Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.
Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.
2008 | |
ciencias de la educación investigación educativa metodología de la investigación educativa modalidades de investigación educativa educational sciences educational research methodology of educational research methods of educational research |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711
https://hdl.handle.net/10895/3887 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178714052296704 |
---|---|
author | Barboza Norbis, Lidia |
author_facet | Barboza Norbis, Lidia |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Barboza Norbis, Lidia |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:29Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:56:29Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2008-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Resumen. En este artículo se abordan cuatro cuestiones claves que contribuyen a situar los rasgos identitarios de la investigación educativa como principal instrumento de producción de conocimientos en el campo de las ciencias de la educación.Las cuestiones son las siguientes: 1) investigación educativa y su especificidad; 2) campo de investigación educativa: básica, aplicada y evaluativa; 3) modalidades de investigación educativa desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa y 4) investigación educativa en el Uruguay: su estado de desarrollo «embrionario» en el campo de las ciencias de la educación. Los fundamentos teóricos y metodológicos del artículo han sido elaborados a partir de la revisión de las obras de James H. McMillan y Sally Schumacher, Thomas D. Cook y Charles S. Reichardty Robert E. Stake. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711 10.22235/pe.v1i1.711 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3887 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711/701 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v1i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | educational sciences educational research methodology of educational research methods of educational research |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | ciencias de la educación investigación educativa metodología de la investigación educativa modalidades de investigación educativa |
dc.title.none.fl_str_mv | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay. |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e505c5e54815dfae97fe0cfd396856c0 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v1i1.711 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3887 |
publishDate | 2008 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2008 Páginas de Educación https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Barboza Norbis, Lidia2008-11-302023-09-13T12:56:29Z2023-09-13T12:56:29Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/71110.22235/pe.v1i1.711https://hdl.handle.net/10895/3887Abstract. This article will address four key issues which contribute to placing the identity traits of educational research as the primary instrument of knowledge production in the field of educationalsciences. The questions are: 1) educational research and its specificity; 2) field of educational research: basic research, applied research and evaluative research; 3) methods of educational research from a quantitative and qualitative point of view ; 4) educational research in Uruguay: its state of «embryonic» development in the field of educational sciences. The theoretical and methodological foundations of the article have been made based on the works of James H. McMillan and Sally Schumacher, Thomas D. Cook and Charles S. Reichardt and Robert E. Stake.Resumen. En este artículo se abordan cuatro cuestiones claves que contribuyen a situar los rasgos identitarios de la investigación educativa como principal instrumento de producción de conocimientos en el campo de las ciencias de la educación.Las cuestiones son las siguientes: 1) investigación educativa y su especificidad; 2) campo de investigación educativa: básica, aplicada y evaluativa; 3) modalidades de investigación educativa desde la perspectiva cuantitativa y cualitativa y 4) investigación educativa en el Uruguay: su estado de desarrollo «embrionario» en el campo de las ciencias de la educación. Los fundamentos teóricos y metodológicos del artículo han sido elaborados a partir de la revisión de las obras de James H. McMillan y Sally Schumacher, Thomas D. Cook y Charles S. Reichardty Robert E. Stake.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711/701Derechos de autor 2008 Páginas de Educaciónhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 1 No. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54Páginas de Educación; Vol. 1 Núm. 1 (2008): Páginas de Educación; 35-54Páginas de Educación ; Vol. 1 N.º 1 (2008): Páginas de Educación; 35-541688-74681688-528710.22235/pe.v1i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayciencias de la educacióninvestigación educativametodología de la investigación educativamodalidades de investigación educativaeducational scienceseducational researchmethodology of educational researchmethods of educational researchEducational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay.Investigación básica, aplicada y evaluativa: cuestion es de campo e implicancias para Uruguay.info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/38872023-09-13 09:56:29.377oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3887Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:56:29LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. Barboza Norbis, Lidia ciencias de la educación investigación educativa metodología de la investigación educativa modalidades de investigación educativa educational sciences educational research methodology of educational research methods of educational research |
status_str | publishedVersion |
title | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
title_full | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
title_fullStr | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
title_full_unstemmed | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
title_short | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
title_sort | Educational research and field Issues: basic, applied and evaluative research and implications for Uruguay. |
topic | ciencias de la educación investigación educativa metodología de la investigación educativa modalidades de investigación educativa educational sciences educational research methodology of educational research methods of educational research |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/711 https://hdl.handle.net/10895/3887 |