Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
Inclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosa
2019 | |
secondary school educational inclusion vocational training youth drop out escuela secundaria inclusión educativa formación para el trabajo jóvenes deserción |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772
https://hdl.handle.net/10895/3955 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178712696487936 |
---|---|
author | Garino, Delfina |
author_facet | Garino, Delfina |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Garino, Delfina |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-09-13T12:57:10Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2019-02-26 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | Aunque desde 2006 se estableció la obligatoriedad legal del nivel secundario completo en Argentina, se observan problemas vinculados a la retención y al desarrollo de procesos educativos significativos para quienes aprenden. El propósito de este artículo es analizar, desde una perspectiva metodológica cualitativa, la propuesta educativa de una escuela secundaria que ofrece formación para el trabajo. Se retoma la voz de sus egresados para examinar la inclusión de los jóvenes a la escuela secundaria (en términos de retención) y en la escuela secundaria (en términos de desarrollo de procesos de aprendizajes significativos). Entre los hallazgos se destaca la valoración del seguimiento personalizado y de la formación para el trabajo como estrategias que posibilitaron la inclusión educativa. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772 10.22235/pe.v12i1.1772 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/3955 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772/1706 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-7468 1688-5287 10.22235/pe.v12i1 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | secondary school educational inclusion vocational training youth drop out |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | escuela secundaria inclusión educativa formación para el trabajo jóvenes deserción |
dc.title.none.fl_str_mv | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience Inclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosa |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e34a706c89f7a8c4c29c901a8faa6553 |
identifier_str_mv | 10.22235/pe.v12i1.1772 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3955 |
publishDate | 2019 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2019 Páginas de Educación |
spelling | Garino, Delfina2019-02-262023-09-13T12:57:10Z2023-09-13T12:57:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/177210.22235/pe.v12i1.1772https://hdl.handle.net/10895/3955Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion.Aunque desde 2006 se estableció la obligatoriedad legal del nivel secundario completo en Argentina, se observan problemas vinculados a la retención y al desarrollo de procesos educativos significativos para quienes aprenden. El propósito de este artículo es analizar, desde una perspectiva metodológica cualitativa, la propuesta educativa de una escuela secundaria que ofrece formación para el trabajo. Se retoma la voz de sus egresados para examinar la inclusión de los jóvenes a la escuela secundaria (en términos de retención) y en la escuela secundaria (en términos de desarrollo de procesos de aprendizajes significativos). Entre los hallazgos se destaca la valoración del seguimiento personalizado y de la formación para el trabajo como estrategias que posibilitaron la inclusión educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772/1706Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 98-1191688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysecondary schooleducational inclusionvocational trainingyouthdrop outescuela secundariainclusión educativaformación para el trabajojóvenesdeserciónInclusion at the Secondary Level. A Successful ExperienceInclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39552023-09-13 09:57:10.996oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3955Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience Garino, Delfina secondary school educational inclusion vocational training youth drop out escuela secundaria inclusión educativa formación para el trabajo jóvenes deserción |
status_str | publishedVersion |
title | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
title_full | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
title_fullStr | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
title_full_unstemmed | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
title_short | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
title_sort | Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience |
topic | secondary school educational inclusion vocational training youth drop out escuela secundaria inclusión educativa formación para el trabajo jóvenes deserción |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772 https://hdl.handle.net/10895/3955 |