Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema
Mapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo reciente
2021 | |
Uruguayan cinema contemporary cinema transnational cinema film festivals Rotterdam financing cine uruguayo cine contemporáneo cine transnacional festivales de cine Rotterdam financiación |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278 | |
Acceso abierto |
_version_ | 1815178705222238208 |
---|---|
author | Marrero Castro, Carmela |
author_facet | Marrero Castro, Carmela |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Marrero Castro, Carmela |
dc.date.none.fl_str_mv | 2021-11-17 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El Festival Internacional de Cine de Rotterdam (IFFR, por sus siglas en inglés) y su fondo, Hubert Bals Fund (HBF), han sido el sello distintivo de un conjunto de películas que marcaron un punto de inflexión en la producción cinematográfica regional y nacional. Con el objetivo de mapear el contexto transnacional de las películas uruguayas beneficiadas por este fondo, el artículo traza un recorrido histórico por el IFFR y el HBF y establece cuáles son sus marcas identitarias y de qué manera se inserta en la red de festivales europeos. Además, se estudian las herramientas de financiación que confluyen en las películas uruguayas que obtuvieron el HBF. Este recorrido evidencia las tensiones y articulaciones del IFFR con el circuito de festivales europeo, el continente latinoamericano y el cine uruguayo, y se propone matizar la perspectiva de análisis poscolonial según la cual las estrategias de financiación de los circuitos hegemónicos son prolongaciones de las dinámicas coloniales de poder. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278 10.22235/d35.2278 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278/2382 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2021 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Dixit; No. 35 (2021): Dixit; 83-95 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 83-95 |
dc.source.none.fl_str_mv | 0797-3691 1688-3497 10.22235/d35 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 83-95 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | Uruguayan cinema contemporary cinema transnational cinema film festivals Rotterdam financing |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | cine uruguayo cine contemporáneo cine transnacional festivales de cine Rotterdam financiación |
dc.title.none.fl_str_mv | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema Mapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo reciente |
dc.type.es-ES.fl_str_mv | Artículos |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e01bc80203decc560c5f2e32ff5ce612 |
identifier_str_mv | 10.22235/d35.2278 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3554 |
publishDate | 2021 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2021 Dixit https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
spelling | Marrero Castro, Carmela2021-11-17https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/227810.22235/d35.2278The International Film Festival Rotterdam (IFFR) and its fund, the Hubert Bals Fund (HBF), has been the hallmark of a set of films that marked a turning point in regional and national film production. With the aim of mapping the transnational context of the Uruguayan films benefited by this fund, the article traces a historical journey through the IFFR and the HBF and establishes which are their identity marks and how they are inserted in the network of European festivals. In addition, the financing tools that converge in the Uruguayan films that obtained the HBF are studied. This journey shows the tensions and articulations of the IFFR with the European festival circuit, the Latin American continent and Uruguayan cinema, and intends to qualify the perspective of postcolonial analysis according to which the financing strategies of the hegemonic circuits are extensions of the colonial dynamics of power.El Festival Internacional de Cine de Rotterdam (IFFR, por sus siglas en inglés) y su fondo, Hubert Bals Fund (HBF), han sido el sello distintivo de un conjunto de películas que marcaron un punto de inflexión en la producción cinematográfica regional y nacional. Con el objetivo de mapear el contexto transnacional de las películas uruguayas beneficiadas por este fondo, el artículo traza un recorrido histórico por el IFFR y el HBF y establece cuáles son sus marcas identitarias y de qué manera se inserta en la red de festivales europeos. Además, se estudian las herramientas de financiación que confluyen en las películas uruguayas que obtuvieron el HBF. Este recorrido evidencia las tensiones y articulaciones del IFFR con el circuito de festivales europeo, el continente latinoamericano y el cine uruguayo, y se propone matizar la perspectiva de análisis poscolonial según la cual las estrategias de financiación de los circuitos hegemónicos son prolongaciones de las dinámicas coloniales de poder.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278/2382Derechos de autor 2021 Dixithttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDixit; No. 35 (2021): Dixit; 83-95Dixit; Núm. 35 (2021): Dixit; 83-95Dixit; N.º 35 (2021): Dixit; 83-950797-36911688-349710.22235/d35reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del UruguayUruguayan cinemacontemporary cinematransnational cinemafilm festivalsRotterdamfinancingcine uruguayocine contemporáneocine transnacionalfestivales de cineRotterdamfinanciaciónTransnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan CinemaMapa transnacional: El Festival Internacional de Cine de Rotterdam y el entramado financiero del cine uruguayo recienteinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/35542024-08-25 20:11:28.87oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/3554Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422024-08-25T23:11:28LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema Marrero Castro, Carmela Uruguayan cinema contemporary cinema transnational cinema film festivals Rotterdam financing cine uruguayo cine contemporáneo cine transnacional festivales de cine Rotterdam financiación |
status_str | publishedVersion |
title | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
title_full | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
title_fullStr | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
title_full_unstemmed | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
title_short | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
title_sort | Transnational Map: The International Film Festival Rotterdam and the Financial Framework of Recent Uruguayan Cinema |
topic | Uruguayan cinema contemporary cinema transnational cinema film festivals Rotterdam financing cine uruguayo cine contemporáneo cine transnacional festivales de cine Rotterdam financiación |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/revistadixit/article/view/2278 |