Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse
La infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográfico
2017 | |
childhood abandonment orphans social constructions infancia abandono huérfanos construcciones sociales |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427
https://hdl.handle.net/10895/3930 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712358846464 |
---|---|
author | Osta, María Laura |
author2 | Espiga, Silvana |
author2_role | author |
author_facet | Osta, María Laura Espiga, Silvana |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Osta, María Laura Espiga, Silvana |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:02Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:02Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2017-10-11 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | La historia de la infancia en la historiografía uruguaya ha sido invisibilizada como objeto de estudio. Pensar una historia en la que los sujetos sean visibles implica abordar la infancia como protagonista y repensar los relatos transmitidos. Este artículo propone un recorrido por los principales enfoques históricos que han investigado la infancia, así como el análisis de fuentes primarias en Uruguay; atendiendo a sus particularidades conceptuales y contextuales. Se adopta un enfoque sociocultural que permite comprender y trabajar la complejidad de cada fuente desde lo cualitativo. En concreto, se aborda el estudio del Asilo de Expósitos y Huérfanos en relación al trato de los niños, para aproximar una configuración de la idea de infancia. Una historia sin infancia es un discurso incompleto; su historicidad, por tanto, es una necesidad política. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427 10.22235/pe.v10i2.1427 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3930 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427/1423 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2017 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v10i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | childhood abandonment orphans social constructions |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | infancia abandono huérfanos construcciones sociales |
dc.title.none.fl_str_mv | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse La infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográfico |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e4a7a377597b1ccf089c4066bdab1c77 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v10i2.1427 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3930 |
publishDate | 2017 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2017 Páginas de Educación |
spelling | Osta, María LauraEspiga, Silvana2017-10-112023-09-13T12:57:02Z2023-09-13T12:57:02Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/142710.22235/pe.v10i2.1427https://hdl.handle.net/10895/3930The history of childhood in national historiography has been made invisible as an object of study. Thinking about a story in which the subjects are visible, involves approaching childhood as the protagonist and rethinking the transmitted stories. In these lines we propose a tour of the main historical approaches that have investigated the same, and on the other hand the analysis of primary sources existing in our country. Taking into account their conceptual and contextual particularities. A socio‑cultural approach allows to understand and to work from a qualitative study the complexity in each source. In these pages, the study of the Asilo de Expósitos y Huérfanos in relation to the treatment of the children will be approached, approaching the configuration of the idea of childhood. A story without childhood, is an incomplete discourse, its historicity therefore is a political necessity.La historia de la infancia en la historiografía uruguaya ha sido invisibilizada como objeto de estudio. Pensar una historia en la que los sujetos sean visibles implica abordar la infancia como protagonista y repensar los relatos transmitidos. Este artículo propone un recorrido por los principales enfoques históricos que han investigado la infancia, así como el análisis de fuentes primarias en Uruguay; atendiendo a sus particularidades conceptuales y contextuales. Se adopta un enfoque sociocultural que permite comprender y trabajar la complejidad de cada fuente desde lo cualitativo. En concreto, se aborda el estudio del Asilo de Expósitos y Huérfanos en relación al trato de los niños, para aproximar una configuración de la idea de infancia. Una historia sin infancia es un discurso incompleto; su historicidad, por tanto, es una necesidad política.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427/1423Derechos de autor 2017 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 10 No. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126Páginas de Educación; Vol. 10 Núm. 2 (2017): Páginas de Educación; 111-126Páginas de Educación ; Vol. 10 N.º 2 (2017): Páginas de Educación; 111-1261688-74681688-528710.22235/pe.v10i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaychildhoodabandonmentorphanssocial constructionsinfanciaabandonohuérfanosconstrucciones socialesChildhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourseLa infancia sin historia:: Propuestas para analizar y pensar un discurso historiográficoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39302023-09-13 09:57:02.747oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3930Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:02LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse Osta, María Laura childhood abandonment orphans social constructions infancia abandono huérfanos construcciones sociales |
status_str | publishedVersion |
title | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
title_full | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
title_fullStr | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
title_full_unstemmed | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
title_short | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
title_sort | Childhood without history:: Proposals to analyze and think historiographical discourse |
topic | childhood abandonment orphans social constructions infancia abandono huérfanos construcciones sociales |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1427 https://hdl.handle.net/10895/3930 |