Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience

Inclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosa

Garino, Delfina
Detalles Bibliográficos
2019
secondary school
educational inclusion
vocational training
youth
drop out
escuela secundaria
inclusión educativa
formación para el trabajo
jóvenes
deserción
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772
https://hdl.handle.net/10895/3955
Acceso abierto
_version_ 1815178712696487936
author Garino, Delfina
author_facet Garino, Delfina
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Garino, Delfina
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:10Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-13T12:57:10Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-26
dc.description.en-US.fl_txt_mv Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Aunque desde 2006 se estableció la obligatoriedad legal del nivel secundario completo en Argentina, se observan problemas vinculados a la retención y al desarrollo de procesos educativos significativos para quienes aprenden. El propósito de este artículo es analizar, desde una perspectiva metodológica cualitativa, la propuesta educativa de una escuela secundaria que ofrece formación para el trabajo. Se retoma la voz de sus egresados para examinar la inclusión de los jóvenes a la escuela secundaria (en términos de retención) y en la escuela secundaria (en términos de desarrollo de procesos de aprendizajes significativos). Entre los hallazgos se destaca la valoración del seguimiento personalizado y de la formación para el trabajo como estrategias que posibilitaron la inclusión educativa.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772
10.22235/pe.v12i1.1772
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3955
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772/1706
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119
dc.source.es-ES.fl_str_mv Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119
dc.source.none.fl_str_mv 1688-7468
1688-5287
10.22235/pe.v12i1
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119
dc.subject.en-US.fl_str_mv secondary school
educational inclusion
vocational training
youth
drop out
dc.subject.es-ES.fl_str_mv escuela secundaria
inclusión educativa
formación para el trabajo
jóvenes
deserción
dc.title.none.fl_str_mv Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
Inclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosa
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e34a706c89f7a8c4c29c901a8faa6553
identifier_str_mv 10.22235/pe.v12i1.1772
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3955
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Páginas de Educación
spelling Garino, Delfina2019-02-262023-09-13T12:57:10Z2023-09-13T12:57:10Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/177210.22235/pe.v12i1.1772https://hdl.handle.net/10895/3955Compulsory secondary school was stablished by law in Argentina in 2006. However, there are still problems that refer to drop off and to the development of meaningful learning processes for students. From a qualitative analysis perspective, this article analyzes the educational proposal of a secondary school with vocational training and takes up the voice of its graduates to analyze the inclusion of young people "to" secondary school (in terms of retention) and "in" secondary school (in terms of developing meaningful learning processes for students). Youngsters assessed work formation and personal containment as strategies that had enabled their educational inclusion.Aunque desde 2006 se estableció la obligatoriedad legal del nivel secundario completo en Argentina, se observan problemas vinculados a la retención y al desarrollo de procesos educativos significativos para quienes aprenden. El propósito de este artículo es analizar, desde una perspectiva metodológica cualitativa, la propuesta educativa de una escuela secundaria que ofrece formación para el trabajo. Se retoma la voz de sus egresados para examinar la inclusión de los jóvenes a la escuela secundaria (en términos de retención) y en la escuela secundaria (en términos de desarrollo de procesos de aprendizajes significativos). Entre los hallazgos se destaca la valoración del seguimiento personalizado y de la formación para el trabajo como estrategias que posibilitaron la inclusión educativa.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772/1706Derechos de autor 2019 Páginas de Educacióninfo:eu-repo/semantics/openAccessPáginas de Educación; Vol. 12 No. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119Páginas de Educación; Vol. 12 Núm. 1 (2019): Páginas de Educación; 98-119Páginas de Educación ; Vol. 12 N.º 1 (2019): Páginas de Educación; 98-1191688-74681688-528710.22235/pe.v12i1reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguaysecondary schooleducational inclusionvocational trainingyouthdrop outescuela secundariainclusión educativaformación para el trabajojóvenesdeserciónInclusion at the Secondary Level. A Successful ExperienceInclusión educativa en la escuela secundaria. Una experiencia exitosainfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/39552023-09-13 09:57:10.996oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3955Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-13T12:57:10LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
Garino, Delfina
secondary school
educational inclusion
vocational training
youth
drop out
escuela secundaria
inclusión educativa
formación para el trabajo
jóvenes
deserción
status_str publishedVersion
title Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
title_full Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
title_fullStr Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
title_full_unstemmed Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
title_short Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
title_sort Inclusion at the Secondary Level. A Successful Experience
topic secondary school
educational inclusion
vocational training
youth
drop out
escuela secundaria
inclusión educativa
formación para el trabajo
jóvenes
deserción
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/paginasdeeducacion/article/view/1772
https://hdl.handle.net/10895/3955