The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema

La ciudad y los sentidos: las sensaciones como imágenes del espacio y de las afecciones en el cine argentino contemporáneo

Dipaola, Esteban Marcos
Detalles Bibliográficos
2019
Argentinian cinema
sensations
image-space
city
smells
transits
cine argentino
sensaciones
imagen-espacio
ciudad
olores
tránsitos
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828
https://hdl.handle.net/10895/3532
Acceso abierto
_version_ 1815178702976188416
author Dipaola, Esteban Marcos
author_facet Dipaola, Esteban Marcos
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Dipaola, Esteban Marcos
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2023-09-12T19:14:58Z
dc.date.none.fl_str_mv 2019-10-03
dc.description.en-US.fl_txt_mv The relationship between cinema and city are interrelated because film arises as an urban experience. According to the division elaborated by Gilles Deleuze, classic cinema is conceived from an image-movement perspective whereas modern cinema from an image-temporal aspect. However contemporary films are founded in a dimension between image and space. This article analyzes recent films from argentine cinema that allow the contemplation of images that inhabit an urban sensation. Throughout the analysis, elements like the night, the summer and the heat show the audience the circulation of the city of Buenos Aires while at the same time exhibit a possible understanding of urban images through the sensations that cross everyday transit: the suffocation, the humidity, the vapors, the smells and the phantasmagoric memories of encounters and separations that all constitute a city.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv Las relaciones cine y ciudad son constitutivas, porque el cine surge como experiencia urbana. El cine contemporáneo se constituye desde la dimensión de una imagen-espacio. De acuerdo con la división efectuada por Gilles Deleuze, el cine clásico se constituía desde la imagen-movimiento y el cine moderno desde la imagen-tiempo; pero la contemporaneidad expresa las imágenes de la espacialidad en el cine. En este artículo se analizan películas recientes del cine argentino, que permiten una reflexión desde las imágenes sobre las sensaciones del recorrido urbano. En el abordaje aparece la noche, el verano y el calor como modos de circulación de la ciudad de Buenos Aires, pero exponiendo con ello la posibilidad de una comprensión de las imágenes de lo urbano mediante las sensaciones que atraviesan los tránsitos: el agobio, la humedad, los vapores y olores y las memorias fantasmáticas de encuentros y desencuentros que constituyen una ciudad.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828
10.22235/d.v0i31.1828
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv https://hdl.handle.net/10895/3532
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828/1880
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 31 (2019): Dixit; 14-23
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 31 (2019): Dixit; 14-23
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d.vi31
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 31 (2019): Dixit; 14-23
dc.subject.en-US.fl_str_mv Argentinian cinema
sensations
image-space
city
smells
transits
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cine argentino
sensaciones
imagen-espacio
ciudad
olores
tránsitos
dc.title.none.fl_str_mv The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
La ciudad y los sentidos: las sensaciones como imágenes del espacio y de las afecciones en el cine argentino contemporáneo
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The relationship between cinema and city are interrelated because film arises as an urban experience. According to the division elaborated by Gilles Deleuze, classic cinema is conceived from an image-movement perspective whereas modern cinema from an image-temporal aspect. However contemporary films are founded in a dimension between image and space. This article analyzes recent films from argentine cinema that allow the contemplation of images that inhabit an urban sensation. Throughout the analysis, elements like the night, the summer and the heat show the audience the circulation of the city of Buenos Aires while at the same time exhibit a possible understanding of urban images through the sensations that cross everyday transit: the suffocation, the humidity, the vapors, the smells and the phantasmagoric memories of encounters and separations that all constitute a city.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e2089ca23dc8211fd7bc81f9c6b05b86
identifier_str_mv 10.22235/d.v0i31.1828
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3532
publishDate 2019
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
spelling Dipaola, Esteban Marcos2019-10-032023-09-12T19:14:58Z2023-09-12T19:14:58Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/182810.22235/d.v0i31.1828https://hdl.handle.net/10895/3532The relationship between cinema and city are interrelated because film arises as an urban experience. According to the division elaborated by Gilles Deleuze, classic cinema is conceived from an image-movement perspective whereas modern cinema from an image-temporal aspect. However contemporary films are founded in a dimension between image and space. This article analyzes recent films from argentine cinema that allow the contemplation of images that inhabit an urban sensation. Throughout the analysis, elements like the night, the summer and the heat show the audience the circulation of the city of Buenos Aires while at the same time exhibit a possible understanding of urban images through the sensations that cross everyday transit: the suffocation, the humidity, the vapors, the smells and the phantasmagoric memories of encounters and separations that all constitute a city.Las relaciones cine y ciudad son constitutivas, porque el cine surge como experiencia urbana. El cine contemporáneo se constituye desde la dimensión de una imagen-espacio. De acuerdo con la división efectuada por Gilles Deleuze, el cine clásico se constituía desde la imagen-movimiento y el cine moderno desde la imagen-tiempo; pero la contemporaneidad expresa las imágenes de la espacialidad en el cine. En este artículo se analizan películas recientes del cine argentino, que permiten una reflexión desde las imágenes sobre las sensaciones del recorrido urbano. En el abordaje aparece la noche, el verano y el calor como modos de circulación de la ciudad de Buenos Aires, pero exponiendo con ello la posibilidad de una comprensión de las imágenes de lo urbano mediante las sensaciones que atraviesan los tránsitos: el agobio, la humedad, los vapores y olores y las memorias fantasmáticas de encuentros y desencuentros que constituyen una ciudad.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828/1880Dixit; No. 31 (2019): Dixit; 14-23Dixit; Núm. 31 (2019): Dixit; 14-23Dixit; N.º 31 (2019): Dixit; 14-230797-36911688-349710.22235/d.vi31reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayArgentinian cinemasensationsimage-spacecitysmellstransitscine argentinosensacionesimagen-espaciociudadolorestránsitosThe city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinemaLa ciudad y los sentidos: las sensaciones como imágenes del espacio y de las afecciones en el cine argentino contemporáneoinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/openAccess10895/35322023-09-12 16:14:59.151oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3532Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-09-12T19:14:59LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
Dipaola, Esteban Marcos
Argentinian cinema
sensations
image-space
city
smells
transits
cine argentino
sensaciones
imagen-espacio
ciudad
olores
tránsitos
status_str publishedVersion
title The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
title_full The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
title_fullStr The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
title_full_unstemmed The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
title_short The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
title_sort The city and the senses: sensations as images of space and affections in argentine contemporary cinema
topic Argentinian cinema
sensations
image-space
city
smells
transits
cine argentino
sensaciones
imagen-espacio
ciudad
olores
tránsitos
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/1828
https://hdl.handle.net/10895/3532