BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO
EL SÍNDROME DE QUEMARSE POR EL TRABAJO Y FACTORES PSICOSOCIALES EN DOCENTES DE PRIMARIA DE LA CIUDAD DE MONTEVIDEO
2015 | |
burnout syndrome teachers psychosocial factors síndrome de quemarse por el trabajo burnout docentes factores psicosociales |
|
Español | |
Universidad Católica del Uruguay | |
LIBERI | |
https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/614
https://hdl.handle.net/10895/2923 |
|
Acceso abierto |
_version_ | 1815178693041979392 |
---|---|
author | Ratto Dattoli, Andrea |
author2 | García Pérez, Reina Coral Silva, María Inés González, María del Carmen |
author2_role | author author author |
author_facet | Ratto Dattoli, Andrea García Pérez, Reina Coral Silva, María Inés González, María del Carmen |
author_role | author |
collection | LIBERI |
dc.creator.none.fl_str_mv | Ratto Dattoli, Andrea García Pérez, Reina Coral Silva, María Inés González, María del Carmen |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:57Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv | 2023-08-31T18:52:57Z |
dc.date.none.fl_str_mv | 2015-11-30 |
dc.description.en-US.fl_txt_mv | This study explores the Burnout Syndrome through CESQT inventory (Gil-Monte, 2011) and its relationship with psychosocial factors (role related stress, supervision, organizational characteristics, professional worries and lack of professional recognition assessed by the CBP-R questionnaire (Moreno Jiménez, Garrosa Hernández, & González Gutiérrez, 2000). A sample of 71 primary school teachers from private schools in Montevideo participated in this study. According to the results of the CESQT, 21,4% (15 teachers) presented a severe level of Burnout Syndrome and 1,4% (1 teacher) also showed guilty feelings (Profile 2). Significant correlations were found between Role Stress, Organizational Work Conditions, Supervision, and Low Appreciation of Professional Performance, with Burnout Syndrome. Finally, we discuss teachers’ work-related health results and study limitations as well as suggestions for further research. |
dc.description.es-ES.fl_txt_mv | El presente estudio explora el Síndrome de quemarse por el trabajo a través del Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo, (CESQT) (Gil-Monte, 2011) y su relación con Factores Psicosociales (Estrés de Rol, Supervisión, Condiciones Organizacionales, Preocupación Profesional y Falta de Reconocimiento Profesional) evaluados mediante el Cuestionario de Burnout del Profesorado Revisado (CBP-R) (Moreno Jiménez, Garrosa Hernández, & González Gutiérrez, 2000). Se trabajó con una muestra no probabilística de 71 maestras de enseñanza privada de la ciudad de Montevideo. El 21,4% (15 maestras) presentaron según el CESQT un nivel crítico del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (SQT) y 1.4% (1 maestra) además presentó sentimientos de culpa lo que indica el aspecto severo del mismo (Perfil 2). Se hallaron correlaciones significativas y positivas entre Estrés de Rol, Condiciones Organizacionales, Supervisión y Falta de Reconocimiento Profesional, con el SQT. Por último, se discuten resultados vinculados a salud laboral en docentes, limitaciones del trabajo y se plantean sugerencias para futuros estudios. |
dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf |
dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/614 10.22235/cp.v9i2.614 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv | https://hdl.handle.net/10895/2923 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv | spa |
dc.publisher.es-ES.fl_str_mv | Universidad Católica del Uruguay |
dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/614/616 |
dc.rights.es-ES.fl_str_mv | Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguay |
dc.rights.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.source.en-US.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-281 |
dc.source.es-ES.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-281 |
dc.source.none.fl_str_mv | 1688-4221 10.22235/cp.v9i2 reponame:LIBERI instname:Universidad Católica del Uruguay instacron:Universidad Católica del Uruguay |
dc.source.pt-PT.fl_str_mv | Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-281 |
dc.subject.en-US.fl_str_mv | burnout syndrome teachers psychosocial factors |
dc.subject.es-ES.fl_str_mv | síndrome de quemarse por el trabajo burnout docentes factores psicosociales |
dc.title.none.fl_str_mv | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO EL SÍNDROME DE QUEMARSE POR EL TRABAJO Y FACTORES PSICOSOCIALES EN DOCENTES DE PRIMARIA DE LA CIUDAD DE MONTEVIDEO |
dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.version.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
description | This study explores the Burnout Syndrome through CESQT inventory (Gil-Monte, 2011) and its relationship with psychosocial factors (role related stress, supervision, organizational characteristics, professional worries and lack of professional recognition assessed by the CBP-R questionnaire (Moreno Jiménez, Garrosa Hernández, & González Gutiérrez, 2000). A sample of 71 primary school teachers from private schools in Montevideo participated in this study. According to the results of the CESQT, 21,4% (15 teachers) presented a severe level of Burnout Syndrome and 1,4% (1 teacher) also showed guilty feelings (Profile 2). Significant correlations were found between Role Stress, Organizational Work Conditions, Supervision, and Low Appreciation of Professional Performance, with Burnout Syndrome. Finally, we discuss teachers’ work-related health results and study limitations as well as suggestions for further research. |
