet Acevedo, Fernando
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Acevedo, Fernando
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:47Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:55:47Z
dc.date.none.fl_str_mv 2015-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv ABSTRACT. The text focuses on the issue of educational disaffiliation in public Higher Education in Uruguay, particularly in the case of a teacher training organization in the Northeast region of the country. The article structure is twofold: firstly, the magnitude of this problem is greater in periods of transition between School Education and Higher Education; on the other, although the magnitude is proportionally similar across Uruguay, the implications and the meanings of the phenomenon of educational disaffiliation are substantially different depending on the characteristics of educational organizations in which it occurs and the structure of opportunities in the territories in which these organizations are embedded.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. El texto se enfoca en la problemática de la desafiliación educativa en la Educación Superior pública en Uruguay, particularmente en el caso de una organización de formación docente de la región noreste del país. El planteo axial es doble: por una parte, la magnitud de esta problemática es mayor en los períodos de tránsito entre la Educación Media Superior y la Educación Superior; por otra, si bien esa magnitud es proporcionalmente similar en todo Uruguay, las implicancias y los significados del fenómeno de desafiliación educativa son sustancialmente diferentes en función de las características de las organizaciones educativas en las que se produce y de las estructuras de oportunidades de los territorios en los que esas organizaciones se inscriben.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/588
10.22235/pe.v7i1.588
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3831
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/588/588
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 7 No. 1 (2014): Páginas de Educación; 131-148
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 7 Núm. 1 (2014): Páginas de Educación; 131-148
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v7i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 7 N.º 1 (2014): Páginas de Educación; 131-148
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational disaffiliation
higher education
teacher training
dc.subject.es-ES.fl_str_mv desafiliación educativa
educación superior
formación docente
inequidad geográfica
eventos de riesgo
dc.title.none.fl_str_mv An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
Una aproximación al fenómeno de desafiliacion educativa en la transición hacia la educación superior en el interior de Uruguay.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description ABSTRACT. The text focuses on the issue of educational disaffiliation in public Higher Education in Uruguay, particularly in the case of a teacher training organization in the Northeast region of the country. The article structure is twofold: firstly, the magnitude of this problem is greater in periods of transition between School Education and Higher Education; on the other, although the magnitude is proportionally similar across Uruguay, the implications and the meanings of the phenomenon of educational disaffiliation are substantially different depending on the characteristics of educational organizations in which it occurs and the structure of opportunities in the territories in which these organizations are embedded.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_ec01ac6285a2b57f49228a81fcc381b0
identifier_str_mv 10.22235/pe.v7i1.588
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3831
publishDate 2015
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Páginas de Educación
spelling Acevedo, Fernando2015-11-172023-09-13T12:55:47Z2023-09-13T12:55:47Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/58810.22235/pe.v7i1.588https://hdl.handle.net/10895/3831ABSTRACT. The text focuses on the issue of educational disaffiliation in public Higher Education in Uruguay, particularly in the case of a teacher training organization in the Northeast region of the country. The article structure is twofold: firstly, the magnitude of this problem is greater in periods of transition between School Education and Higher Education; on the other, although the magnitude is proportionally similar across Uruguay, the implications and the meanings of the phenomenon of educational disaffiliation are substantially different depending on the characteristics of educational organizations in which it occurs and the structure of opportunities in the territories in which these organizations are embedded.Resumen. El texto se enfoca en la problemática de la desafiliación educativa en la Educación Superior pública en Uruguay, particularmente en el caso de una organización de formación docente de la región noreste del país. El planteo axial es doble: por una parte, la magnitud de esta problemática es mayor en los períodos de tránsito entre la Educación Media Superior y la Educación Superior; por otra, si bien esa magnitud es proporcionalmente similar en todo Uruguay, las implicancias y los significados del fenómeno de desafiliación educativa son sustancialmente diferentes en función de las características de las organizaciones educativas en las que se produce y de las estructuras de oportunidades de los territorios en los que esas organizaciones se inscriben.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/588/588Derechos de autor 2015 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 7 No. 1 (2014): Páginas de Educación; 131-148Páginas de Educación; Vol. 7 Núm. 1 (2014): Páginas de Educación; 131-148Páginas de Educación ; Vol. 7 N.º 1 (2014): Páginas de Educación; 131-1481688-74681688-528710.22235/pe.v7i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaydesafiliación educativaeducación superiorformación docenteinequidad geográficaeventos de riesgoeducational disaffiliationhigher educationteacher trainingAn approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.Una aproximación al fenómeno de desafiliacion educativa en la transición hacia la educación superior en el interior de Uruguay.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38312023-09-13 09:55:47.559oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3831Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:55:47LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
Acevedo, Fernando
desafiliación educativa
educación superior
formación docente
inequidad geográfica
eventos de riesgo
educational disaffiliation
higher education
teacher training
status_str publishedVersion
title An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
title_full An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
title_fullStr An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
title_full_unstemmed An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
title_short An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
title_sort An approach to the phenomenon of educational disaffiliation in the transition to Higher Education within Uruguayan provinces.
topic desafiliación educativa
educación superior
formación docente
inequidad geográfica
eventos de riesgo
educational disaffiliation
higher education
teacher training
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/588
https://hdl.handle.net/10895/3831