Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema

Mapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo reciente

Marrero Castro, Carmela
Detalles Bibliográficos
2021
Uruguayan cinema
contemporary cinema
transnational cinema
film festivals
Rotterdam
financing
cine uruguayo
cine contemporáneo
cine transnacional
festivales de cine
Rotterdam
financiación
Español
Universidad Católica del Uruguay
LIBERI
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278
Acceso abierto
_version_ 1815178705222238208
author Marrero Castro, Carmela
author_facet Marrero Castro, Carmela
author_role author
collection LIBERI
dc.creator.none.fl_str_mv Marrero Castro, Carmela
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-17
dc.description.en-US.fl_txt_mv The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power.
dc.description.es-ES.fl_txt_mv El Festival Internacional de Cine de Rotterdam (IFFR, por sus siglas en inglés) y su fondo, Hubert Bals Fund (HBF), han sido el sello distintivo de un conjunto de películas que marcaron un punto de inflexión en la producción cinematográfica regional y nacional. Con el objetivo de mapear el contexto transnacional de las películas uruguayas beneficiadas por este fondo, el artículo traza un recorrido histórico por el IFFR y el HBF y establece cuáles son sus marcas identitarias y de qué manera se inserta en la red de festivales europeos. Además, se estudian las herramientas de financiación que confluyen en las películas uruguayas que obtuvieron el HBF. Este recorrido evidencia las tensiones y articulaciones del IFFR con el circuito de festivales europeo, el continente latinoamericano y el cine uruguayo, y se propone matizar la perspectiva de análisis poscolonial según la cual las estrategias de financiación de los circuitos hegemónicos son prolongaciones de las dinámicas coloniales de poder.
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278
10.22235/d35.2278
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv Universidad Católica del Uruguay
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278/2382
dc.rights.es-ES.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
dc.source.en-US.fl_str_mv Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 83-95
dc.source.es-ES.fl_str_mv Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 83-95
dc.source.none.fl_str_mv 0797-3691
1688-3497
10.22235/d35
reponame:LIBERI
instname:Universidad Católica del Uruguay
instacron:Universidad Católica del Uruguay
dc.source.pt-PT.fl_str_mv Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 83-95
dc.subject.en-US.fl_str_mv Uruguayan cinema
contemporary cinema
transnational cinema
film festivals
Rotterdam
financing
dc.subject.es-ES.fl_str_mv cine uruguayo
cine contemporáneo
cine transnacional
festivales de cine
Rotterdam
financiación
dc.title.none.fl_str_mv Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
Mapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo reciente
dc.type.es-ES.fl_str_mv Artículos
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.version.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
description The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power.
eu_rights_str_mv openAccess
format article
id LIBERI_e01bc80203decc560c5f2e32ff5ce612
identifier_str_mv 10.22235/d35.2278
instacron_str Universidad Católica del Uruguay
institution Universidad Católica del Uruguay
instname_str Universidad Católica del Uruguay
language spa
network_acronym_str LIBERI
network_name_str LIBERI
oai_identifier_str oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3554
publishDate 2021
reponame_str LIBERI
repository.mail.fl_str_mv franco.pertusso@ucu.edu.uy
repository.name.fl_str_mv LIBERI - Universidad Católica del Uruguay
repository_id_str 10342
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Dixit
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
spelling Marrero Castro, Carmela2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/227810.22235/d35.2278The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power.El Festival Internacional de Cine de Rotterdam (IFFR, por sus siglas en inglés) y su fondo, Hubert Bals Fund (HBF), han sido el sello distintivo de un conjunto de películas que marcaron un punto de inflexión en la producción cinematográfica regional y nacional. Con el objetivo de mapear el contexto transnacional de las películas uruguayas beneficiadas por este fondo, el artículo traza un recorrido histórico por el IFFR y el HBF y establece cuáles son sus marcas identitarias y de qué manera se inserta en la red de festivales europeos. Además, se estudian las herramientas de financiación que confluyen en las películas uruguayas que obtuvieron el HBF. Este recorrido evidencia las tensiones y articulaciones del IFFR con el circuito de festivales europeo, el continente latinoamericano y el cine uruguayo, y se propone matizar la perspectiva de análisis poscolonial según la cual las estrategias de financiación de los circuitos hegemónicos son prolongaciones de las dinámicas coloniales de poder.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278/2382Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 83-95Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 83-95Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 83-950797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayUruguayan cinemacontemporary cinematransnational cinemafilm festivalsRotterdamfinancingcine uruguayocine contemporáneocine transnacionalfestivales de cineRotterdamfinanciaciónTransnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan CinemaMapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo recienteinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35542024-08-25 20:11:28.87oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3554Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:28LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse
spellingShingle Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
Marrero Castro, Carmela
Uruguayan cinema
contemporary cinema
transnational cinema
film festivals
Rotterdam
financing
cine uruguayo
cine contemporáneo
cine transnacional
festivales de cine
Rotterdam
financiación
status_str publishedVersion
title Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
title_full Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
title_fullStr Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
title_full_unstemmed Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
title_short Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
title_sort Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
topic Uruguayan cinema
contemporary cinema
transnational cinema
film festivals
Rotterdam
financing
cine uruguayo
cine contemporáneo
cine transnacional
festivales de cine
Rotterdam
financiación
url https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278