Learning Communities in Organizational Communication: A case study

Comunidades de aprendizaje en Comunicación organizacional: un estudio de caso

Czerwonogora, Ada
Detalles Bibliográficos
2017
educación superior
educación a distancia
aprendizaje colaborativo
plataforma educativa
participación
higher education
distance education
collaborative learning
educational environment
participation
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1258
https://hdl.handle.net/10895/3462
Acceso abierto
_version_ 1815178699547344896
author Czerwonogora, Ada
author_facet Czerwonogora, Ada
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Czerwonogora, Ada
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:23Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-06-22
dc.description.en-US.fl_txt_mv This paper analyzes an on-line course from the Organizational Communication Postgraduate Studies in the Universidad Católica del Uruguay, as a virtual learning community using the Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) approach. The research methodology was blended, both quantitative and qualitative, with a descriptive-interpretative case study design. Two complementary levels of analysis were set for the discussion forums: participation and discourse analysis. The Community of Inquiry Model was utilized for the discourse analysis. Following the indicators proposed for the cognitive, teaching and social presence, a codification guided by concepts was performed. The categories and indicators of the cognitive presence showed evidence of understanding of the topics developed in the forums. The categories analyzed for the teaching presence permitted the identification of principles related to good practices. The social presence indicators pointed out the importance of the group cohesion and suggested the existence of empathic attitudes and collaboration processes, complementing the observations for the cognitive presence.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Este trabajo estudia un curso del Postgrado en Comunicación Organizacional (en línea) de la Universidad Católica del Uruguay, con el enfoque del aprendizaje colaborativo mediado. Para ello, se desarrolló una metodología de investigación mixta, con un diseño descriptivo-interpretativo, y se establecieron dos niveles de análisis complementarios para los foros de discusión: participación y análisis de discurso, este último basado en el modelo de Comunidad de Investigación. Se realizó una codificación guiada por conceptos, basada en las categorías e indicadores de la presencia cognitiva, social y docente de este marco conceptual. Los indicadores asociados con la presencia cognitiva evidenciaron comprensión de los temas trabajados en los foros. El análisis de categorías de la presencia docente permitió detectar elementos de los modelos de buenas prácticas. Los indicadores de presencia social señalaron la importancia de la cohesión grupal y sugirieron la existencia de actitudes empáticas y procesos de colaboración, lo que complementó lo observado para la presencia cognitiva.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1258
10.22235/d.v0i26.1258
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3462
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1258/1519
dc.rights.es-ES.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 26 (2017): Dixit; 04-23
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 04-23
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.v0i26
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 04-23
dc.subject.en-US.fl_str_mv higher education
distance education
collaborative learning
educational environment
participation
dc.subject.es-ES.fl_str_mv educación superior
educación a distancia
aprendizaje colaborativo
plataforma educativa
participación
dc.title.none.fl_str_mv Learning Communities in Organizational Communication: A case study
Comunidades de aprendizaje en Comunicación organizacional: un estudio de caso
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description This paper analyzes an on-line course from the Organizational Communication Postgraduate Studies in the Universidad Católica del Uruguay, as a virtual learning community using the Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) approach. The research methodology was blended, both quantitative and qualitative, with a descriptive-interpretative case study design. Two complementary levels of analysis were set for the discussion forums: participation and discourse analysis. The Community of Inquiry Model was utilized for the discourse analysis. Following the indicators proposed for the cognitive, teaching and social presence, a codification guided by concepts was performed. The categories and indicators of the cognitive presence showed evidence of understanding of the topics developed in the forums. The categories analyzed for the teaching presence permitted the identification of principles related to good practices. The social presence indicators pointed out the importance of the group cohesion and suggested the existence of empathic attitudes and collaboration processes, complementing the observations for the cognitive presence.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e4c4198efb2b983f59b81f0b38191587
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i26.1258
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3462
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
spelling Czerwonogora, Ada2017-06-222023-09-12T19:14:23Z2023-09-12T19:14:23Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/125810.22235/d.v0i26.1258https://hdl.handle.net/10895/3462This paper analyzes an on-line course from the Organizational Communication Postgraduate Studies in the Universidad Católica del Uruguay, as a virtual learning community using the Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) approach. The research methodology was blended, both quantitative and qualitative, with a descriptive-interpretative case study design. Two complementary levels of analysis were set for the discussion forums: participation and discourse analysis. The Community of Inquiry Model was utilized for the discourse analysis. Following the indicators proposed for the cognitive, teaching and social presence, a codification guided by concepts was performed. The categories and indicators of the cognitive presence showed evidence of understanding of the topics developed in the forums. The categories analyzed for the teaching presence permitted the identification of principles related to good practices. The social presence indicators pointed out the importance of the group cohesion and suggested the existence of empathic attitudes and collaboration processes, complementing the observations for the cognitive presence.Este trabajo estudia un curso del Postgrado en Comunicación Organizacional (en línea) de la Universidad Católica del Uruguay, con el enfoque del aprendizaje colaborativo mediado. Para ello, se desarrolló una metodología de investigación mixta, con un diseño descriptivo-interpretativo, y se establecieron dos niveles de análisis complementarios para los foros de discusión: participación y análisis de discurso, este último basado en el modelo de Comunidad de Investigación. Se realizó una codificación guiada por conceptos, basada en las categorías e indicadores de la presencia cognitiva, social y docente de este marco conceptual. Los indicadores asociados con la presencia cognitiva evidenciaron comprensión de los temas trabajados en los foros. El análisis de categorías de la presencia docente permitió detectar elementos de los modelos de buenas prácticas. Los indicadores de presencia social señalaron la importancia de la cohesión grupal y sugirieron la existencia de actitudes empáticas y procesos de colaboración, lo que complementó lo observado para la presencia cognitiva.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1258/1519https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 26 (2017): Dixit; 04-23Dixit; Núm. 26 (2017): Dixit; 04-23Dixit; N.º 26 (2017): Dixit; 04-230797-36911688-349710.22235/d.v0i26reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayeducación superioreducación a distanciaaprendizaje colaborativoplataforma educativaparticipaciónhigher educationdistance educationcollaborative learningeducational environmentparticipationLearning Communities in Organizational Communication: A case studyComunidades de aprendizaje en Comunicación organizacional: un estudio de casoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/34622023-09-12 16:14:23.811oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3462Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:23LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Learning Communities in Organizational Communication: A case study
Czerwonogora, Ada
educación superior
educación a distancia
aprendizaje colaborativo
plataforma educativa
participación
higher education
distance education
collaborative learning
educational environment
participation
status_str publishedVersion
title Learning Communities in Organizational Communication: A case study
title_full Learning Communities in Organizational Communication: A case study
title_fullStr Learning Communities in Organizational Communication: A case study
title_full_unstemmed Learning Communities in Organizational Communication: A case study
title_short Learning Communities in Organizational Communication: A case study
title_sort Learning Communities in Organizational Communication: A case study
topic educación superior
educación a distancia
aprendizaje colaborativo
plataforma educativa
participación
higher education
distance education
collaborative learning
educational environment
participation
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1258
https://hdl.handle.net/10895/3462