eu_rights_str_mv | openAccess |
format | article |
id | LIBERI_e00335a74c3955b7a2bc6c2497261672 |
identifier_str_mv | 10.22235/cp.v9i2.614 |
instacron_str | Universidad Católica del Uruguay |
institution | Universidad Católica del Uruguay |
instname_str | Universidad Católica del Uruguay |
language | spa |
network_acronym_str | LIBERI |
network_name_str | LIBERI |
oai_identifier_str | oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2923 |
publishDate | 2015 |
reponame_str | LIBERI |
repository.mail.fl_str_mv | franco.pertusso@ucu.edu.uy |
repository.name.fl_str_mv | LIBERI - Universidad Católica del Uruguay |
repository_id_str | 10342 |
rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguay |
spelling | Ratto Dattoli, AndreaGarcía Pérez, Reina CoralSilva, María InésGonzález, María del Carmen2015-11-302023-08-31T18:52:57Z2023-08-31T18:52:57Zhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/61410.22235/cp.v9i2.614https://hdl.handle.net/10895/2923This study explores the Burnout Syndrome through CESQT inventory (Gil-Monte, 2011) and its relationship with psychosocial factors (role related stress, supervision, organizational characteristics, professional worries and lack of professional recognition assessed by the CBP-R questionnaire (Moreno Jiménez, Garrosa Hernández, & González Gutiérrez, 2000). A sample of 71 primary school teachers from private schools in Montevideo participated in this study. According to the results of the CESQT, 21,4% (15 teachers) presented a severe level of Burnout Syndrome and 1,4% (1 teacher) also showed guilty feelings (Profile 2). Significant correlations were found between Role Stress, Organizational Work Conditions, Supervision, and Low Appreciation of Professional Performance, with Burnout Syndrome. Finally, we discuss teachers’ work-related health results and study limitations as well as suggestions for further research.El presente estudio explora el Síndrome de quemarse por el trabajo a través del Cuestionario para la Evaluación del Síndrome de Quemarse por el Trabajo, (CESQT) (Gil-Monte, 2011) y su relación con Factores Psicosociales (Estrés de Rol, Supervisión, Condiciones Organizacionales, Preocupación Profesional y Falta de Reconocimiento Profesional) evaluados mediante el Cuestionario de Burnout del Profesorado Revisado (CBP-R) (Moreno Jiménez, Garrosa Hernández, & González Gutiérrez, 2000). Se trabajó con una muestra no probabilística de 71 maestras de enseñanza privada de la ciudad de Montevideo. El 21,4% (15 maestras) presentaron según el CESQT un nivel crítico del Síndrome de Quemarse por el Trabajo (SQT) y 1.4% (1 maestra) además presentó sentimientos de culpa lo que indica el aspecto severo del mismo (Perfil 2). Se hallaron correlaciones significativas y positivas entre Estrés de Rol, Condiciones Organizacionales, Supervisión y Falta de Reconocimiento Profesional, con el SQT. Por último, se discuten resultados vinculados a salud laboral en docentes, limitaciones del trabajo y se plantean sugerencias para futuros estudios.application/pdfspaUniversidad Católica del Uruguayhttps://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/614/616Derechos de autor 2015 Universidad Católica del Uruguayinfo:eu-repo/semantics/openAccessCiencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-281Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-281Ciencias Psicológicas; 2015, Volumen 9 (2); 273-2811688-422110.22235/cp.v9i2reponame:LIBERIinstname:Universidad Católica del Uruguayinstacron:Universidad Católica del Uruguayburnout syndrometeacherspsychosocial factorssíndrome de quemarse por el trabajoburnoutdocentesfactores psicosocialesBURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEOEL SÍNDROME DE QUEMARSE POR EL TRABAJO Y FACTORES PSICOSOCIALES EN DOCENTES DE PRIMARIA DE LA CIUDAD DE MONTEVIDEOinfo:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion10895/29232023-08-31 15:52:57.855oai:liberi.ucu.edu.uy:10895/2923Universidadhttps://www.ucu.edu.uy/https://liberi.ucu.edu.uy/oai/requestfranco.pertusso@ucu.edu.uyUruguayopendoar:103422023-08-31T18:52:57LIBERI - Universidad Católica del Uruguayfalse |
spellingShingle | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO Ratto Dattoli, Andrea burnout syndrome teachers psychosocial factors síndrome de quemarse por el trabajo burnout docentes factores psicosociales |
status_str | publishedVersion |
title | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
title_full | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
title_fullStr | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
title_full_unstemmed | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
title_short | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
title_sort | BURNOUT SYNDROME AND PSYCHOSOCIAL FACTORS IN PRIMARY SCHOOL TEACHERS IN MONTEVIDEO |
topic | burnout syndrome teachers psychosocial factors síndrome de quemarse por el trabajo burnout docentes factores psicosociales |
url | https://revistas.ucu.edu.uy/index.php/cienciaspsicologicas/article/view/614 https://hdl.handle.net/10895/2923 |