Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.

Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.

Barboza Norbis, Lidia
Detalles Bibliográficos
2008
ciencias de la educación
investigación educativa
metodología de la investigación educativa
modalidades de investigación educativa
educational sciences
educational research
methodology of educational research
methods of educational research
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711
https://hdl.handle.net/10895/3887
Acceso abierto
_version_ 1815178714052296704
author Barboza Norbis, Lidia
author_facet Barboza Norbis, Lidia
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Barboza Norbis, Lidia
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:29Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:56:29Z
dc.date.none.fl_str_mv 2008-11-30
dc.description.en-US.fl_txt_mv Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Resumen. En este artículo se abordan cuatro cuestiones claves que contribuyen a situar los rasgos identitarios de la investigación educativa como principal instrumento de producción de conocimientos en el campo de las ciencias de la educación.Las cuestiones son las siguientes: 1) investigación educativa y su especificidad; 2) campo de investigación educativa: básica, aplicada y evaluativa; 3) modalidades de investigación educativa desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa y 4) investigación educativa en el Uruguay: su estado de desarrollo «embrionario» en el campo de las ciencias de la educación. Los fundamentos teóricos y metodológicos del artículo han sido elaborados a partir de la revisión de las obras de James H. McMillan y Sally Schumacher, Thomas D. Cook y Charles S. Reichardty Robert E. Stake.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711
10.22235/pe.v1i1.711
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3887
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711/701
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v1i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54
dc.subject.en-US.fl_str_mv educational sciences
educational research
methodology of educational research
methods of educational research
dc.subject.es-ES.fl_str_mv ciencias de la educación
investigación educativa
metodología de la investigación educativa
modalidades de investigación educativa
dc.title.none.fl_str_mv Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e505c5e54815dfae97fe0cfd396856c0
identifier_str_mv 10.22235/pe.v1i1.711
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3887
publishDate 2008
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2008 Páginas de Educación
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Barboza Norbis, Lidia2008-11-302023-09-13T12:56:29Z2023-09-13T12:56:29Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71110.22235/pe.v1i1.711https://hdl.handle.net/10895/3887Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.Resumen. En este artículo se abordan cuatro cuestiones claves que contribuyen a situar los rasgos identitarios de la investigación educativa como principal instrumento de producción de conocimientos en el campo de las ciencias de la educación.Las cuestiones son las siguientes: 1) investigación educativa y su especificidad; 2) campo de investigación educativa: básica, aplicada y evaluativa; 3) modalidades de investigación educativa desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa y 4) investigación educativa en el Uruguay: su estado de desarrollo «embrionario» en el campo de las ciencias de la educación. Los fundamentos teóricos y metodológicos del artículo han sido elaborados a partir de la revisión de las obras de James H. McMillan y Sally Schumacher, Thomas D. Cook y Charles S. Reichardty Robert E. Stake.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711/701Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 35-541688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayciencias de la educacióninvestigación educativametodología de la investigación educativamodalidades de investigación educativaeducational scienceseducational researchmethodology of educational researchmethods of educational researchEducational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38872023-09-13 09:56:29.377oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3887Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:29LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
Barboza Norbis, Lidia
ciencias de la educación
investigación educativa
metodología de la investigación educativa
modalidades de investigación educativa
educational sciences
educational research
methodology of educational research
methods of educational research
status_str publishedVersion
title Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
title_full Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
title_fullStr Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
title_full_unstemmed Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
title_short Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
title_sort Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
topic ciencias de la educación
investigación educativa
metodología de la investigación educativa
modalidades de investigación educativa
educational sciences
educational research
methodology of educational research
methods of educational research
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711
https://hdl.handle.net/10895/3887