El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella
2019 | |
eternal return community spatial form urban topography reflective nostalgia eterno retorno comunidad forma espacial topografía urbana nostalgia reflexiva |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1820
https://hdl.handle.net/10895/3527 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178698937073664 |
---|---|
author | Hortiguera, Hugo |
author_facet | Hortiguera, Hugo |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Hortiguera, Hugo |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:56Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-12T19:14:56Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-10-03 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | With an approach to critical geography, cultural studies, politics and urbanism, this article proposes to explore the question of urban spaces represented in two films directed by Juan José Campanella: Luna de Avellaneda [Moon of Avellaneda] (2004) and Metegol [Underdogs] (2013). Consideration is paid to the films’ production context and their consumption, the recurrence of certain “guiding fictions” (Shumway, 1993), the construction of their imaginary limits, and the relationships that the characters have with them. It concludes that both films project long-standing symbolic reconstructions of their society, while exhibiting its unresolved struggles and debating a sense of community belonging. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Tomando como referencia herramientas de la geografía crítica, los estudios culturales, de política y de urbanismo, este artículo propone explorar la cuestión de los espacios urbanos representados en dos productos fílmicos de Juan José Campanella: Luna de Avellaneda (2004) y Metegol (2013). Se presta especial atención al contexto de producción de las películas y se analizan también la recurrencia de ciertas “ficciones orientadoras” (Shumway, 1993), la construcción de sus límites imaginarios y las relaciones que los personajes tienen con ellos. Se concluye que ambas películas proyectan reconstrucciones simbólicas de larga data sobre su sociedad, al tiempo que exhiben sus luchas irresueltas y debaten un sentido de pertenencia comunitario. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1820 10.22235/d.v0i31.1820 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3527 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1820/1882 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 31 (2019): Dixit; 36-53 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 31 (2019): Dixit; 36-53 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d.vi31 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 31 (2019): Dixit; 36-53 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | eternal return community spatial form urban topography reflective nostalgia |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | eterno retorno comunidad forma espacial topografía urbana nostalgia reflexiva |
dc.title.none.fl_str_mv | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículo evaluado por pares |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | With an approach to critical geography, cultural studies, politics and urbanism, this article proposes to explore the question of urban spaces represented in two films directed by Juan José Campanella: Luna de Avellaneda [Moon of Avellaneda] (2004) and Metegol [Underdogs] (2013). Consideration is paid to the films’ production context and their consumption, the recurrence of certain “guiding fictions” (Shumway, 1993), the construction of their imaginary limits, and the relationships that the characters have with them. It concludes that both films project long-standing symbolic reconstructions of their society, while exhibiting its unresolved struggles and debating a sense of community belonging. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e6d9894a340e2f4cd8938bd160b42dca |
identifier_str_mv | 10.22235/d.v0i31.1820 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3527 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
spelling | Hortiguera, Hugo2019-10-032023-09-12T19:14:56Z2023-09-12T19:14:56Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/182010.22235/d.v0i31.1820https://hdl.handle.net/10895/3527With an approach to critical geography, cultural studies, politics and urbanism, this article proposes to explore the question of urban spaces represented in two films directed by Juan José Campanella: Luna de Avellaneda [Moon of Avellaneda] (2004) and Metegol [Underdogs] (2013). Consideration is paid to the films’ production context and their consumption, the recurrence of certain “guiding fictions” (Shumway, 1993), the construction of their imaginary limits, and the relationships that the characters have with them. It concludes that both films project long-standing symbolic reconstructions of their society, while exhibiting its unresolved struggles and debating a sense of community belonging.Tomando como referencia herramientas de la geografía crítica, los estudios culturales, de política y de urbanismo, este artículo propone explorar la cuestión de los espacios urbanos representados en dos productos fílmicos de Juan José Campanella: Luna de Avellaneda (2004) y Metegol (2013). Se presta especial atención al contexto de producción de las películas y se analizan también la recurrencia de ciertas “ficciones orientadoras” (Shumway, 1993), la construcción de sus límites imaginarios y las relaciones que los personajes tienen con ellos. Se concluye que ambas películas proyectan reconstrucciones simbólicas de larga data sobre su sociedad, al tiempo que exhiben sus luchas irresueltas y debaten un sentido de pertenencia comunitario.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1820/1882Dixit; No. 31 (2019): Dixit; 36-53Dixit; Núm. 31 (2019): Dixit; 36-53Dixit; N.º 31 (2019): Dixit; 36-530797-36911688-349710.22235/d.vi31reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeternal returncommunityspatial formurban topographyreflective nostalgiaeterno retornocomunidadforma espacialtopografía urbananostalgia reflexivaEl camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanellainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35272023-09-12 16:14:56.492oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3527Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:56LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella Hortiguera, Hugo eternal return community spatial form urban topography reflective nostalgia eterno retorno comunidad forma espacial topografía urbana nostalgia reflexiva |
status_str | publishedVersion |
title | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
title_full | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
title_fullStr | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
title_full_unstemmed | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
title_short | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
title_sort | El camino de Sísifo y la nostalgia reflexiva en el cine de Juan José Campanella |
topic | eternal return community spatial form urban topography reflective nostalgia eterno retorno comunidad forma espacial topografía urbana nostalgia reflexiva |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1820 https://hdl.handle.net/10895/3527 |