Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse

La infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográfico

Osta, María Laura - Espiga, Silvana
Detalles Bibliográficos
2017
childhood
abandonment
orphans
social constructions
infancia
abandono
huérfanos
construcciones sociales
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427
https://hdl.handle.net/10895/3930
Acceso abierto
_version_ 1815178712358846464
author Osta, María Laura
author2 Espiga, Silvana
author2_role author
author_facet Osta, María Laura
Espiga, Silvana
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Osta, María Laura
Espiga, Silvana
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:02Z
dc.date.none.fl_str_mv 2017-10-11
dc.description.en-US.fl_txt_mv The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv La historia de la infancia en la historiografía uruguaya ha sido invisibilizada como objeto de estudio. Pensar una historia en la que los sujetos sean visibles implica abordar la infancia como protagonista y repensar los relatos transmitidos. Este artículo propone un recorrido por los principales enfoques históricos que han investigado la infancia, así como el análisis de fuentes primarias en Uruguay; atendiendo a sus particularidades conceptuales y contextuales. Se adopta un enfoque sociocultural que permite comprender y trabajar la complejidad de cada fuente desde lo cualitativo. En concreto, se aborda el estudio del Asilo de Expósitos y Huérfanos en relación al trato de los niños, para aproximar una configuración de la idea de infancia. Una historia sin infancia es un discurso incompleto; su historicidad, por tanto, es una necesidad política.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427
10.22235/pe.v10i2.1427
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3930
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427/1423
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v10i2
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126
dc.subject.en-US.fl_str_mv childhood
abandonment
orphans
social constructions
dc.subject.es-ES.fl_str_mv infancia
abandono
huérfanos
construcciones sociales
dc.title.none.fl_str_mv Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
La infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográfico
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e4a7a377597b1ccf089c4066bdab1c77
identifier_str_mv 10.22235/pe.v10i2.1427
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3930
publishDate 2017
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Páginas de Educación
spelling Osta, María LauraEspiga, Silvana2017-10-112023-09-13T12:57:02Z2023-09-13T12:57:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142710.22235/pe.v10i2.1427https://hdl.handle.net/10895/3930The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity.La historia de la infancia en la historiografía uruguaya ha sido invisibilizada como objeto de estudio. Pensar una historia en la que los sujetos sean visibles implica abordar la infancia como protagonista y repensar los relatos transmitidos. Este artículo propone un recorrido por los principales enfoques históricos que han investigado la infancia, así como el análisis de fuentes primarias en Uruguay; atendiendo a sus particularidades conceptuales y contextuales. Se adopta un enfoque sociocultural que permite comprender y trabajar la complejidad de cada fuente desde lo cualitativo. En concreto, se aborda el estudio del Asilo de Expósitos y Huérfanos en relación al trato de los niños, para aproximar una configuración de la idea de infancia. Una historia sin infancia es un discurso incompleto; su historicidad, por tanto, es una necesidad política.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427/1423Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 111-1261688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaychildhoodabandonmentorphanssocial constructionsinfanciaabandonohuérfanosconstrucciones socialesChildhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourseLa infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográficoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39302023-09-13 09:57:02.747oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3930Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
Osta, María Laura
childhood
abandonment
orphans
social constructions
infancia
abandono
huérfanos
construcciones sociales
status_str publishedVersion
title Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
title_full Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
title_fullStr Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
title_full_unstemmed Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
title_short Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
title_sort Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
topic childhood
abandonment
orphans
social constructions
infancia
abandono
huérfanos
construcciones sociales
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427
https://hdl.handle.net/10895/3930